Jump to content

Dette Hælv...."Bohuslän-toget"


Morty

Recommended Posts

Tror ikke du har spøtt aning om hva du uttaler deg om her salt. Dette er som å tillate Tryvannstreffet til Oslorussen inni en familiecampingplass.

 

Ja man burde absolutt slutte å forvise russen til parkeringsplassen ved Tryvannstårnet å heller bogstavelig talt slippe russen ned i varmen.....

 

Har i mange år syntes det er en skam at vår ungdom blir forvist til den gufneste plassen i hele osloområdet når de skal markere at de er ferdig mer utdannelsen. 1. mai ligger fortsatt sneen rundt parkeringsplassen der og nattetemperaturen er ofte rundt null grader.

Fornebu eller Hvervenbukta er fine steder hvor russen burde få ha sine treff noen romantiske mai netter....men det er vel uaktuelt for der er jo disse båtfolkene...

 

Selv var jeg bla. på russetreff på Langøyene og på Tjøme i russetiden, men det var vel før ungdommen ble sett på som et onde som skal knebles hvis de nærmer seg gjestehavner.

 

At alle..også ungdom skal tas stoppes hvis de begår herverk eller krimninelle handlinger er en selvfølge...men at all undom skal få kollektiv straff å nektes adgang til dans og musikk som i Bohuslan-toget fordi muligens noen få er pøbler blir jo meningsløst.

 

Om vi alle ikke har ungdom i huset har vi vel alle vært unge en gang...og må vel kunne ha en viss forståelse for at de ikke bare vil sitte alene på fordekket med en god bok, mens mor og far styrer skuta. tenk så morro men skikkelig fest med masseungdommer en varm og lys sommerdag på svenskekysten....det er vel minner for livet helt til noen sure fyrer fra Norge begynner å klage til havnesjefen.

 

Ja leve russetreff og Bohuskan-toget...selv om toget vel har gått for middellaldrende meg.

Link to post
Share on other sites

Er enig med sistemann, men det har noe med proporsjoner å gjøre. Tryvannstreffet har busser som opererer musikkannlegg som må ha mobilkran for å løfte dem på og med en kraft som er større enn de bruker under konsertene på Valle Hovin. Da tror jeg det er greit at de holder seg litt i utkanten og jeg tror de synes det selv også.

Når det gjelder havner så lå vi feks innerst i Stavern. Der var det et par små snekker med gettoblastere og diverse som holdt på til de små timer. Da jeg var ute å luftet den minste matrosen (bikkja) om morgenen lå de som en gjeng slakta grisunger under sprayhooden på snekkene og sov. At det hadde regnet litt i løpet av natten hadde de neppe merket. For oss er dette helt OK. Ja det bråkte, men det er innerst i en byhavn og de hadde det bare moro so det er greit.

Link to post
Share on other sites

Ja man burde absolutt slutte å forvise russen til parkeringsplassen ved Tryvannstårnet å heller bogstavelig talt slippe russen ned i varmen.....

......toget vel har gått for middellaldrende meg.

 

Ja, det kan virke som toget har gått for deg. På det punktet er vi nok enige.

:seeya:

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Lå i Smøgen i går da "toget" var der , datra vår og et par kompiser kom ned og sov hos oss i natt da de ville være med på denne morroa , lå i den ytre havna og sov godt hele natten , vinden støyet mer enn musikken. De lå forresten opp mot 15 båter utenpå hverandre ved brygga.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er snakk om en dag/natt i året , så kan da ikke dette være noe som helst problem vel ?Holder dem på flere dager på samme plassen så blir det jo litt annet . Ikke så veldig flott å ligge å høre Vikingane og anna svensktopper til langt på natt når dem gammle setter igag heller . Jeg er en av dem som liker musikk ,så godt som all slags også og desverre litt for høyt noen ganger når vi er i gang . Men som regel går detta bra , men ligger du i en uthavn så syntes jeg dem som vil kan få rase litt fra seg . Men vi har alle våre meninger om det meste , godt er jo det . Men bare litt for mye syting hvis det er noen som har det litt gøy innimellom , når du kan legge deg frivillig ved siden av Peppez i Horten gjestehavn . Da trur jeg du tåler det meste , selv om det har hjelpa litt på støyen der også nå som dem må stenge tidligere om natta .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tom-ass - se innlegg 27, link til videosnutt.

 

Får ikke opp dette, hva med et annet videoformat?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Fikk problemer med nedlastingen av Quick Time på hjemme-PC'n tidligere, men det gikk OK her på laptop'n. Så nå har også jeg sett "skrekkens video"!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er en gjeng bortskjemte pappagutter som fulstendig mangler bakkekontakt. Skulle vært bura inn synes nå jeg...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fordi de forbryter seg mot lover & regler. I filmen til Ter-av er det til og med oppslag i havnen om dette. Dessuten er det en generell lov i lovverket om "Ro og orden". Dette er forøvrig ikke noen vanlig "midtsommers-fest" etter som jeg har forstått, men en gjeng bortskjemte guttunger som legger igjen alt vett hjemme og turer rund i skjærgården med langt høyere partyføring enn russen noen gang har vært i nærheten av....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

er dete ikke et annonsert og planlagt event som flytter seg etter en fastsatt rute?

da har man jo to valg:

 

a- delta

b- legge seg en annen plass

 

dette blir som om å reise til Haugesund under Sildajazzen og etterpå være sur fordi det var trangt og bråkete der og forlange at havnesjefen jage bort alle dem som bråkte.

Link to post
Share on other sites

Nei, etter som jeg har fått med meg har dette lite til felles med Sildajazzen i Haugesund...

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Herregud....

 

Jeg er nå både passert 40 og på god vei til å vokse gjennom håret, men fortsatt ikke glemt åssen det var å være kalv.

Når du absolutt skal trø deg inn i ei svensk gjestehavn i juli kan du ikke vente å få gjennomslag for Narvestad-holdningene dine. (låner uttrykket ditt, salt.)

 

Jekk en øl og nyt livet, ikke furt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått sett videosnutten jeg også , ser ut som dem har det dritgøy.Ser jo like mange norske som svenske flagg i den gjengen der da , også Borat ........

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Et festtog som forflytter seg fra sted til sted kan man jo unngå så lenge reiseruta er kjent. Og kjente festhavner som Smøgen og Grebbestad kan man greit hoppe over. Så får heller de fastboende avgjøre om de synes toget er akseptabelt.

 

Verre er det med holdningen om at "folk må jo få ha det moro en gang i blant" som sprer seg til både havner og uthavner. For det er alltid de med sans for et høyt støynivå som legger premissene for resten, det være seg intens jollekjøring, aggregater, musikk eller flatfyll.

Med eksplosjonen i båtbruk er friheten til å velge seg stillhet snevret kraftig inn i populære kystområder En båt med livsbejaende unge eller eldre i en uthavn er nok til å sette standarden for (mis)trivselen. Noens frihet til høyt lydnivå ender opp i andres tvangsbråk.

Og det er det visst lite vi får gjort noe med - annet enn å legge ferien til odde tider, ytterst på den nøgne ø. Men blir litt overrasket over at toleransen hos ekelte går en vei, de unge må få leve ut ungdommen, mens stillhetssøkende enten får akseptere bråket, eller pelle seg ett annet sted.

 

Summa sumarum; komprimert festing etter et alment kjent ruteopplegg er trolig til en kjempefordel for alle parter. Håper flest mulig i målgruppa kaster seg på dette toget.

Link to post
Share on other sites

At det er en gjeng med pappagutter og jenter intet mindre en korrekt.. vi lå i fjällbacka den omtalte kvelden og reddninstjensten hadde plenty og gjøre med båter som lå utenfor bølgebryteren som måtte ha assistanse for og ikke bli knust.. en BAV 40 med 6 ungdommer ombord hadde mildt sagt problemer og holdte på og ta med seg båten min med kone og to barn på 5 og 2 ombord.. De måtte først bli slept av reddningstjenesten vekk fra bøgebryteren for så og prøve og manuvrere hodeløst inn i båsen ved siden av oss.. med resultatet som ses av bildene under.. De hadde lettbåt og kunne holdt den opp mot vinden med akterenden HVIS de hadde tenkt.. isteden så stolte de på at en uteligger skulle holde 7 tonn med båt i den vinden :nonod: Det ble mildt sagt katotisk og undertegnende ble ganske så svett når mor og to barn lå MEGET utsatt til en stund.. Etter at vi hadde fått stabilsert båten så la dem ut dregg og stolte på at den skulle holde akterenden i den vinden.. Det godtok jeg ikke og forlangte at de la spring fra båten til bølgebryteren noe de motvillig gikk med på etter en streng formaning om konsekvenser hvis de skulle miste festet.. BARNEHAGE..

 

Skulle likt og sett utrykket til far nå båten blir slippet etter "Uhellet"

 

Her er bildene :flag:

 

baatferie_sverige_2008_138.jpg

baatferie_sverige_2008_139.jpg

baatferie_sverige_2008_153.jpg

baatferie_sverige_2008_154.jpg

baatferie_sverige_2008_159.jpg

baatferie_sverige_2008_160.jpg

Her er en annen båt som lå litt klemt :nonod:

baatferie_sverige_2008_147.jpg

baatferie_sverige_2008_144.jpg

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

- Joa illustrerende billedserie, men det å kløne med fortøyning i sterk vind er det vel ikke bare pappaguttene som gjør. :wink:

 

Ser ikke bort fra at det blir noen utfordringer for egen del neste uke hvis vinden ikke løyer, siden vi bare er 2 i båten. ( men vinden skal jo løye )

Link to post
Share on other sites

Mange måter å se tingene på, Thorlyn kaller disse ungdommene pappagutter og henger dem ut med bilder og tekst hvor klønete dem er.

 

Altermnativt kunne han jo hjulpet til, og forklart dem at det kunne være lurt med spring - men det er nok lettere å sitte på innsiden av moloen og komentere og fotografere.

 

Båtfolk hjelper og rettleder hverandre uten å henge ut - folk i båt gjør ikke det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...