Avmønstret4 Startet 9.August.2006 Link til dette innlegget Startet 9.August.2006 Greier ikke å dy meg. Har vært ute med båten en ukes tid nå og sett flere motorbåter med splittflagg. Og under båtnavnet står det som regel KNS, men selv om vedkommende er medlem av KNS og kanskje til og med har en seilbåt, synes jeg det er tullete å ha splittflagg på motorbåten. Jeg trodde KNS sto for Kongelig Norsk Seilforening. Og ikke Kongelig Norsk Motorbåtforening.......... Mulig dette er bensin på bålet for noen, men jeg forstår ikke poenget med splittflagg hvis det bare er å melde seg inn i KNS med motorbåt, for deretter å plassere splittflagget bak Mvh Keiko ll (eier av motorbåt) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2006 Link til dette innlegget Svart 9.August.2006 misunnelig eller? Du vet med splittflagg har man rett til å bruke bøyene på YACHT cluben på Hankø og ta en PJOLTER der før aftensmaten. Morn Dø Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 9.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2006 Ja ikke sant....... Nei er nok ikke misunnelig, isåfall hadde jeg også meldt meg inn. Det er prinsippet jeg ikke forstår Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.August.2006 Link til dette innlegget Svart 9.August.2006 Det er nå litt stil over det da! Bare sjekk flaggreglene her; http://www.kns.no/Norsk/OM_KNS/Flaggregler/ Nytter ikke å være utlending og ikke komme fra et velmøblert hjem! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
skage Svart 9.August.2006 Link til dette innlegget Svart 9.August.2006 Har hørt at disse splitt flaggene kan henge ute hele døgnet på båten stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 9.August.2006 Link til dette innlegget Svart 9.August.2006 Nei, les: http://www.kns.no/Norsk/OM_KNS/Flaggregler/ 7. Flaggtiden er fra solens oppgang til dens nedgang, eller fra kl. 08.00 til kl. 21.00, når solen går opp før denne tid eller ned etter. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
havørn Svart 9.August.2006 Link til dette innlegget Svart 9.August.2006 Synes splittflagg er stilig, jeg. Det må jo være plass til alle, vet du. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 9.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2006 Synes splittflagg er stilig, jeg. Det må jo være plass til alle, vet du.Helt enig, men det blir ikke noe mer stilig av at mange har det, eller tvert imot synes jeg.Personlig mener jeg at det passer best på Kongeskipet, Statlige bygg, Kongelig Norske Marine og staselige gamle treseilere...... med lakkerte eller hvitmalte skrog Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2006 Link til dette innlegget Svart 9.August.2006 KeikoII - da må du skille mellom Orlogsflagg og KNS flagg. KNS flagget har kongesymbolet i midten, det har ikke Orlogsflagget. At KNS flagget har splitt gir det jo en ekstra schvung Sitér dette innlegget Link to post
Sisu Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Når vi først er inne på splittflagg så må jeg ta med en jeg så i Strømstad isommer. Det var et godt slitent splittflagg som hang oppe hele døgnet(ihvertfall når jeg ruslet kveldstur rundt midnatt), men det verste var at flagget hadde Olav V merke. Rett meg hvis jeg tar feil, men å føre majestets merke i flagget utover samme år som majesteten dør, er ikke det å regne ihvertfall på kanten til majestetsfornærmelse? Mener jeg lærte noe om det i forsvaret den gangen jeg var der. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Jeg har splittflagg til seilbåten, og kommer nok til å føre dette på motorbåten også. Ser ikke noe galt i det, det er et feiende flott flagg! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Er et par større båter her i by'n som har splittflagg med logo'n .Dem har ikke og har aldrig hatt seilebåt og aldrig vært inne i noe med seiling å gjøre , da jeg kjenner dem . Så hvorfor har dem det da ? Er vel kun for en ting det tipper jeg ............ Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sjøtummel Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Så hvorfor har dem det da ?Vanligvis er det fordi både eieren og båten er med i KNS. Siden dette er en helt åpen forening å melde seg inn i, og både seil og motorbåter kan meldes inn, så er det slett ikke noe problem å få rett til å bruke flagget. Det er for øvrig mange som ikke bruker flagget selv om de er medlemmer og har denne muligheten. Det er de som bruker flagg uten å ha det formelle i orden du kan spørre om motiver for slikt jåleri. Siden det er litt vanskelig å skaffe slike flagg så blir det også til at noen av dem bruker flagg med feil merke, men de har i utgangspunktet ikke noe til overs for flaggregler. Det er vel egentlig bortkastet å spørre om hvor lite interessert de er i flaggregler. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Hei Ja, jeg har seilt i mange år, har motorbåt og splittflagg. Medrederinnen mente båten kler det; jeg og. Og Jante lever fortsatt i beste velgående. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Glemte å nevne at jeg jeg naturligvis er medlem i KNS og har begge båtene registrert der. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Og Jante lever fortsatt i beste velgående. mvh giver Er det noen som overhode har vært i tvil om det da? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Jeg møtte til og med Jantes båt i sommer, og da så det ut som alle ombord hadde fått Jantes landlov. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Har også observert flere motorbåter med splittflagg. Det ligger litt snobberi i dette, syntes jeg. Det passer for seilbåter. Ikke det at seilerne er mer snobbete enn andre. Hvis motorbåten skal ha splittflagg bør den opp i en viss størrelse. "Giver" har en slik båt. Og jeg er enig med medrederinnen at denne båten kler det. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
tuffff Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Hvis motorbåten skal ha splittflagg bør den opp i en viss størrelse. Det, Astor! Var snobberi! :nono: mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Heisan Baatplassfolk Dette er en diskusjon som kommer opp med jevne mellomrom. Vi har tatt opp dette med flaggføring på fritidsbåter med protokollavdelingen i Utenriksdepartementet som forvalter Flaggloven. Det finnes ingen flaggregler for fritidsbåter. I prinsippet kan den enkelte båtfører gjøre hva han selv vil, men UD anbefalte at KNS' flaggreglement bør brukes som retningslinje. Når det gjelder det rene splittflagget, eller orlogsflagget som det også kalles, er dette flagget forbehold Statens fartøyer, bygninger og eiendommer. Det er, så vidt jeg vet, straffbart i henhold til flaggloven å bruke splittflagget i andre sammenhenger. Skipper Worse kan eventuelt bekrefte dette. En fritidsbåt ble observert i Havna på Tjøme i sommer med orlogsflagget akterut. Båtføreren unnskyldte seg med at flagget fulgte med båten. Det er imidlertid ikke forbudt å eie et slikt flagg, men det er forbudt å henge det opp på båten så fremt ikke båten er i Statens tjeneste. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Sjøtummel Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Det finnes ingen flaggregler for fritidsbåter.Nja, straffelovens § 423 annet ledd kan nok være interessant, selv om det er mulig at ikke alle fritidsbåter faller inn under betegnelsen skip. (Montro om Skipper Worse har noen synspunkter på denne saken.) Hva flagg med splitt og tunge angår har jeg ikke den fjerneste anelse om hvilke reaksjoner myndighetene kan komme med når det gjelder uberettiget bruk. Om det faller inn under over nevnte straffebestemmelse er det kanskje greit å vite om det før man tuller med denslags tekstiler. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 "Giver" har en slik båt. Og jeg er enig med medrederinnen at denne båten kler det.GoderaftenMedrederinne neier dypt i all ærbødighet for komplimentet. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 26.August.2006 Link til dette innlegget Svart 26.August.2006 Jeg må si at dette med at man må være medlem av KNS for å føre splittflagg gjør ihvertfall at jeg aldri kommer til å melde meg inn der. Jeg synes det bare er med på å rangere mennesker og at noen utvalgte skal ha en annen status pga et flagg. Trodde vi var båtfolk alle sammen jeg....... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Åssen flagg folk har på hekken er noe jeg dr&%¤er en lang marsj i. Det er bare et symbol. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.