Jump to content

Trenger tips om god weekend-båt for liten familie

Vågen

Recommended Posts

Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn som ser etter en passelig weekend- og dagsturbåt. Den bør være relativt hurtig og gi greie overnattingsmuligheter for 1-2 netter - helst uten å måtte bo ute under kalesjen. Bortsett fra en liten 15-foter som vi koser oss med i dag, er vi nye som båt-fanter og ønsker å prøve ut båtlivet uten å foreta en millioninvestering. Budsjettet strekker seg til 300-350 tusen.

Har sett på båter som Fjord 24/725 og 815 samt Draco 24. Er der andre båter i denne størrelsen og dette prisleiet vi bør se på?

Takker for alle konstruktive innspill!

Scand'en har akterkabin med plass til ungene. De voksne kan sove foran om man rer opp i salongen. Litt avstand til barna er nok bra for ekteskapet på litt lengre turer :smiley:

Her er det Scand skriver selv

Dette er en halvplanende utgave av Scand 7800 Tropic,

som i stedet for rundsitter i cockpit har en rett sofa og dessuten aktercabin.

Det er god takhøyde i cabin, men den har ikke stikkøye slik som i Tropic'en. Fartsområde 17-23 knop.

Vi har også laget en utgave av en kombinert variant; en halvplaner uten aktercabin.

Bilde

Sittegruppen i cabinen er romslig

Bilde

Aktercabin med soveplass til to, samt en liten benk på styrbord side.

Har en 2003 mod Scand Nautic. Denne er forholdsvis lik den som er til salgs. Det er noen mindre endringer i kabinene, flyttet toalett/ ikke stikkøye. Forkabin må i den aktuelle båten ha plass til 2 i salongen + stikkøye. Akterkabinen er romslig for to.

Vi er en familie på 2 voksne + 3 forholdsvis små barn, fungerte over all forventning i 2-3 uker i sommer. Har ikke noe problem med å anbefale båttypen.

Båten er testet av Båtmagasinet.

Lykke til med båtvalget!

PS...tilsvarende båt her:finn.no.

Redigert av Oteren (see edit history)

"Hadde jeg vært deg" så hadden jeg antakelig satset på en Fjord 725. Etter min smak med minst 250 hk bensin V8er. Eller minst 200 H hk diesel, hvis du er av "den sorten". Velger du bensin varianten slipper du billigere i innkjøp og vedlikehold, men de penga går med til drivstoff i løpet av noen år.

Begge varianter ligger innenfor budsjettet ditt og du får en meget solid båt med suverene sjøegenskaper i klassen. Har hatt Fjord Weekender sjøl, men valgte å gå over til saktegående da min bedre halvdel ikke følte seg komfortabel med kjøre fort i ruske-vær. Og det var jo litt av hele moroa - etter min mening.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Alicraft 740 DC. Kjempefin uteplass, med U-sofa bak, og de fleste fasiliteter forøvrig. Toalett installasjonen er litt kronglete, ihvertfall i den jeg hadde.

Ellers er det en rimelig båt du kan få fra ca. 170.000 og oppover. Jeg hadde 170 hk Mercruiser i min, og det er nok et minimum. Har også sett noen med diesel installasjon på rundt 150hk som visstnok skal gå vel så bra som 170 bensin.

/Fusebox

Takker ydmykest for all tilbakemelding så langt. Jakten pågår!

Så en annonse på en norskprodusert båt som heter Jans Entry (24 og 25 fot som ser ganske like ut). Noen som har erfaring med disse båtene? Virker som de er bygget over samme lest som Fjord 24/725/815. Er midtkabinen i disse båtene er egnet for 2 voksne?

• 2 uker senere...

Jakten pågår fortsatt, og stadig nye modeller dukker opp:

Fairline 26 Sun Fury, vet noen noe om den båttypen? Ligger 2-3 stykker på nettet nå. Synes de er litt høyt priset ift. Fjord-båtene. Er de verdt det, eller er det bare tilknytningen til dagens Fairline-båter som gjør at de prises høyt?

Nå gjelder det bare å få solgt Silver'n. Ikke at den er verdt all verdens, men nekter å ha to båter!

Silver Vikingen er solgt! Nå intensiveres letingen etter ny båt! Fortsatt takknemmelig for tips i den retningen som går frem av innleggene over!

Den nye eieren var en komfirmant som skulle bruke sparepengene sine. Håper han får like mye glede av båten som vi har hatt - nok til å bli hektet på båtlivet. Slik jeg ble når jeg ble tildelt nøklene til familiens lille båt i en alder av 12 med ønske om god tur og beskjed om å komme hjem når det ble mørkt...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...