pete Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 (redigert) Støtter thor. Det er ingen grunn til å opphøye noen pga. et flagg (def. flagg = tøyfille, som kan fortelle til hvilket land eieren betaler sin skatt/ burde betalt sin skatt). Jeg er totalt uinteressert i hvilket flagg som føres på de enkelte båter. Redigert 27.August.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Må si meg enig at enkelte motorbåter, rent visuelt, kan kle splittflagg. Imidlertid ;Korriger meg om jeg tar feil, men jeg mener retten til å føre splittflagg ble tildelt KNS en eller gang for lang tid siden.. Det var vel da meningen at det var seilbåter som skulle føre spilttflagg, og ikke motorbåter. At det er teknisk mulig å gjøre det etter reglene ved å melde inn en motorbåt i KNS, forandrer vel ikke på dette....... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Skipper Worse Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Trodde vi var båtfolk alle sammen jeg....... Å nei, der tar du nok feil. Båtfolket er delt inn i mange klasser av forskjellig slag, ikke minst inndeles man i "ekte båtfolk" og de mindre kompetente "folk i båt". Av andre grupperinger og inndelinger er selvsagt KNS-brigaden fremtredende. Disse er jo så lett å få øye på med sine mishandlete flagg. Så har vi blazer-gjengen med brodert merke utenpå sitt bankende hjerte. Noen hører til status-pinne-fraksjonen -- disse er relativt "nye" men likevel verdensmestre eller høres i alle fall slik ut. Blant "ekte" seilere finnes en egen avdeling for hobbyjurister med spesialfag i begrensete deler av sjøveisreglene. Så har du de høitflyvende alkoholiserte cigarrøkerne som ofte også hører til hekksjøgeneralenes hemmelige brorskap. Andre hører til snekkefolket, som kanskje lettest gjenkjennes ved sine gode interne bilaterale relasjoner. Dvs. at de som oftest seiler i samme fart og ved siden av hverandre, uansett hvor trangt farvann de er i. Daycruisergjengen er også noe for seg selv, opptatt som de er av kortsiktig glede i form av fartsrus. Disse er beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen, eller det ansvarsløse skålanker dersom de er så veike at de har vinsj. Endelig sportscruiserfolket, som er meget glad i fart og dunkle innomhusarealer, og egentlig ønsker seg ordentlig lukket båt med takterrasse, men ennå ikke har klart å fri seg fra sin fetisj for det fuktige livet under kalesjen. Flere grupperinger finnes ... bl. a. trebåtfolket er ikke nevnt ... og i tillegg har alle en intern oppdeling i de som har gått på grunn og de som skal gå på grunn. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
pete Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Slutter meg til Skipper Worses betraktning. Det er altså en rekke hellige brorskap, allianser i båtverdenen. Dette er egentlig et tema vi kunne bruke vinteren på å utdype. Kanskje finnes det en sosiolog blant oss som kunne brukt litt tid på å kartlegge relasjoner etc. Tenker også på lagdelinger ala low-brows, high-brows el. Her kunne vi da herjet rundt og kategorisert hverandre og konsolidert klubbene enda bedre. Tilslutt kunne vi tatt diskusjonen om å dele baatplassen i et forum for MB, et for SB, hekksjøer, KNSere. osv. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 (redigert) Imidlertid ;Korriger meg om jeg tar feil, men jeg mener retten til å føre splittflagg ble tildelt KNS en eller gang for lang tid siden.Det stemmer at det er lenge siden. Det var i 1884, da Oscar II var konge i Sverige og Norge og foreningen het Norsk Forening for Lystseilads. Flagget var det norske unionsorlogsflagget med kongens siffer. Etter unionsoppløsningen brukte foreningen, som hadde skiftet navn til KNS, det vanlige norske flagget i et halvt års tid før Haakon VII ga foreningen retten til å bruke det norske orlogsflagget med kongens siffer. Ettersom lystbåter stort sett var seilbåter på den tiden KNS ble stiftet (alternativet var dampmaskin) så er det sikkert riktig å kalle det en seilforening fra starten. KNS var også en landsforening som ivaretok alle øvrige seilforeningers interesser fram til Norges Seilforbund (NSF) ble stiftet i 1970. Om KNS-flagget kun bør brukes på seilbåter har jeg ingen formening om, og jeg gidder ikke å ta stilling til spørsmålet ettersom jeg benytter meg av min rett til å bruke det vanlige norske flagget selv om jeg er KNS-medlem. Å bruke flagget som et argument for eller mot å være medlem er rent sludder. Å melde seg inn seg selv og båten i KNS kun for å få bruke KNS-flagget er like stort jåleri som å bruke KNS-flagget uten å være medlem. Det som er viktig å merke seg er at KNS i dag er en idrettsforening. Om motorbåtfolk vil støtte seiling som idrett ved å være medlem i en seilforening så er det bare positivt, og sender de sine barn på seilkurs er det enda bedre. For øvrig er Skipper Worses beskrivelse av båtkulturens kulturelle og sosiale kriker og kroker god nok, men han glemmer den gruppen som tilsynelatende er mer opptatt av båtflagget enn av båten og som til de grader våkner til liv ved flaggheis og flaggfiring. Redigert 27.August.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 (redigert) Det som er viktig å merke seg er at KNS i dag er en idrettsforening. Om motorbåtfolk vil støtte seiling som idrett ved å være medlem i en seilforening så er det bare positivt, og sender de sine barn på seilkurs er det enda bedre. HeiMan kan godt ha motorbåt og seile som mannskap. Etterhvert har det blitt så mange seilbåtredere at mannskap har blitt en mangelvare. Jeg har seilt flere regattaer og brukt motorbåten til overnatting og som spisested for mannskapet. mvh giver Redigert 27.August.2006 av giver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Lå i Holmestrand i helgen og snakka endel med gutta på Stjernen .Dette er gammle garva gutter fra marinen som jeg reiner med veit hva dem snakker om .Det splittflagget som marinen bruker ,orlogsflagg heter det kansje . Det er forbudt og bruke på en fritidsbåt , kun til marinens båter og byggninger .Da vi har en stor Prin.....båt her i by'n som bruker et slikt flagg og en kar rfa KNBF som spurte han hvor han hadde fått tak i det flagget og spurte også om ham var klar over at det var straffbart å bruke , så fikk vel ikke det helt store svaret . Lovlig splittflagg på båter som er medlem av KNS er ok det , men og være medlem i KNS med motorbåt tipper jeg er kun for å føre det flagget . Men shit au , er jo opp til den enkelte selv om jeg ikke syntes det passer så har jo det ikkeno å si .Folk med motorbåt og splitt flagg er vel mest for og vise seg fram litt mere vel, det er et flott flagg men syntes seilfolket kunnet hatt det i fred. Men det er jo det jeg trur og tru er jo lov enda i landet her . PS: Mener KNBF søkte for å få lov og føre splittflagg også men fikk avslag, Syvert kan sikkert rette meg der men mer å huske noe sånt Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Syvert Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 PS: Mener KNBF søkte for å få lov og føre splittflagg også men fikk avslag, Syvert kan sikkert rette meg der men mer å huske noe sånt Tine II Hei Tine II Takk for sist! Det ble fremmet et forslag om splittflagg på KNBF's Båtting i Stavanger for 4 år siden, men forslaget falt mot en håndfull stemmer. Våre tillitsvalgte ønsket altså ikke at KNBF skulle fremme et slikt forslag og dermed er saken "død" for vår del. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Anonym Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Jeg fikk medlemsregisteret til KNS i posten her om dagen.. Seilbåtregisteret går over ca 6,7 sider. Motorbåtregisteret over ca 3,7 sider. Sitér dette innlegget Link to post
Caluna Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Det splittflagget som marinen bruker ,orlogsflagg heter det kansje . Det er forbudt og bruke på en fritidsbåt , kun til marinens båter og byggninger .[/b] Tine II Ja, TINE II, det heter orlogsflagg. Men at det kun skal benyttes på marinens fartøyer og bygninger er ikke helt korrekt. Fritidsbåter eid eller leid inn av Sjøforsvaret og Sjøheimevernet skal føre orlogsflagg og kommandovimpel (lang, smal vimpel i masta) når det har militær besetning og inngår i en militær opersjon eller annen tjeneste. Derfor vil du kunne se "vanlige" fritidsbåter fra tid til annen langs kysten som fører orlogsflagg. Men da SKAL besetningen bære uniform og være i tjeneste. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Vi hadde ett lite 17. maiflagg som vimpel på vår innleide kanalbåt i England for en del år tilbake. På turen passerte vi noen andre nordmenn i tilsvarende båt som vinket og hilste da de så flagget. Vi spurte hvor de hadde gjort av sitt flagg, hvorpå de svarte: "Vi har ett , som vi setter opp dersom vi skulle være uheldig å grunnstøte" Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Skipper Worse Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 :lol: Et eksempel til etterfølgelse!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Syvert Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Vi hadde ett lite 17. maiflagg som vimpel på vår innleide kanalbåt i England for en del år tilbake. På turen passerte vi noen andre nordmenn i tilsvarende båt som vinket og hilste da de så flagget. Vi spurte hvor de hadde gjort av sitt flagg, hvorpå de svarte: "Vi har ett , som vi setter opp dersom vi skulle være uheldig å grunnstøte" Geir Hei GeirT Artig! Men det minner meg bare om at det er noen nordmenn som tar med seg et norsk flagg og setter det på båten når de leier båt i utlandet. Flagget følger imidlertid båten og ikke eieren/føreren. Det vil si at båten skal føre flagget til registreringslandet, altså det landet hvor båten er registert. Det vil si at båter som er registrert på utenlandsk adresse, skal føre dette landets flagg, uansett om eieren er nordmann. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Sjøtummel Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Seilbåtregisteret går over ca 6,7 sider. Motorbåtregisteret over ca 3,7 sider. Omsatt i antall, sånn omtrentlig øyemål er det noe rundt 10-1100 seilbåter og rundt 5-600 motorbåter. Langt fra alle kan føre KNS-flagget selv om de står i registeret, f.eks. dersom båten ikke er registrert med navn, dersom båten er registrert i annet lands skipsregister, eller dersom eier ikke er norsk statsborger. Det vil si at båten skal føre flagget til registreringslandet, altså det landet hvor båten er registert. Det vil si at båter som er registrert på utenlandsk adresse, skal føre dette landets flagg, uansett om eieren er nordmann.Det er kanskje verd å nevne at andre land kan ha strengere lover og regler om flagg enn det vi har i Norge. Det er nok ikke umulig å sette opp et norsk flagg, men det må ikke settes slik at det kan forveksles med gjesteflagg eller nasjonalitetsmerke. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Ad innlegg # 39. Jeg har interesse av å få mer informasjon omkring hvilke land som har strengere lover og regler enn Norge når det gjelder flaggbruk, særlig dersom dette gjelder til sjøss. Dette er informasjon som kan være verd å ta med seg ved besøk til slike land. Forøvrig er vel det viktigste at vi bruker flagg når vi er ombord. Jeg synes det er flott å se norske båter som bruker flagg, enten dette er i Norge eller i utlandet. Hvorvidt det er splittflag eller annet flagg spiller etter mitt skjønn underordnet betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Hei GeirT Artig! Men det minner meg bare om at det er noen nordmenn som tar med seg et norsk flagg og setter det på båten når de leier båt i utlandet. Flagget følger imidlertid båten og ikke eieren/føreren. Det vil si at båten skal føre flagget til registreringslandet, altså det landet hvor båten er registert. Det vil si at båter som er registrert på utenlandsk adresse, skal føre dette landets flagg, uansett om eieren er nordmann. Hilsen Syvert Når man leier båt i utlandet, pleier de og sette det Norske flagget i babord saling. Der hvor klubbflagg normalt settes. Det gjør de ifra de flese nasjoner. men som du sier så er det noen, "svimer" som setter det på hekken. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sjøtummel Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Jeg har interesse av å få mer informasjon omkring hvilke land som har strengere lover og regler enn Norge når det gjelder flaggbruk, særlig dersom dette gjelder til sjøss. Dette er informasjon som kan være verd å ta med seg ved besøk til slike land.Jeg har ikke prestert å rote meg bort i slikt selv, men fått høre at i enkelte land kan lokale myndighetspersoner være nokså nidkjære og gi bot for fillete flagg/gjesteflagg og usedvanlig ivrige til å henvise besøkende båtfolk til nærmeste butikk dersom det gjesteflagget mangler. Mener det var Tyrkia eller Hellas jeg sist hørte om slik tjenesteiver. Om det er de lokale lover og regler eller et ønske om å loppe folk for mest mulig penger vet jeg ikke, men det er fristende å gjette på det siste. Er man riktig uheldig kan det bli forvirring for toll og imigrasjonsmyndighetene, og når disse folkene blir forvirra kan kan det i beste fall koste litt tid. (For å snu litt på spørsmålet så har jeg hørt Danmark, Sverige og Norge omtalt som land i Europa hvor langturseilere har lite pes med myndighetene.) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Når det gjelder gjesteflagg har jeg i løpet av sommeren-06 registrert fra mer enn en båtfører at det kan være klokt å fire dette før man anløper Norge. Det har i løpet av sommeren vært endel kontroll av båter fra svenskekysten til Son og det virker på meg (uvitenskapelig observasjon) at båter med gjesteflagg kontrolleres hyppigere enn båter uten gjesteflagg. Båter som kommer fra Strømstad kan visstnok ha passasjerer som har reist tur/retur Strømstad-Sandefjord og som tatt med god kvote tilbake til EU-landet Sverige, og deretter fraktet dette ad sjøveien til Norge. Men dette er rykter. Selv ble jeg stoppet i Kiel/Tyskland grunnet norsk flagg. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Også i år er vi blitt stoppet ved Drøbak av tollbåten. Uten flere videværdigheter er vi sluppet videre da vi har forklart at Horten var vår siste havn. I Drøbaksundet ligger de ofte på lur. :nono: Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 Til innlegg #44: Har spørsmålet fra "tollerne" utelukkende vært kvote ombord eller også flytevester og skipspapirer? Jeg har ingen vansker med å svare på spølrsmål om "kvote" og flytevester. Men trass ny båt kjører jeg ikke omkring med skipspapirer som viser at båten er kjøpt i Norge og har betalt lovlig moms. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.August.2006 Link til dette innlegget Svart 28.August.2006 De spør hvor du kommer fra. For vårt vedkommende var det Horten. Han småpratet litt med kona og spurte bla. om vi hadde hatt ferie. (Lure-spørsmål vil jeg kalle det). Ønsket oss god tur videre. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Røylen Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Langt fra alle kan føre KNS-flagget selv om de står i registeret,..., dersom båten er registrert i annet lands skipsregister,...I forhold til Sjølovens §§ 1 og 5 er dette en selvfølge, men jeg kan ikke se at kravet fremkommer av foreningens flaggreglement. Det er vel slik at flaggreglementet til denne seilforeningen i Hovedstaden overstyrer Sjøloven, jf Innovation Kværner og djuice. Ikke sant..............? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 29.August.2006 Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Jeg må si at dette med at man må være medlem av KNS for å føre splittflagg gjør ihvertfall at jeg aldri kommer til å melde meg inn der. Jeg synes det bare er med på å rangere mennesker og at noen utvalgte skal ha en annen status pga et flagg. Trodde vi var båtfolk alle sammen jeg.......Hm, det der synes jeg var en snobbete uttalelse. Er man interessert i seiling og eventuellt driver aktivt med det, melder man seg inn i den seilforeningen man naturlig hører hjemme i. Bor man i Oslo er det KNS. Bor man sør-øst i Oslo-området kan eventuellt Bundefjorden være et alternativ. KNS er en idrettsforening på linje med alle andre, så hvem som helst kan melde seg inn og få lov å bruke KNS-flagg. KNS-flagg er dermed ikke for noen få utvalgte, men for alle som vil, hvis det nå er så viktig, og skulle dermed ikke gi noen spesiell status. Kan heller ikke se at dette at dette er mer med på å rangere mennesker utover det en hvilken som helst foreningsvimpel gjør. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Finn Erik Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Har BP-medlemmene etterhvert friskmeldt splittfagget ??? Ser stadig postive kommentarer.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Kanskje det? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.