ola Startet 10.August.2006 Del på Facebook Startet 10.August.2006 AQAD40 130 hk. Kan man bygge om denne motoren til en 165 hk. ?????????? AQAD40 130 hk. har mindre impeller enn 165 hk. Må kjøleanlegget bygges om ? Hva må gjøres ? hva er normal drifts temp på 130 hk. ( tempen vandrer grådig fra 80 til 93 grader.. ligger på 93 grader ved tomgang, burde vel rengjøre varmeveksler og oljekjøler ) ? Sitér dette innlegget Link to post
seafarer Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Du har nok en aqd 40 uten intercooler. Den må du rense varmeveksleren på med jevne mellomrom. Når det gjelder effektøkning så er det visst mulig å få tak i turboer som leverer mere trykk. Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 10.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2006 Kan varmeveksleren tas ut og rengjøres når båten ligger på sjøen (trenger ikke å stenge for vannintaket ? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Dersom veksleren ligger over vannlinjen så kan du det. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
ola Svart 10.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2006 Når det gjelder effektøkning så er det visst mulig å få tak i turboer som leverer mere trykk ................................................................................ ..................... Er det noen som har gjort dette før ? Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Hvis du klarer å få satt på en intercooler, så får du type 10-15% effektøkning. Du kan deretter øke dieseltilførselen og få nye 5-10%. Derfra og oppover må du bytte turbo, og muligens større endringer i dieselpumpa. Du snakker fort om flere titusener i kostnader og en viss risiko for å ikke få det til. Men det går hvis du bruker de rette folka. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Hvis du ikke har en motor som du har kostet på betydelig beløp allerede i form av motoroverhaling eller lignende så må det vel være mye bedre å heller selge den motoren du har og kjøpe en tilsvarende brukt med intercooler. Er du heldig så trenger ikke mellomlegget å bli så mye. Motorbytte mellom to like motorer vil vel heller ikke medføre mere arbeid enn en ombygging til intercooler på den du har. Sitér dette innlegget Link to post
seafarer Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Hei! GIK turboteknikk leverer modifiserte turboladere til vp 40 motoren som har større kompressor. Nevnte dette for en vp forhandler også, han påsto at nye turboer til samme motoren fra dem også hadde større kompressor del enn de ble levert med originalt. Men for å få mere effekt ut av motoren må jo også dieselpumpen justeres (av fagfolk), samt at kjølesystemet må renoveres evt. oppgraderes. Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Hei. Skal du bygge om denne til 165(158) hk, må det monteres intercooler(aftercooler).Det må også byttes impeller pumpe, varmeveksler,sjøvannsfilter,manifoil, samt at dieselpumpe må justeres. Har også hørt at det er forskjellige turboer på disse motorene. I noen tilfeller må også sjøvannsintak byttes til større! Har motoren gått mye er det stor sansynlighet for at det følger en del problemer med dette, i form av økte oljelekkasjer olje forbruk mm. Har selv to TMD 40 (124hk), disse krever endel velikehold av kjølere, da det er platekjøler. På TAMD(AQAD) er det rørkjøler og langt større kapasitet. Når tempen på fullt runder 90 grader er det på tide og rense! Du kan fint ta av kjøleren i båten så lenge den ikke ligger under vannlinja. Alle O-ringer og pakninger må da byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Hei, Er enig med han som sier bytt heller til en nyere brukt 165hk så slipper du og skru og mekke en masse. Vil tro at en 124hk 40 maskin er tildels lett solgt til en SKIKKELIG pris om du selger den FØR du monterer den utav båt slik at kjøper kan få prøvd maskinen før kjøp. Det betyr alt for en kjøper... Sitér dette innlegget Link to post
lindol Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Jeg hadde i fjor en Inlander 27 med 130hk 40 motor. båten slet med og komme seg over planingsterskel på 13 knuter. svogeren min er mekaniker på volvo lastebilverksted så han ble spurt til råds. 20 minutter etterpå med en fastnøkkel og og skruhjern, akslererte båten rett opp i 19 knuter. men ble for varm så jeg slakket ned til 3800 på turtelleren og varmen slo seg til ro på 85 grader. Nå hadde jeg krefter i massevis til å få båten i plan(halvplaner) og slå speeden ned igjen til behaglige 17 knop. Syntes dette var for enkelt til at jeg ville stole helt på om det var helt som det burde, så jeg tok en tur innom volvo marineverksted samt ringte importør som begge mente at løsningen var fult akseptabelt da motoren går mye lettere da jeg fikk den ut av vannet og ikke trenger den store kraften for å holde den der. Minus var litt diesel røyk ved start (ikke problematisk mye men ingenting fra før) Så prøv deg frem med ett kvart turn på skruen på dieselpumpa til du er fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.