Gerhard Svart 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 I hovedsak er disse variantene vanlig: Skille-dioder. (LarsH?) Isolert reserve-batteri (Lotus) Manuell velger (??) Skille-rele (meg...) Hva er forskjellen på 2 og 3 ? Er det samme kobling, men litt forskjellig bruk ? Så vidt jeg husker er "Lotos - løsningen" en manuell bryter hvor man "alltid" bruker hovedbanken og slår over til reserve når man ikke får start v.hj.a. hovedbanken. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 Har du også to forskjellige merker???? mvh jonhei Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 Ja, det er en forskjell. Med "manuell velger" mente jeg et opplegg der man bruker start-batteriet til start. Altså at man må huske å betjene velger-bryteren på hver tur. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 Ved et "manuelt skille bryter opplegg" kan man styre lading og forbruk som man vil, er ikke særlig begeistret for automatiske systemer. I min båt har jeg tre strømkurser med hver sin hovedstrøm bryter, to til forbruk og en til start. Når jeg drar på tur starter jeg og lader på en forbrukskurs. Når vi skal dra hjem klarer jeg vanligvis og starte på samme forbruks kurs, da lader jeg bare forbrukskursen på vei hjem. Ligger jeg lenger skifter jeg til andre forbrukskursen og lader på begge forbrukskursene på vei hjem. Jeg har da start kursen i reserve. Ved et automatisert opplegg som skille rele vil det når forbruksbatteriet er nesten tomt, og du starter opp, da vil det gå mye strøm fra start batteri til forbruksbatteri til de er like, før de lades samtidig opp igjen. Dette ser jeg ikke som noen fordel, derfor sverger jeg til et manuelt system som du selv kan styre lading og forbruk. God sommer !!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 Ved et automatisert opplegg som skille rele vil det når forbruksbatteriet er nesten tomt, og du starter opp, da vil det gå mye strøm fra start batteri til forbruksbatteri til de er like, før de lades samtidig opp igjen.Dette er basert på seiglivede rykter.I praksis tar det bare noen få sekunder før forskjellen i flytespenningen utlignes og alle batterier mottar lading fra dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 Dette er basert på seiglivede rykter. I praksis tar det bare noen få sekunder før forskjellen i flytespenningen utlignes og alle batterier mottar lading fra dynamoen. Jeg ville ikke være så sikker på det med seiglivet rykte. Har konferert med personer som burde ha kompetanse utover "menigmann". De mener også at det vil bli "lekkasje" fra det batteriet som har vesentlig høyere "fyllingsgrad", enn de andre. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 I teorien kanskje, ifølge min praktiske erfaringer stemmer det ikke. Men det krever selvsagt at man har en dynamo som står i forhold til batteribanken og en regulator som holder den i ørene... Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Hei, Jeg har "manuell" bryter, og tror ikke jeg kommer til å bytte til noe annet. Da jeg kjøpte båten var det så mye mikk makk og skilledioder osv. antar spenningen på batteriet kun var ca. 13V mens den på dynamoen var 14,1V. Nå har jeg i tillegg lagt inn to 70AH dynamoer og har motoren og instrumenter på helt seperat kurs. Det eneste som er felles er jord. har da hoved (nøkkel) bryter til startbatterier som slår av motor og instrumenter, batteribank er 2 x 60AH. Så har jeg egen dynamo til forbruk, dette går via batterivelger til 2 X 110 AH forbruksbatterier. Dette har fungert utrolig fint, og jeg har godt med strøm. Jeg har alltid alle batterier innkoplet når jeg kjører. Batteriene tar selv til seg den lading de trenger. Slår av hovedbryter til motor når jeg legger til, da sikrer jeg også at jeg ikke går tom ved evt. krypstømmer el feil som kan oppstå. Slår forbruksbryter over til ett av batteriene og bruker dette til jeg må bytte til no. 2. Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Å ha en egen dynamo til start-batteriene er nærmest bortkastet, denne vil i praksis aldri ha noe å gjøre og føre til tap av effekt og økt brennstoff-forbruk. Skal det ha noen hensikt med 2 dynamoer må begge være koblet til forbruks-batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Hei, Ser poenget Ingar, og kommer nok til å gjøre noe med det. (men ikke i år !!) Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
SeaMaster175 Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Takker for mange gode svar! I løpet av sommeren tror jeg nok det vil bli instalert en manuell velger. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Som nevnt finnes det mange ulike løsninger for batteribank/dynamo. For min del er det ikke slik at jeg absolutt vil ha det ene fremfor det andre. Alt kommer an på utgangspunktet. Har man et utgangspunkt som sier dynamo med egen senseledning og 2 eller flere batteribanker, vil mitt førstevalg være de ofte utskjelte skillediodene. En løsning som ikke krever vedlikehold og som er nærmest evigvarende og som gjør at man slipper å tenke. Har man en dynamo uten senseledning? Ja da stiller det seg litt annerledes. ER ladespenningen korrekt? Hvis NEI ---> monter ekstern spenningsregulator med senseledning og sett inn skilledioder. Hvis JA ---> velg mellom manuell løsning, skillerele eller isolert reservebatteri. Er man oppegående og flink til å huske og ikke plaget av bryderiet med brytere, velger man en manuell løsning med en hovedbryter for hver bank. Vil man slippe å huske på brytere, velger man et skillerele. Det kan man gjøre siden releet ikke stjeler ladespenning. Da får man en sikker og rimelig løsning som har liten sjanse for å feile, men som krever tilkobling av styrestrøm for releet via ladelampa. Ønsker man ikke å strekke ledninger og koble til styrestrøm på releet, kan man kjøpe et spenningsstyrt rele. Disse koster fra ca 600 kroner til ca 1400 kroner (Ladac rele) Liker man ikke tanken på releer heller, men gjerne vil ha en idiotsikker løsning, kan man velge å bruke startbatteriet utelukkende som et isolert reservebatteri. Det krever ikke installasjon av noe som helst, bare at man tenker litt annerledes. Man lader opp startbatteriet 100%. Så slår man det av og glemmer at det finnes for resten av sesongen (gjerne ca 5 måneder). Så bruker man fritidsbatteribanken som en ren hovedbank til alt mulig. Fordelen er at dette ikke koster noe og heller ikke krever montering av noe. Ikke nødvendig å slå av startbanken ved landligge lenger. Den er alltid av og hjernen kan glemme bryterproblematikken. Men som alle løsninger har også denne sine ulemper. Er man av typen som ofte går tom for strøm på fritidsbanken, er denne løsningen ikke å foretrekke. Da må man stadig vekk bruke dette reservebatteriet til star og får bryderiet med å toppe det på nytt og igjen slå av bryteren. Det er prisen man må betale for ikke å ha giddet å koble opp en av de andre alternativene. Er man i en situasjon der man uansett aldri tapper forbruksbanken mer enn 60-70-80% ned, er dette en løsning som ikke volder bryderi over hode. Topp startbatteriet før sesongen, topp det etter sesongen. Glem det i sesongen. Er sesongen din veldig lang eller hele året, får du bryderiet med å toppe reservebatteriet en ekstra gang. I tillegg får du dårlig utnyttelse av et batteri, men desto lengre levetid. Den riktige løsningen for alle som bruker strøm med måte og som ikke ønsker bryderiet med å koble, endre og installere i forhold til den løsning de har pr. idag. Mitt førstevalg er uansett senseledning og skilledioder. Uten senseledning er mitt sistevalg skilledioder. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Spent på om vi får høre fra noen "manuell skille-bryter"-entusiaster. Har lurt på hva det er som får så mange til å velge en slik løsning... Igjen så er jo Hulda litt spesiell... Nærmest dynamoen står det skillebryter på plussen og vanlig batteribryter på minusen. Og grunnen er enkel. Jeg har ufravikelig rutine med å slå bryterene på null for å koble batteriene fra stålskroget. Grunn nr. 2 er at når jeg kliner til med sveising, så kan jeg glemme å plukke vekk ledningene på dynamoen. Hulda har tatt noen diodebroer, og har blitt en kløpper på å fikse dynamoer. Rent lademessig så forstår jeg antatt rett når et rele vil styre selve ladingeprosessen som om batterivelgeren skulle stå på "begge". Nå har Hulda kun et startbatteri for motor og et annet startbatteri for baugpropell og ankerwinch. De er tilsammen 270 Ah og blir betjent av en 78 A dynamo som kjører på 14,6 V. Batteriene blir aldri dratt i kjelleren, ladingen funker helt ok. Jeg hadde tenkt å montere den ene reservedynamoen (har et par i reserve, greier fremdeles å knekke en og annen dirodebro) å kjøre denne på den fremtidige forbruksbatteripakken. Denne batteripakken blir ikke vanvittig stor i og med at det skal monteres aggregat ombord. Der vil jeg da få en 90 Ah dynamo på ukjent spenning (må måle den, står ingenting på regulatoren), ellers så har jeg en annen regulator merket med 15 V, men det virker noe høyt. Jeg vil anta at denne forbruksbanken vil bli 2 stk 180 Ah batterier. Trenger jeg mer, drar jeg på med aggregatet og damplader (vanlig uintelligent likeretter). Høres ikke dette enkelt og greit ut??? Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Når det brukes sens ledning og skille diode må man tenke på at dynamoen kan bli overbelastet. Det er da ekstra viktig med god kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
jdahl Svart 3.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2004 Hei, ser at det er mye diskutert med disse batteriene, men jeg kjøpte et lastebil batteri på 230ah som jeg bruker som forbruk og start, har manuell velger i dag, 75ah batteriet har kunn vært reserve, har jo landstrøm så det får jo mat en gang i blandt. er det ikke bedre med 1 230ah, en 2 på 115ah, mindre kabler. brukte dette i fjor fungerte veldig bra. jeg snakker jo om forbruk siden her da. Sitér dette innlegget Link to post
citroen Svart 4.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2004 Når det er ønskelig å ha et batteri til forbruk og et til starter i en båt med påhengsmotor med CDI(?) lading,altså dynamo "på svinghjulet",er løsningen da å ha bryter for manuelt batterivalg, eller er det en mulighet for noe lignende som vist på skissene her?Det er jo samme ledninger fra batteri til motor som starter og lader.Ser for meg store muligheter for å glemme å slå over batteribryteren og dermed ha flate batterier når motoren skal startes igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2004 Eneste mulighet jeg kan tenke meg er å montere en ekstra likeretter-bro som gir styresignal til skille-releet. Kobles altså i parallell med den originale likeretteren. Du kan f.eks. bruke denne: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...ter/no/1517.htm Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 5.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2004 Har noen spørsmål til tegningen med rele styrt av ladelampe. Man sier at et rele fra biltema på 30 amp skal kunne takle støm mellom batteri. Et tomt forbruksbatteri og et fult start batteri og full lading vill vell presse mer en 30 amp igjennom i en kort stund ivertfall. Kanskje andre ting kan demme opp for dette. Hva med dimmensjon på ledning mellom batteri/rele? Jeg har selv denne ordningen og har målt litt på spenningen, og derfor spør jeg. Jeg har nesten 0,5 volt lavere spenning på forbruks batteri en startbatteri i begynnelsen når forbuksbatteri er tomt. Koblings måten er som på tegingen i tidligere innlegg. Startkabel til startbatteri og tynnere ( Kanskje 6 kvadrat) kabel til rele videre til forbruksbatteri. Ingen sens ledining da min dynamo ikke har slikt. Spørsmålet er om jeg kan øke kvadratet mellom batteri uten å ta knekken på rele. Har ikke noe særlig strøm problem. Må lade forbruks batterit o ganger i løpet av sesongen og det må være bra med kjøleskap og varme app og i uthavn nesten hver helg. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2004 Som du sier vil det kunne gå litt strøm gjennom releet en kort periode, men ut fra min erfarning er ikke dette noe problem. (Har hatt Biltema rele i båt/campingbil 25 år tilsammen og de fungerer fremdeles) Ut fra din beskrivelse høres det ut som om dynamoen er direkte-koblet til start og at forbruk forsynes via releet. Dette er uheldig da strømmen til å lade forbruk må gå gjennom releet. Kobl om slik at dynamoen er direkte-koblet til forbruk og start forsynes via releet, da vil sannsynligvis spennings-forskjellen mellom dem bli mindre og av kortere varighet. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 18.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2004 Det første spørsmålet, hvordan koble det opp er verre. Det finnes forskjellige løsninger og det er nærmest et relgiøst spørsmål hva som er best. I hovedsak er disse variantene vanlig: Skille-dioder. (LarsH?) Isolert reserve-batteri (Lotus) Manuell velger (??) Skille-rele (meg...) Her er en enkel prinsipp-tegning: Hei* Noen som kan legge ut en tegning av hvordan man kobler 1 stk. startbatteri pluss 1 stk. forbruksbank (Bestående av 2 stk. paralellkoblede) til en slik Hovedbryter med "0", "1", "2" og "1+2" på? Dette uten rele og diode. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2004 Noen som kan legge ut en tegning av hvordan man kobler 1 stk. startbatteri pluss 1 stk. forbruksbank (Bestående av 2 stk. paralellkoblede) til en slik Hovedbryter med "0", "1", "2"Med respekt å melde, jeg spør meg fortsatt om hvorfor noen velger en slik løsning.Ønsker man å ha skille-funksjonen under manuell kontroll er det bare å erstatte releet med en vanlig bryter... Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 18.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2004 Ja, det svaret ble jeg lite klok av. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2004 Du kobler bare dynamoen direkte til forbruksbanken og forbinder så denne med startbatteriet via en bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 6.August.2004 Link til dette innlegget Svart 6.August.2004 I hovedsak er disse variantene vanlig: Skille-dioder. (LarsH?) Isolert reserve-batteri (Lotus) Manuell velger (??) Skille-rele (meg...) Først: Løsning 2 og 3 er vel like innstallasjoner, bare forskjell i bruk ? Men til saken: Jeg pratet med en fyr i nabobåten og han hadde ganske ny båt med "den nye løsningen" som var vanlig nå ?? - Etter oppstart lades startbatteriet opp, og deretter kobles det over til forbruksbatteriet. Dette virker jo som en god løsning. Startbatteriet er jo nesten ikke brukt, og lades fort opp igjen. Eneste problemet jeg ser er at man bruker verdifull ladetid til å toppe et nesten fullt startbatteri, mens forbruksbatteriene er ganske tomme. Er dette en vanlig løsning ? Er den lur ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.August.2004 Link til dette innlegget Svart 6.August.2004 Eneste problemet jeg ser er at man bruker verdifull ladetid til å toppe et nesten fullt startbatteri, mens forbruksbatteriene er ganske tomme.Alle har råd til noe verdifull dersom det brukes bare lite! Hvis det er sant at startbatteriet jo alltid er fullt så brukes det jo ikke mye tid til å toppe det heller. Hvis det ikke er sant så er det vel viktiger å kunne starte motoren enn å holde ølet kaldt. Og husk: Ingars favoritt - rele styrt av dynamoens ladelampe og dynamoen koblet til forbruksbanken - lader ikke forbruksbatteri for å spare tid, men for å spare releet (minske høy strøm over kontakten) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.