Jump to content

Hvordan kople ankervinsj og baugpropell ?


Haba

Recommended Posts

:smiley::sailing:

Hei der !!

 

Har kjøpt bruktbåt med ankervinsj og baugpropell. Har 2 stk. batterier 120 AH hvor et går kun til startmotor og det andre til forbruk. Baugpropell og ankervinsj er begge koplet til forbruksbatteriet. (forbruksbatt. har høyt cold cranking evne) Ligger egentlig lite på dregg kun 2-3 dager max. i strekk. Men ligger ofte i havner med landstrøm. Har hørt at ankerv. og baugprop. vanligvis koples til startbatteriet. Nå har jeg ikke brydd meg så mye om å endre koplingen da vinsj og baugprp. kun brukes når moteren går, men dersom jeg ligger uten lading og tapper ned forbruksbatteriet, kan jeg da få problemer med strømmen til vinsj og baugprop. ved avgang selv om motoren da sviver ? Dynamoen er på 80 A.

 

hilsen Haba

Link to post
Share on other sites

Baugpropell og ankervinsj bør som hovedregel ikke koples opp mot forbruksbatteriene. Dette fordi det oppstår et relativt stort spenningsfall når de brukes, også selv om motoren går og du har lading, noe som kan slå ut andre instrument du har ombord. f.eks. kartplotter, GPS, VHF, ekkolodd som er tilkoplet forbruksbatteriene. Normalt brukes ikke baugpropell og ankervinsj når motoren står. Evt. brukes ankervinsjen kun i korte intervaller for å stramme opp ankeret når du ligger mot land. Dette skulle ikke tappe startbatteriet nevneverdig.

Link to post
Share on other sites

Hvis ankervinsj og baugpropell er koblet til forbruk og dette går tomt...ja, da vil du få problemer med disse to enhetene.

 

Nå trenger heller ikke batteriet å være tomt for at du skal få problemer med vinsj eller baugpropell...disse trekker så mye strøm at det skal ikke mye til før du opplever at det ikke virker som det skal.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Jag skulle vilja 'haka' på en följdfråga til Haba's

 

Har hört att det er ganske lurt o plassere ett ekstra startbatteri i baugen

veldi nära baugproppeller/ankervinsj hur kopplar man in detta,

nu har jag långa o grova ledningar genom hele båten, kan jag bara

ansluta ett extra batteri der framme?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det går helt utmerket å montere ett ekstra batteri helt framme kun for baugpropell og ankervinsj. Går ut fra at du har ankervinsj i baugen. Du trenger da kun ladeledninger fra dynamo, evt.  fra ladefordeler/rele/skilledioder. 16 kvadrat holder. eller du kan du bruke de eksisterende kablene. Hvis du ikke har ladefordeler/rele/skilledioder må det monteres mellom dynamo og det nye batteriet. Styreledningene fra instrumentpanelet til baugpropellen og ankervinsjen er jo allerede på plass. Husk avlufting fra batterirommet.

 

Upperland

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Et lite tilleggspørsmål til denne tråden :

 

Løse ledninger i båt hater jeg. Per i dag er kablene til vinchen foran liggende løse i kjølen (dog i god avstand fra ev. vann i kjølsvin. Disse ønsker jeg å legge i trekkerør. Er der noen som har hatt problemer med eventuell fuktighet i trekkerørene tidligere ? Grunnen til at jeg spør, er at jeg i fjor var å kikket på en båt som hadde benyttet trekkerør og det var ikke småtteri til fuktighet det var i disse rørene, noe som jeg antar vil medføre ulemper for kablene på sikt ??

Link to post
Share on other sites

Et lite tilleggspørsmål til denne tråden :

 

Løse ledninger i båt hater jeg. Per i dag er kablene til vinchen foran liggende løse i kjølen (dog i god avstand fra ev. vann i kjølsvin. Disse ønsker jeg å legge i trekkerør. Er der noen som har hatt problemer med eventuell fuktighet i trekkerørene tidligere ? Grunnen til at jeg spør, er at jeg i fjor var å kikket på en båt som hadde benyttet trekkerør og det var ikke småtteri til fuktighet det var i disse rørene, noe som jeg antar vil medføre ulemper for kablene på sikt ??

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Jeg har trekkerør og koblingsbokser "rund baut".

Åpnet noen bokser og trakk ledninger i.f.b. montering av autopilot.

Tørt overallt. :smiley:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Noen her må ha særdeles lite fleksible elektriske anlegg!

Enten forbruksbanktilkobling eller startbatteritilkobling?

 

Hørt om Ole Brumm? Ja takk, begge deler.

 

Jeg har et elektrisk anlegg med mange duppeditter som trenger strøm: Ankervinsj, starter, baugpropell, varmeapparat belysning, pumper osv. Så har jeg 2 batteribanker som forer alle disse duppedittene med strøm. En liten bank og en stooor bank. Hvor strømmen skal suges fra, er opp til meg. Den ene banken? Den andre? Begge? En bryter styrer dette. (1,2, both, off)

 

Skulle jeg låse meg fast til å velge en av bankene for strømkilde til ankervinsj og baugpropell, måtte det bli forbruksbanken. Den er 5 ganger større enn startbanken og selv med godt tappet bank leverer banken likevel mye mere strøm enn startbatteriet kan drømme om, ja selv et toppladet startbatteri kan drømme om. Det er viktig å få minst mulig spenningsfall. Derav valget av forbruksbanken for disse strømslukerene.

 

Den som ikke kan velge begge muligheter for strømleveranse, bør lære litt av Ole Brumm og si Ja takk, begge deler. Derfor bør de fintenke på hvilke muligheter de har når startbanken er tom eller defekt. Ingen start, ingen ankervinsj, ingen baugpropell - ingen hygge.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint med Ole Brumm tanken: "ja takk begge deler".

Men du skal jo lade opp alle dise batteriene også da. Du skal kjøre mye båt du ole brumm før du får ladet opp alle de batteriene dine. (om du ikke har ett strømaggregat da). Skulle vel ikke forundre meg mye med alle batteriene dine.

Det mest fornuftige er hverfall å koble baupropell, vinsjer og andre store forbrukere til startbatteriet. Det av den enkle grunn at startbatterier tåler større utladninger, og lader seg fortere opp igjen. Desverre så kommer det ikke bare ann på størrelsen av bankene dine.

Tar du store utladninger ut av ett forbruksbatteri blir ikke dette gammelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er uenig her med ovenstående innlegg.

 

Startbatteri bruker jeg ikke før jeg må, derav, bruker Lotus sin måte. Jeg bruker forbruk til alt og har derfor startbatteri som reserve dersom jeg en helg skulle ha brukt for mye.

 

Jeg har eget batteri for vinchen foran, som er koblet mot batteribankene mine og blir derav ladet opp enten via ladacèn eller ved drift. Min dynamo er såpass stor at det klarer den fint.

 

Men det er mulig det bare er meg som er noe forvirret her, men jeg løftet opp dette innlegg igjen grunnet spørsmål om trekkerør og ser diskusjonen nå dreier seg om hvor mye som kobles mot hvilke batterier etc....

 

Har jeg formulert meg helt feil her, eller er der annet innlegg som nå er innlevert svar på ??

Link to post
Share on other sites

Fint med Ole Brumm tanken: "ja takk begge deler".

Men du skal jo lade opp alle dise batteriene også da. Du skal kjøre mye båt du ole brumm før du får ladet opp alle de batteriene dine. (om du ikke har ett strømaggregat da). Skulle vel ikke forundre meg mye med alle batteriene dine.

Det mest fornuftige er hverfall å koble baupropell, vinsjer og andre store forbrukere til startbatteriet. Det av den enkle grunn at startbatterier tåler større utladninger, og lader seg fortere opp igjen. Desverre så kommer det ikke bare ann på størrelsen av bankene dine.

Tar du store utladninger ut av ett forbruksbatteri blir ikke dette gammelt.

<{POST_SNAPBACK}>

Batteriene skal nå lades opp uansett hvilken bank det trekkes strøm fra. Når det gjelder oppladingen, er det slik at batterier er litt sære. De vil ikke spise mer enn de anser passende der og da. Det er derfor greit å lade i parallell. Da utnytter man både tiden og dynamoen best. Noe aggregat har jeg aldri hatt bruk for.

 

Startbatteriet tåler større utladinger dårlig. Nå er ikke dette noe problem, for ankervinsj, baugpropell og starter, bruker jo ikke strøm over lang tid, så antallet amperetimer blir lite. Startbatterier har mulighet til å levere mye strøm uten særlig spenningsfall og samme gode evne til å ta til seg lading hurtig. Likevel er f.eks. et åpent bly/syre startbatteri bare omlag 30-40% bedre enn et fritidsbatteri av samme kapasitet. Det betyr at et 110Ah fritidsbatteri kan levere omtrent de samme strømmene eller ofte mer enn det et 75Ah startbatteri kan og likevel ikke ha noe større spenningsfall. I tillegg kan forbruksbatteriet klare dette i flere runder. Det er tross alt også forskjell på 75Ah og på 110Ah.

 

Cluet er uansett valgfrihet. Frihet til enhver tid å kunne velge den strømkilden som har best kapasitet der og da uten på forhånd ha låst seg til den ene eller den andre batteribanken.

 

Jeg velger en løsning der all strømtrekk foregår fra fritidsbanken. Kaller det ikke fritidsbanken lenger, men hovedbanken. Hovedbanken leverer strøm til alt og alle. Samtidig står jeg fritt til å koble inn "startbatteriet", dvs batteriet jeg nå kaller nødstrømsbatteriet. Dumt å binde seg til enten det ene eller det andre.

 

I tillegg til dette med forbruk kommer spørsmålet om dioder, releer, eller kun brytere for styring av lading. Men det er altså lading, denne diskusjonen gjelder forbruk.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Noen her må ha særdeles lite fleksible elektriske anlegg!

Enten forbruksbanktilkobling eller startbatteritilkobling?

 

Hørt om Ole Brumm? Ja takk, begge deler.

 

Jeg har et elektrisk anlegg med mange duppeditter som trenger strøm: Ankervinsj, starter, baugpropell, varmeapparat belysning, pumper osv.  Så har jeg 2 batteribanker som forer alle disse duppedittene med strøm. En liten bank og en stooor bank.  Hvor strømmen skal suges fra, er opp til meg. Den ene banken? Den andre? Begge? En bryter styrer dette. (1,2, both, off)

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Det anlegget ditt vil snart ta kvelden, da den bryteren du bruker (1-1+2-2 off) tåler ikke belastningen av en ankervinsj eller baugpropell med litt størelse på. Du bør montere to hovedbrytere av god kvalitet og velge med dem.

Men skal man velge et fast batteri til vinsj og baugtrust, (anbefales) skal det være satrtbatteri som ved et bra anlegg bestandig er fult. Det er når du skal hjem fra skjæra vinsjen skal dra, og det går dårlig med batteribank 1 tom, og batteribank 2 nesten tom.

 

Enjoy

Link to post
Share on other sites

Hulda har vel kategorien "begge deler". Med 78 amp. dynamo har jeg heller ikke hatt problemer med ladingen. Spenningen på Delco'en er høy. Opplegget funker således:

 

Det sitter et batteri på (tror jeg) 120 A foran i baugen. Til dette batteriet (som driver prop. og winch) går det 50 kvadrat kabler akterover til skillebryter (har ikke rele, men ser fornuften). Jada, kablene er forskriftsmessig klamret. Hulda har ikke bunnvann. Batteriet foran er skilt fra "alt" med egen av/på-bryter. Dette for at både winchen og propellen har trådløs fjernstyring.

 

Når jeg starter vidunderet, står bryteren i 2. Da aktiviseres motorens startbatteri og det i baugen. Det i baugen er også et startbatteri. Hulda har bare startbatterier. Mer bly, mer strøm. Ladingen går som sagt helt utmerket. Starten går helt utmerket. Winch og propell fungerer helt utmerket.

 

Det jeg har brukt av utstyret har ikke forskrekket meg rent forbruksmessig. Winchen og baugpropellen har aldri vært i bruk uten at motoren går. Skulle alt gå skeis, så kan jeg starte Mase 8000 som har egen krets. Men det er belte og bukseseler som folk vanligvis ikke drasser rundt med. Det er Admrialen som som har nulltoleranse for propan- sprit og andre kokeinnretinger med flamme. Jeg har en Refleks stående i kjelleren, den er godkjent. Jeg skulle gjerne vært kvitt det pokkers aggregatet. Men nå begynner jeg å komme OT.

Link to post
Share on other sites

Det anlegget ditt vil snart ta kvelden, da den bryteren du bruker (1-1+2-2 off) tåler ikke belastningen av en ankervinsj eller baugpropell med litt størelse på. Du bør montere to hovedbrytere av god kvalitet og velge med dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Bob bob, det finnes kvalitets brytere også av denne typen, som greit klarer en 7hk baugpropell.

Har ikke slik bryter selv, da jeg valgte egne brytere for mine SP75 baug/hekk thrustere.

Men bl.annet Guest har slike i kraftig nok utførelse.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...