Jump to content

Batteribank, kabeldimensjon etc.

MortenKj

Recommended Posts

Er et startbatteri toppet og man tar en eneste start, tar det 2 timer å toppe det igjen. Minst! Er det en del utladet tar det kanskje bare få minutter å få tilbake den samme strømmengden som starteren brukte.

Bruker man startbatteri og forbruksbatteri aktivt, er det ingen vits i å la et kraftverk av en dynamo, som kanskje gir mellom 50 og 100A, bare lade en bank som bare spiser et par ampere. Tid er penger. Rettere sagt: Ladetid er verdifulle amperetimer. Utnytt tiden og du får det bedre enn hvis du sløser med den. Tid er en knapp ressurs i de fleste sammenhenger. Det gjelder å utnytte den best mulig. Skilledioder, skillerele, skillebryter -  Lad batteriene i parallell. Alltid.

Lotus

Men, er det ikke slik at et "sultent" batteri kan man pøse inn lading ganske fort, mens de siste % trenger lang tid.

Jo, det er nok slik. Men bryr du deg om de siste % i et START-batteri?

Men riktig: mine ord om tid for toppingen var nok ikke helt riktig. Poenget er: såfrem du har et bare noenlunde vettug opplegg så er lading av startbatteriet ikke noe problem.

Og et opplegg med "1,2,1+2-vender" er etter min mening det nærmeste du kommer av et IKKE-vettug anlegg, alternativene tatt i betraktning.

Ja, dette er ikke avhengig av hvilken form for skille man velger.

Lade-metoden er ikke vesentlig i denne sammenheng, batteriene "spiser" ladestrøm ut fra hvor utladet de er.

Siden start-batteriet er tilnærmet full-ladet vi det ikke gå noen  strøm av betydning hit, kun nok til å toppe det. (Etter at forbruksbanken har tatt seg opp).

I praksis vil all ladestrøm gå til forbruksbanken.

Og til spørsmålet lenger opp: Det er en forskjell mellom Lotus-metoden og manuelle skille-brytere.

Lotus bruker nemlig forbruksbanken til start og lader normalt ikke opp start-batteriet. Dette står frakoblet.

Lade velgerne står alltid i forbruk-stilling.

• 2 måneder senere...

Har nå utsatt batteriprosjektet til dette året året i steden for det vi egentlig hadde planlagt.

Det jeg nå lurer på er om vi nå kjøper en slik manuell velger:

- Når vi skal starte setter vi bryteren på start og når vi kjører setter vi den på ???. Dette er jeg veldig usikker på fordi vi har en dynamo som bare lader 8 A i timen. Skal bryteren settes på forbruksbatteriet eller på start- og forbruksbatteriet?

• 2 måneder senere...

Trekker denne opp igjen siden det ikke ble noe svar på dette spørsmålet: Når vi skal starte setter vi bryteren på 1 som er startbatteriet, og når vi lader så setter vi bryteren på "BOTH"? Er dette riktig? Har det noe å si at vi har en dynamo som bare lader 8 A i timen?

m/b Gamla

Jegville da valgt Lotus metoden. Har selv benyttet den i mange år.

1. Sørg for at begge banker er fulle ved sesongstart. Bruk kun Forbruksbanken til start, forbruk, allt. Mao. La bryteren stå slik at kun forbruksbatteriet er tilkoblet, alltid.

2. Om du mot formodning har brukt så mye strøm at du ikke får startet på forbruksbannken, skru bryteren til startbatteriet, start motoren, og sett bryteren tilbake til forbruksbanken. Siden du har så liten dynamokapasitet, sørg for lading med en landstrømslader en gang i mellom for å toppe batteriene. Da ville jeg valgt å sette bryteren i both, mens ladingen pågår, men ved avsluttet lading, gå til punkt en, og gi blaffen i om det ikke er sesongstart.

Lykke til. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Jeg er helt grønn på dette, så det er kanskje dumme spørsmål jeg stiller, men: Når jeg skal koble til et startbatteri og ett forbruksbatteri, så er det bare å koble startbatteriet på batterivelgeren og det samme med forbruksbatteriet, bare jeg følger det som står i anvisningen?

M/B Gamla

Når det gjelder akkurat dette er det bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Når det gjelder strøm og spenning er det dumt å ikke spørre om man ikke er 100% sikker, spesiellt i kretser hvor det er blyakkumelatorer til stede. En "amperefest" i slike kretser er ikke alltid like morsomt å overvære.

Jeg ville koblet en sort kabel fra minus på forbruksbanken via minus på startbatteriet og til gods på motoren (forutsetter at anlegget ditt har jordet minus, og du ikke har et topolet anlegg, som er skjeldent). Så legger du en rød kabel fra plusspolen på selvstarteren til fellespol på bryteren. Videre en rød kabel fra startpolen på bryteren til pluss på startbatteriet, og en rød kabel fra forbrukspolen på bryteren og til plusspolen på forbruksbanken. Hva du velger som forbrukspol og startpol på bryteren spiller ingen rolle om de for eksempel er merket 1 og 2, som jeg tror er mest vanlig.

Er noe uklart, bare spør mere, unngå amperefester.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Slik er det på vår båt, forrige eier som hadde fiksa. En hovedstromsbryter til forbruk(består av 2 stk 200 ah gel batterier + 2 stk 56 ah optima, det ene til baugproppeler) en hovedstrømsbryter til startbatteri 56 ah optima, og en bryter for å koble disse sammen i nødsfall. Begge kurser lades ved gange og landstrøm. Har aldri vært tom for strøm. Batteriladeren ar av 3 trinns type med temp overvåking av gel batteriene.

håvar :cool:

Nåer det sånn at jeg har dynamo og starter i ett, altså dynastarter. Etter det jeg skjønte skulle den festes til fellespolen på batterivenderen.

Når jeg lurte, var det fordi de båtene jeg har hatt med vendebryter har hatt pluss fra startbatteriet til venderen og derfra til starteren, samt ladestrømmen inn på "common" (om jeg husker rett, Viksunden har skillerele). Og så lurte jeg meg på om ikke det går like greit å sette ledningen fra dynamoen ned på pluss på starteren hvis denne allerede går til "common". Blir jo tykkerekabel og minre spenningsfall, hvis jeg tenker rett ... :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Klør meg litt i den graa manken her.  Hva med ladestrømmen fra dynamoen?  Til pluss på starteren?  :confused:

Det høres veldig greit ut.

På de båtene jeg har hatt, untatt den jeg har nå, er det gjort slik. Jeg antar dette er den mest vanlige måten å gjøre det på.

På min nåværende båt er det to motorer og to polet anlegg, så her er koblingen annerledes. Ladekablene er lagt til batteriet via hovedbryterenebrytere og skilledioder.

Eneste mulighet jeg kan tenke meg er å montere en ekstra likeretter-bro som gir styresignal til skille-releet.

Kobles altså i parallell med den originale likeretteren.

Hei!

Jeg trekker frem denne igjen, idet den kan ha litt interesse for enkelte av oss med "gammel" påhenger.

Hvis du først setter inn en ekstra likeretter, kan du ikke da like godt sløyfe relèet, og benytte den nye likeretteren direkte til å lade forbruksbatteriet i en separat ladekrets? I tillegg til at man da kan få skilt startbatteri og forbruksbatteri helt fra hverandre forbruksmessig, og dermed hindre individuelle ladestrømmer mellom disse, sikrer man opplading av begge batteriene når motoren går.

En 10A likeretter burde i så fall holde for de fleste påhengsmotorer med vanlig ladespole/magnet på svinghjulet.

- Eller er det noe jeg overser i "tankespinnet" mitt?

Det er to måter å gjøre dette på: En komplisert og en enkel. Den enkle som jeg seilte rundt med i 13 år på en tidligere båt er å kjøpe to like batterier så store du har plass til å koble dem sammen i parallell da slipper du lat styret med skiller og brytere etc. Hvis du så investerer i en Batman e.l. amperteller så holder du kontroll på forbruket og passer på å lade når ca. 40% av kapasiteten er oppbrukt. På denne måten holder batteriene i evigheter og du har et enkelt og greit opplegg.

• 3 måneder senere...

Hei!

Har idag vært i båten og koblet opp en batterivender, da vi skal ha et batteri til.

Gjorde det etter dette koblingsskjema (takk til Pirus!):

Bilde

Det jeg da lurer på er om jeg trenger en hovedstrømsbryter som tar strømmen fra kontrollpanel og andre komponenter? Noen som vil forklare meg hvordan jeg skal koble det?

Hvis jeg skrur batterivenderen i "OFF" så tar jo den bare strømmen til motoren!

M/B Gamla

Jeg har lest gjennom denne tråden og det er tydeligvis mange ulike meninger !

Har en manuell bryter med (OFF, 1, 1+2, 2) originalt opplegg.

Vanligvis har jeg bryteren på 1+2 når jeg starter og kjører.

Ved lengre landligge med strømforbruk bytter jeg til 2 (forbruks batteriet) for å spare 1 (start batteriet).

Ved oppstart igjen bytter jeg tilbake til 1+2

Er dette fornuftig bruk eller bør jeg endre praksis ?? :crazy:

Grei bruk det, men er fort gjort å glemme å slå over fra 1+2 til forbruk ved landligge og tømme alt. Systemer med skillediode eller relé er idiotsikre sånn sett

Litt annet:

Gikk over fra diode til relé i seilbåten, og fikk problemer med at releet la inn med bare tenningsstrømmen gjennom ladelampa, dvs at startbatteriet la seg sammen med forbruksbatteriet allerede når tenninga kom på. Var kun et par volt over releet da, men det var nok til at det la inn. Løste problemet med å seriekoble tre dioder med relespolen, og fikk dermed redusert til godt under en halv volt.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...