Jump to content

Eiere av Zodiac Cadet 285

Suzuki

Recommended Posts

Jeg er kanskje på viddene her. Men en kamerat hadde en gang en Zodiac med trebunn og oppblåsbar kjøl. Mener å huske at det var tre plater som måtte settes inn før pontongene ble helt fylt. De ble låst med fire trelister, en til hver skjøt, som hadde et utfrest spor så de fikk en u-form.

mvh Knut Erik

Min er fra 1990. Kjølen og Styrbord kammer er OK, men det er noen små hull i overgangen mellom bunn og pontong som jeg ikke klarer å lappe, men skal vel høre om det går an å "vulke" den. Har prøvd lapper og lim, men det blir ikke 100%.

Ny tilsvarende koster jo 10.000.-

MEn den funker forsåvidt. Den holder luften en stund, må bare pumpes noen ganger før den brukes. Som regel skal jeg jo ikke lange turer....

Har en Zodiac 285 fra 2003, blå og grå med grå dørkplater og alu-årer.

De to største platene er avstivet med alu-skinner som smettes på hver side mens båten er ca. halvfull med luft.

Mener den forrige Zodiacen jeg hadde, med blå dørk og blått akterspeil ikke hadde denne løsningen.

planen er å bruke Divinycell. En venn av meg påpeker ustanselig treverkets uegneethet til maritimt bruk, og når jeg tenker meg om, pleier sånne dørkplater å bli temmelig stygge etter noen år.

Med noen lag matte på, bør det bli superbra.

Suzuki

No boat needed..

Min Bombard har 4 ileggsplater og 2 aluminiums skinner. Platene er belagt med en slags epoxy maling, ikke glassfiber matter.

Det er noe plundrete å sette platene inn i båten, en må tappe noe luft ut, men ikke alt! I og med at sand kommer mellom platene og bunnan vil sanden ligge å gnage på duken, derfor må en ta ut platene i ny og ne for å fjerne sanden.

Jeg hadde kanskje heller gått for en løsning uten disse platene om det hadde vært mulig, selv om bunnen da vil føles noe vann-seng aktig!

Nøtterøy; tar du av motoren, og setter jolla på høykant, går det helt fint å stappe slangen neddi på siden av der du fyller luft i kjølen, og spyle neddover under gulvbordene. Vannet renner ut igjen bak ( mellom akterspeil og dørk ) Len jolla litt framover så går det så bra atte.. !

Når det gjelder dørk, har jeg sånn H2P høytrykksdørk i min. Var litt skeptisk, men denne var rett og slett ufattelig bra. Anbefales !

Suzuki

No boat needed..

Tror nok de vannfaste FIBO-TRESPO platene vil egne seg hvis du finner en farge du kan "leve med"!

Baderomspanelen har finer bakside, og selv om denne i utgangspunktet er vannfast, er vannfast et relativt begrep, og disse er ikke egnet til lenger tids eksponering med vann. (har brukt disse mye) Dessuten ville man ikke ønsket en glatt laminat å skli rundt på i dørken.

planen er å bruke Divinycell. En venn av meg påpeker ustanselig treverkets uegneethet til maritimt bruk...........

Med all den fritiden du sliter med å få brukt til noe Suzuki, så skjønner jeg at det kan være fristende å gå på en sånnt prosjekt.... :wink: . Jeg tror at riktig anvendt (endeved forseglet med epoxy) vil de tidligere nevnte brune forskalingsplatene overleve zodiaken din med svært god margin. De kommer (om jeg husker rett) også i en riflet variant, som burde kunne gi den rette friksjonen en dørk trenger. Min gamle askeladden har en dørkplate av samme meteriale og er fra midten av 70 tallet. Ikke tegn til delaminering. De titalls timene fritid som da blir til overs, kan jeg alltids hjelpe deg med å få anvendt på andre formål... :lol::lol::lol: .

Fritid ?

Om man trenger en definisjon:

Fritid. Ulike definisjoner av begrepet finnes. Den enkleste er ens tilgjengelige på kloden minus tid anvent på skolegang og arbeid. En mere utbredt definisjon er: "den tiden som hypotetisk er til overs etter at arbeid, transport til og fra arbeidet, handling, henting og bringing av barn i barnehage, tilbereding av måltider inkludert etterarbeider, konsumering av måltider, hygeniske tiltak i forhold til en selv, ens barn og ens hus med tilhørende periodisk vedlikehold og urbedring (legebesøk, tannlege, beising, skifting av parkett osv.., nødvendig foreskrevet hviletid (søvn) med mer." Fritid er for mange et abstrakt begrep, noe man ikke har. Derfor anskaffer mange fritidsbåt og fritidshus feks, for å ha noe konkret som minner en på begrepet. Fritidssyssel er noe en driver med i stor grad for å kunne planlegge inn fritid i ens time manager. Om fritidssysel feks. er å ville anvende dyvinicell som kjernemateriale for ny dørk i fritidsbåtens jolle er dette tegn på en alt for stor mengde fritid, enten det er reelt eller innbillt.

Sitat slutt. Klokere?

mellom Sofaseilerens harsellering med min fritid, ( Du høres ut som kjærringa mi

;-)), er det noen som føler seg kallet ? Legger man platene på et stykke papir, får jeg en fin omrisstegning.

Evt. gjør jeg jobben sjøl, om noen stiller plater til disp.

Suzuki

No boat needed..

• 4 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...