torerikb Startet 12.August.2003 Del på Facebook Startet 12.August.2003 Hei! Vurderer å la båten min "Geysir" ligge på sjøen i vinter. Båten er en 37 fots plastbåt med to VP 290 drev og to VP 40B-motorer. Hva bør jeg gjøre for å forberede "vinterlagringen"? Dersom det er mulig kommer nok båten til å bli brukt noe også om vinteren. :diving BTW, havnen er isfri!!! Tor Erik [glow=blue,1,300] Some people play hard to get, I play hard to want! [/glow] Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 13.August.2003 Del på Facebook Svart 13.August.2003 Hei Tor Erik ! Litt synd at du ikke har fått noe svar her ang. vinterlagring. Her pleier vi ellers å svare på det meste! T.o.m. spørsmål om hva man skal bruke får å male garasjegulvet med har satt igang en livlig diskusjon her i våres!!! Kan bare tenke meg at det er litt vel tidlig å begynne å tenke på vinteren nå, de fleste har nettopp kommet hjem fra sommerferien sin! Har du sett etter under Kategorier ? - hvor alle tdligere innlegg er kategorisert i emner? F. eks. kategori 10 - Utenfor sesongen (opplag, vårpuss, rengjøring) - mulig at du der finner noe interessant der? Ellers, så er jeg sikkert på at ditt emne kommer til å bli livlig diskutert ut i oktober / november! Hilsen, Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
torerikb Svart 13.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2003 Er nok tidlig ute, men reiser snart bort for to måneder og kommer hjem akkurat etter at den første snøen har lagt seg. Tenkte å være litt forutseende. Men jeg skal sjekke under kategoriene. Takk for tipset. Geysir Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.August.2003 Del på Facebook Svart 13.August.2003 Hei! Hva bør jeg gjøre for å forberede "vinterlagringen"? Det viktigste er vel å sikre at ting ikke fryser istykker.Har hatt båt på vannet mange vintre, selv om vi her av og til opplever at det fryser igjen en periode. Eneste tiltak jeg har er å åpne alle kraner i vannopplegget samt tømme septik. Motor-rummer er godt isolert samt at jeg har en fjernbetjent luke på luft-inntaket. Dette gjør at det er nok med en stump varmekabel på ca 40W for å holde motor-rummet frostfritt. Har et max/min termometer i motor-rummet for å kunne følge litt med. Man bør vel også ta i betraktning risikoen ved å ha båten på vannet. Skulle den synke pga frost dekker ikke forsikringen. Mitt selskap, IF, har også fra i år økt premien hvis man har båt på vannet om vinteren, tidligere var det bare økt egenandel ved skade. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Behøver du gjøre så mye mer enn om båten står på land. Husk at alt under dørken får litt varme fra sjøen. Hadde selv båten ute i vinter (plastsnekke). Ikke noe problem, annet enn at jeg fikk bort noe is av og til. Båten må passes på enten den ligger her eller der. Det verste var at alt utvendig ble fryktelig skittent, spesielt kalesja. Har formsydd plasttopp over kalesja som selvfølgelig hjalp endel. Foretrekker å ta båten opp om høsten slik at den kan bli pakket inn. Den ble likevel ikke benyttet en eneste gang i løpet av vinteren, selv om jeg så for meg at den skulle benyttes noe fine vinterdager. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Hvis det blir veldig kaldt, så fryser vannet i slanger o.l. inne i båten selv om det ikke er is på vannet. Når vannet fryser, så utvider det seg, så slanger og slikt kan hoppe av hvis man er uheldig. Har du på varme i båten er du sikker, helt til noen drar ut skjøteledningen din. Kuleventiler tåler ikke å fryse i stengt tilstand, så de bør fylles med frostvæske før de evt. stenges. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Jeg hadde båten på sjøen sist vinter. Ligger i et område sim ikke fyser til. Motormessig så skiftet jeg olje og filter, sjekket frostvesken, skiftet dieselfilter, drenerte vannutskilleren og stengte sjøvannsinntaket mellom hver gang jeg brukte båten. Ellers så tømte jeg ferskvannstanken og varmtvannstanken og lot alle kraner stå åpne. Glemte et filter som renser drikkevannet, så det sprakk. Hadde en slik enkel temperaturmåler som måler inne/utetemperatur. Stakk føleren for utetemperatur nedi motorrommet og på det kaldeste i vinter med -15 grader ute så var det -0,1 nedi motorrommet. Altså akkurat på frysepunktet, men sjøvann har jo et noe lavere frysepunkt enn ferskvann så det gikk greit. Varmen fra sjøen i rundt holder bra varme i et godt isolert motorrom. Til vinteren vil jeg i tillegg ordne med en enkel lukking av luftinntakene til motorrommet for å sikre tempen bedre. Det er ganske greit å ha båten ute om vinteren synes jeg. Høstsesongen blir forlenget på den måten, samtidig som man tidligere kan nyte de første vårdagene. Midtvinters kan det være en fin opplevelse å ta seg en tur på fjorden - ganske alene er man også. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Hej torerikb Nu e jag seglare o har alltid tagit upp mine båter æven nær jag hade motorbåtar, tror dock att dom fleste båtar klarer o ligga i vannet på vintern om man førbereder dem rett! Det jag skulle sjekke lite extra er dine drev, tål aquamatic-drev o ligga i, er det ikke så att kylvattnet går opp genom dessa o ut genom dessa! Det finns sikkert en hel del 'motor'-folk her på baatplassen som kan ge dig svar på detta! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Jeg har alltid båten liggende på sjøen om vinteren (boblehavn), men synes det er vanskelig å gi noen generelle råd i og med at båtene våre er så forsjellige. Jeg har landstrøm tilkoblet, og bruker en termostatstyrt oljefylt el. ovn på ca 900W. Termostaten står på minimum ved mildvær, og på ca halv ved langvarig kulde. Båten er tildekket med presenning med god lufting for og akter. Har også god lufting ut fra salongen, så litt fyring for kråka blir det med denne løsningen, men det gir meg tørr luft ombord, og en jevn temperatur. Har måler for luftfuktighet, og lufta er alltid tørr og fin. Setter det inn med langvarig kulde og is, tømmer jeg vanntanker, vinterkonserverer motor m.m. men dette venter jeg med til kulda setter inn for alvor. Antagelig unødvendig i og med at jeg har på så mye varme ombord, men jeg har opplevd at automatsikring eller jordfeilbryter på brygga slår ut når det blir skikkelig kaldt - så det er for å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Er det ikke slik at båter, av plast vel og merke, som ligger i sjøen hele året, er mer utsatt for plastpest. Med en aldri så liten skade under vannlinja vil vel vann trenge inn og aldri tørke ut igjen. Har ikke plastbåten godt av å komme seg på land i noen vintermåneder?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.August.2003 Del på Facebook Svart 14.August.2003 Er det ikke slik at båter, av plast vel og merke, som ligger i sjøen hele året, er mer utsatt for plastpest.Jo, det er et godt poeng. Har man ikke primet etter boka er man så godt som garantert pest. Ut fra min erfaring må man ha på varme i motorummet hvis det legger seg is på vannet. I romjula hadde vi ca 15 minus og ca 10cm is. Noen hadde prestert å dra ut kontakten til min båt. Når jeg oppdaget det var det 2 minusgrader i motorrummet... Og dette er som nevnt helt lukket og isolert med 5cm porolon. Sitér dette innlegget Link to post
torerikb Svart 30.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2003 Ser ut til at jeg utvider sesongen til slutten av oktober. Tror dette skal gå fint, det eneste jeg gjør er å tømme båten for alt ferskvann (ikke kjølevannet, dette har jo tilsatt frostvæske), tømmer båten for verdisaker, setter på en batterilader på batteriene og fortøyer skikkelig. I tillegg har jeg ordnet det slik at noe ser om båten mens jeg er borte. Er det noen som har noen tips om mer jeg bør gjøre? Geysir Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 31.August.2003 Del på Facebook Svart 31.August.2003 Forstår godt at folk her i Trøndelag tenker på vinetopplag. Her er det 3-4 grader om natten nå ( vært det siden jeg kom hjem fra ferie ) Jeg har latt mine båter ligge på vannet hele vinteren. ( Tre og stål) Tapper ferskvann av tanker., fyller opp diesel tanker, slår en skvett frostveske i vask og toalett. og lar det stå¨på en termostatstyrt ovn i motorommet i tifelle det skulle bli for kaldt.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Trude III Svart 25.September.2003 Del på Facebook Svart 25.September.2003 Hei, Jeg skal i år igjen ha opp båten på land (Nidelv26). Hjem foran huset og så starter hele jobben. Plassen min i Frognerkilen har bobleanlegg og ettersyn. Etter å ha eiet båten i noen år er jeg ferdig med alle større prosjekter. Alt fungerer fint og det er stort sett vedlikehold (av den hyggelige sorten igjen.) Jeg begynner å bli veldig fristet til å ta opplaget i sjøen fra neste vinter. Båten er behandlet 2 ganger med Epoxy primer (dvs. 2 x ukjent antall lag fra 2 tidligere eiere). Ellers sort selvpolerende bunnstoff med rød hard racing innerst. Min skepsis går på om skroget likevel trekker vann og kan utvikle blærer / pest. Hva med groe om vinteren? Rur el. lignende på propellen? Ved å lage et vinklet skaft med kost kan jeg klare å børste båten under en gang i blant. Vil det gro rur på propellen om vinteren eller er dette et fenomen som krever varmt vann? Poleres skroget (vha. gummibåten) og alt frostsikres samt en god tung presenning da må jeg si jeg er fristet til å la båten ligge ute iallfall annenhver vinter. Men hvis båten likevel bør opp og stoffes om våren synes jeg det er like greit og ta den opp for vinteren. Innbiller meg at et "godt" lag (eller to) med selvpolerende holder i 2 sesonger. Akselanoden tærer bort i løpet av sesongen men den kan byttes under et sensommerbad og så til påfølgende badesesong igjen. Hva synes dere? Håper noen kan komme med sine meninger. Sitér dette innlegget Trude III Link to post
atletico1 Svart 25.September.2003 Del på Facebook Svart 25.September.2003 Har selv båten liggende ute i vinter. Båten vil ligge ute nederst i Glomma med ferskvann. Båten jeg har har lagt ute hver vinter i 10 år - de først 4 i Middelhavet. Hun har ingen epoxy behandling i bunn og foreløpig ingen tegn til plast pest. Har båtbyggeren benyttet kvalitets- resin og ikke spart på kronene her, får man ikke plastpest. I tillegg er plastpest noe som gjerne kommer med høy vanntemperatur og dermed ikke om vinteren. Vet om eldre norske båter som har vært petfrie i Norge, men fikk utviklet plastpest etter et halvår i Middelhavet. Dette mente de hadde noe med den høyere vanntemperaturen å gjøre. Jeg hadde først tenkt til å konservere motor og sjøvann-varmeveksler, men har funnet ut at med litt varmelunk i båten holder jeg muggen unna og hindrer sjøvannet samt ferskvannsanlegget å fryse. Blir det noen fine dager i løpet av vinteren og det ikke er is, tar jeg meg en tur. Ved å starte opp motoren en gang hver 14 dag e.l. vil den ha det atskillig bedre enn å forbli urørt i 6-7 mnd. Det er ingen boble havn der jeg ligger, men hvis det blir is holder den seg i ro. Is er ikke noe problem med plastbåter (det er jo trebåter som får problemer med at is kan sprenge og dra ut nater). Stenger jo for sikkerhetskyld alle gjennomføringer under vannlinjen. Heller kansje en skvett frostvæske i tolettskålen. Hvis jeg ikke hadde varme om bord (keramisk båt vifteovn) ville jeg også tappet varmtvannstank og ferskvannstanker samt blåst ren alle ferskvannsslanger og pumper. Pumpet litt frostvæske opp i vannklosettslangene samt tappet vannet ut fra klosettvanninntaket. Zinkanoder + eventuell bunnstofflekking vil jeg gjøre på høsten ved å ta den opp en dag eller to hengende i gaffeltrucken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.