Jump to content

Vinterlagring av Sjømann 22, hva bør jeg gjøre?

aulrik

Recommended Posts

I neste uke kommer Sjømmanen på land. Som dere sikkert skjønner er jeg helt fersk på dette, så jeg trenger litt hjelp.

Hva bør jeg gjøre med skroget?. Jeg bør vel gi den et lag med bunnstoff, eller?. Bør dette gjøres nå eller bør jeg vente til våren?

Er det noe spesielt jeg bør gjøre med skroget over vannlinjen, eller holder det med en vanlig vask?

Hei!

Her kan du få mange svar. Jeg har landet på følgende:

* Vask båten grundig (båtshampo, kraftvask - det som må til...)

* Poler

* Sett inn båten med et godt lag polish - ikke tørk av. Mange velger her å sette inn skuta

med Vaselinolje. Uansett hva man velger så vil dette lette arbeidet til våren da vinterens forurensing sitter i polishen/vaselinoljen og ikke i selve skutesiden.

Til våren - spyl av polish (vask av vaselinoljen med såpe) med høytrykksspyler (her sitter vinterens dritt)

Poler (polish/hardvoks)

Bunnen, med stoffing etc, tar du til våren. Gjør kun rent for alger og rur nå i høst.

Grunnen til at du venter med bunnstoff er at bunnstoffet ikke tåler å stå i mange måneder tørt. Da må du eventuelt pusse ned det ytterste laget til våren igjen, og det er unødig dobbeltarbeid.

Grunnen til at du venter med bunnstoff er at bunnstoffet ikke tåler å stå i mange måneder tørt. Da må du eventuelt pusse ned det ytterste laget til våren igjen, og det er unødig dobbeltarbeid.

De fleste moderne bunnstoffer tåler god å stå tørt, og har like god virkning etter en vinter på land.  Derfor er det ikke nødvendig å stoffe hele bunnen hvert år, det holder med flekking der det er tynnt eller avslitt.  Bare sørg for at bunnstoffet er beskyttet mot direkte sollys, det tåler det ikke så bra.

Forøvrig slutter jeg meg helt til Lijanka`s anvisninger.  Om du velger å bruke vaselinolje, noe som er veldig bra, pass på at den ikke renner ned på eksisterende bunnstoff, da det vil gi dårligere vedheft til senere behandlinger.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

...skal man bare smøre på polish og la det stå ? Er ikke poenget at plasten skal bli blank og "avstøtende" for partikler ? Blir ikke polishen utrolig hard og vanskelig å få av til våren da ?

Dette er TO operasjoner:

* Først polerer du på vanlig måte slik at båten blir blank og fin - så:

* Legger du på polish som du ikke tørker av.

Polishen kan du greit spyle av til våren - ev. legge på ny polish over den gamle og gni av...

Da er polishen grei og håndtere (eller du kan benytte vaselinolje på høsten, som du vasker av med såpevann på våren)

Dersom du prøver å gni av polishen som har sittet over vinteren, så er jeg redd for at du ikke får brukt båten før st. Hans...

De fleste moderne bunnstoffer tåler god å stå tørt, og har like god virkning etter en vinter på land.  Derfor er det ikke nødvendig å stoffe hele bunnen hvert år, det holder med flekking der det er tynnt eller avslitt.  Bare sørg for at bunnstoffet er beskyttet mot direkte sollys, det tåler det ikke så bra.

Hvorfor står det da på boksen at sjøsetting skal gjøres etter x antal timer/dager og innen x antall dager/uker?

Nå vet ikke jeg om effekten er den samme etter 6 måneder, men det kan jo godt tenkes. Stusser bare litt på at produsentene av stoffet sier den skal sjøsettes etter maks. så så lang tid...

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Skal skroget poleres før vaselinolje påføres?

De fleste velger å ikke gjøre det. Altså bare vaske grundig og legge på vaselinolje.

Dette er selvfølgelig minst jobb.

Personlig så polerer jeg hver høst fordi resultatet da blir enda bedre... (men mer jobb)

Jeg gjør dette fordi skroget er utrolig tørt etter en sesong på sjøen utsatt for salt og UV stråling. Skroget har godt av denne polishen er min erfaring!

Enkelte andre tar opp båten og bare pakker den inn...

Og de kommer utpå til våren igjen de også (!)

Og når båten blir helt for j....., så kan man jo altids rubbe eller lakke om... :smiley:

Hvorfor står det da på boksen at sjøsetting skal gjøres etter x antal timer/dager og innen x antall dager/uker?

Nå vet ikke jeg om effekten er den samme etter 6 måneder, men det kan jo godt tenkes. Stusser bare litt på at produsentene av stoffet sier den skal sjøsettes etter maks. så så lang tid...

mvh

Lars-Inge

Jeg vet at "i riktig gamle dager"  da jeg brukte Durhart bunnstoff, måtte båten sjøsettes før et antall timer etter påføring.  Moderne bunnstoffer, som jeg henviser til, for eksempel Jotuns Non Stop, som er et selvpolerende bunnstoff jeg har brukt siden det kom på markedet for en god del år siden (10 - 15?), er jeg ikke sikker på hva det står på boksen.  Jeg mener å huske at det den gangen jeg begynnte å bruke det sto to måneder.

Siden jeg driver i bransjen har jeg god kontakt med Jotunfolk, og av en av dem, som for øvrig er ihuga båtmann, fikk jeg høre at sålenge bunnstoffet ikke ble eksponert for direkte sollys, tålte det godt å være på land en vinter uten å miste virkningen sin.  Jeg har derfor benyttet meg av metoden med flekking av bunnstoff siden, med derav følgende store innsparinger, og mindre arbeide.  På båten jeg har nå, går det med en boks eller to i året, mot 8 bokser for å male over hele bunnen.  Jeg vet andre også benytter seg av metoden, med samme gode resultat.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...