Jump to content

Splittflagg

Avmønstret4

Recommended Posts

Greier ikke å dy meg.

Har vært ute med båten en ukes tid nå og sett flere motorbåter med splittflagg.

Og under båtnavnet står det som regel KNS, men selv om vedkommende er medlem av KNS og kanskje til og med har en seilbåt, synes jeg det er tullete å ha splittflagg på motorbåten.

Jeg trodde KNS sto for Kongelig Norsk Seilforening.

Og ikke Kongelig Norsk Motorbåtforening..........

Mulig dette er bensin på bålet for noen, men jeg forstår ikke poenget med splittflagg hvis det bare er å melde seg inn i KNS med motorbåt, for deretter å plassere splittflagget bak :puke:

Mvh

Keiko ll

(eier av motorbåt)

Synes splittflagg er stilig, jeg. Det må jo være plass til alle, vet du.

Helt enig, men det blir ikke noe mer stilig av at mange har det, eller tvert imot synes jeg.

Personlig mener jeg at det passer best på Kongeskipet, Statlige bygg, Kongelig Norske Marine og staselige gamle treseilere...... med lakkerte eller hvitmalte skrog

• 3 uker senere...

Når vi først er inne på splittflagg så må jeg ta med en jeg så i Strømstad isommer. Det var et godt slitent splittflagg som hang oppe hele døgnet(ihvertfall når jeg ruslet kveldstur rundt midnatt), men det verste var at flagget hadde Olav V merke. Rett meg hvis jeg tar feil, men å føre majestets merke i flagget utover samme år som majesteten dør, er ikke det å regne ihvertfall på kanten til majestetsfornærmelse? Mener jeg lærte noe om det i forsvaret den gangen jeg var der.

Er et par større båter her i by'n som har splittflagg med logo'n .Dem har ikke og har aldrig hatt seilebåt og aldrig vært inne i noe med seiling å gjøre , da jeg kjenner dem . Så hvorfor har dem det da ? Er vel kun for en ting det tipper jeg :cool: ............

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Så hvorfor har dem det da ?

Vanligvis er det fordi både eieren og båten er med i KNS. Siden dette er en helt åpen forening å melde seg inn i, og både seil og motorbåter kan meldes inn, så er det slett ikke noe problem å få rett til å bruke flagget. Det er for øvrig mange som ikke bruker flagget selv om de er medlemmer og har denne muligheten.

Det er de som bruker flagg uten å ha det formelle i orden du kan spørre om motiver for slikt jåleri. Siden det er litt vanskelig å skaffe slike flagg så blir det også til at noen av dem bruker flagg med feil merke, men de har i utgangspunktet ikke noe til overs for flaggregler. Det er vel egentlig bortkastet å spørre om hvor lite interessert de er i flaggregler.

Har også observert flere motorbåter med splittflagg. Det ligger litt snobberi i dette, syntes jeg. Det passer for seilbåter. Ikke det at seilerne er mer snobbete enn andre.

Hvis motorbåten skal ha splittflagg bør den opp i en viss størrelse. "Giver" har en slik båt. Og jeg er enig med medrederinnen at denne båten kler det.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Heisan Baatplassfolk :flag:

Dette er en diskusjon som kommer opp med jevne mellomrom. Vi har tatt opp dette med flaggføring på fritidsbåter med protokollavdelingen i Utenriksdepartementet som forvalter Flaggloven. Det finnes ingen flaggregler for fritidsbåter. I prinsippet kan den enkelte båtfører gjøre hva han selv vil, men UD anbefalte at KNS' flaggreglement bør brukes som retningslinje.

Når det gjelder det rene splittflagget, eller orlogsflagget som det også kalles, er dette flagget forbehold Statens fartøyer, bygninger og eiendommer. Det er, så vidt jeg vet, straffbart i henhold til flaggloven å bruke splittflagget i andre sammenhenger. Skipper Worse kan eventuelt bekrefte dette.

En fritidsbåt ble observert i Havna på Tjøme i sommer med orlogsflagget akterut. Båtføreren unnskyldte seg med at flagget fulgte med båten. Det er imidlertid ikke forbudt å eie et slikt flagg, men det er forbudt å henge det opp på båten så fremt ikke båten er i Statens tjeneste.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Det finnes ingen flaggregler for fritidsbåter.

Nja, straffelovens § 423 annet ledd kan nok være interessant, selv om det er mulig at ikke alle fritidsbåter faller inn under betegnelsen skip. (Montro om Skipper Worse har noen synspunkter på denne saken.)

Hva flagg med splitt og tunge angår har jeg ikke den fjerneste anelse om hvilke reaksjoner myndighetene kan komme med når det gjelder uberettiget bruk. Om det faller inn under over nevnte straffebestemmelse er det kanskje greit å vite om det før man tuller med denslags tekstiler.

:flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...