LarsLarsere Startet 11.August.2006 Del på Facebook Startet 11.August.2006 Det begyner å bli noen år siden jeg lærte disse, og fant ett lite hul i hukommelsen forige dagen. (Lite kjøring i trafikerte områder for min del) Har jeg til enhver tid vikeplikt for båter i rute? Rutebåten til hovedøya var vertfall ikke inntresert i å gå til styrbord når jeg forventet det forige dagen, den gikk heller mot babord som passet ruta dens best. :) Lars Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Vikeplikt for all nyttetraffikk . ( Og seilbåter som seiler ) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Nja - er ikke bare det i trange farvann da - der nyttetrafikken streng tatt har begrenset manøvreringsrom? Ikke at jeg har tenkt å stå på retten - men de har jo ror som virker i rom sjø de også Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Nå har jeg aldri prøvd å stått på retten min overfor en supertanker, selv ikke for seil ....hmmm Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Ikke jeg heller - det er fryktelig sjelden at jeg ser supertankere for seil Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Ja en supertanker med seil på styrbord halser bør du unngå. De viker som regel ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Jess, og hvis det er om natten, og du ser kun et lys, KAN det jo vaere et fyr.... (Og de viker som kjent ikke.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
princess32 Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Denne sier vel litt!! U.S. Captain: Please divert your course five degrees to the south to avoid a collision. Canadian Radio Operator: Recommend you divert your course fifteen degrees to the south to avoid a collision. U.S. Captain: This is the captain of a U.S. Navy ship. I say again, divert your course. Canadian Radio Operator: No. I say again, you divert your course! U.S. Captain: This is the aircraft carrier USS Coral Sea. We are a large warship of the U.S. Navy. Divert your course now!!! Canadian Radio Operator: This is a lighthouse. Your call. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Denne sier vel litt!! U.S. Captain: Please divert your course five degrees to the south to avoid a collision. Canadian Radio Operator: Recommend you divert your course fifteen degrees to the south to avoid a collision. U.S. Captain: This is the captain of a U.S. Navy ship. I say again, divert your course. Canadian Radio Operator: No. I say again, you divert your course! U.S. Captain: This is the aircraft carrier USS Coral Sea. We are a large warship of the U.S. Navy. Divert your course now!!! Canadian Radio Operator: This is a lighthouse. Your call. The movie Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Geir Kallevik Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Nja - er ikke bare det i trange farvann da - der nyttetrafikken streng tatt har begrenset manøvreringsrom? Ikke at jeg har tenkt å stå på retten - men de har jo ror som virker i rom sjø de også Så vidt jeg husker, fra båtførerkurset på tidlig åttitallet, er det stikk motsatt. Lystbåter skal vike for nyttetrafikk. Men i trange leder, der det ikke er plass for lystbåten å vike, gjelder generelle vikepliktsregler. Mao nyttetrafikk må vike om det ikke er plass/ mulighet for lystbåt å vike. F eks, der hvor nyttetrafikk inhenter lystbåt, i trang led og det ikke er mulighet for lystbåt å gå til siden. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Mao nyttetrafikk må vike om det ikke er plass/ mulighet for lystbåt å vike. F eks, der hvor nyttetrafikk inhenter lystbåt, i trang led og det ikke er mulighet for lystbåt å gå til siden. Det er ikke begrepet "vike" som renner meg i hu her, heller la være å renne i senk, og det plikter vi vel alle å prøve å unngå uansett størrelse og type båt, ja selv nyttetrafikk? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tore B Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Min erfaring er at kapteinen på Color Festival er mer smidig i fergetrafikken en diverse kapteiner på 40-50 fots "nyttetafikkk" båter" Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 (redigert) Dette er vel ikke noe å diskutere, regelen er vel grei nok. Vikeplikt for all nytte trafikk og seilbåter under silføring, ellers høyreregelen............ I sommer var vi i ferd med å krysse en ferge. Med min fart ville jeg gått klar ham i hans baug. Men valgte å sakke ned og krysse ham akter. I VHF'en hørte jeg vakthavende offiser kalle opp møtende ferge og si ca. følgende: Ikke alle er idioter, noen sjønner hva det går i... Hadde lyst å svare på 16 men valgte å holde kjeft, var fornøyd med "tilbakemeldingen" Redigert 11.August.2006 av bmo (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Skipper Worse Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 (redigert) Nja - er ikke bare det i trange farvann da - der nyttetrafikken streng tatt har begrenset manøvreringsrom? Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Redigert 11.August.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
baatsman Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 I slutten av juli kom denne meldingen på kanal 16 Lystbåt til Kosterferjen. Vil du att jeg skal vike Kosterferjen: Hvem har vikeplikt??? Lystbåt: Det er jeg kosterferjen: Da viker du nå!!!!!. Det er blitt tøffere, og noen prøver seg. Men jeg synes det har gått forholdvis bra. Seilte fra Hvaler gikk ut og inn på sørsiden av Akerøya med vindinn fra Styrbord halser. Enkelte ville tydligvis ikke vike. Faktisk ikke jeg heller, men følte nøye med på situasjonen for å ikke skape noe tull. De viket nå vi nærmet seg. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 og regel 9b b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere gjennomfarten for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
FredT Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 og regel 9b b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere gjennomfarten for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp. Som jeg bestandig har undret meg over om der ikke mangler en "midt" etter "sikkert" i den setningen? FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
LarsLarsere Svart 12.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2006 Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Takk, den forholder jeg meg til! Konkrete svar er fint, dette er strengt tatt ett emne som kan og bør besvares slik! en konkret regel som ikke kan diskuteres! at jeg skal vike for seilbåter som har satt seil er jeg klar over :) Lars Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Også er det noe som heter at man skal gjøre hva man kan, seilbåt som tankbåt, for å unngå sammenstøt. Å bruke hue er ikke så dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Dette tolker jeg dithen at f.eks fergen mellom Moss og Horten i åpent farvann/når de krysser fjorden, har vikeplikt for alle seilbåter (under seil) og robåter samt alle båter som drives frem av egen maskin og kommer fra fergens styrbord? Tolker fergene der det slik også? Sagt av andre (enn Carl I.) at det er lov å bruke hue, ja jeg trodde faktisk at man ved ferdsel på sjøen var sogar pålagt å bruke det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
slettet Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 (redigert) der regelverket må nok endres. nå er det så mange hjelpesløse seilbåter der ute at de tilogmed er i veien for hverandre og alle inkudert nyttebåter må kjøre slalom mellom med risiko for at idiotene kjører på en. Redigert 12.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Som jeg bestandig har undret meg over om der ikke mangler en "midt" etter "sikkert" i den setningen? FredT Hej FredT. det skall ikke vara ngt "midt" her.....denne regeln taler om store skip som bare kan gå inom en utprickad led.....men två store skip kan mycket vel mötes her....det er vi småbåter som skall hålla undan......... det du förmodligen tenker på med ditt "midt" er regel 18 d d) (i) Et hvilket som helst fartøy, unntatt et fartøy som ikke er under kommando eller et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, skal såfremt omstendighetene tillater det, unngå å genere den sikre gjennomfart for et fartøy som er hemmet av sitt dypgående og som viser de signalene som er nevnt i regel 28. (ii) Et fartøy som er hemmet av sitt dypgående skal navigere med særlig forsiktighet og ta fullt hensyn til de forhold som derved oppstår. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jens_P Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 (redigert) Dette tolker jeg dithen at f.eks fergen mellom Moss og Horten i åpent farvann/når de krysser fjorden, har vikeplikt for alle seilbåter (under seil) og robåter samt alle båter som drives frem av egen maskin og kommer fra fergens styrbord? Hvordan defineres sterkt beferdet lei ? Med en ferge i hver retning hver halve time, er det da sterkt eller lite beferdet lei? Siden ferga krysser hovedleia til Oslo og Drammen, seiler den da utenfor definert lei og mister sine rettigheter (i den grad noen har rettigheter på sjøen)? Tolker fergene der det slik også? Har etter hvert foretatt noen hundre kryssninger av Oslofjorden med Bastøferga. Har ennå til gode å se at de praktiserer den sterkestes rett. De gangene jeg har sett at de har markert sin tilstedeværelse med signal i fløyta er ved tillegging. Men da er det i havneområde. Sagt av andre (enn Carl I.) at det er lov å bruke hue, ja jeg trodde faktisk at man ved ferdsel på sjøen var sogar pålagt å bruke det? Helt korrekt. Når jeg er på sjøen er det ferie/fritid. Da er en av mine hovedregler å ikke være i veien for de som har sitt arbeid ute på blåmyra og tjener til livets opphold der. Satt veldig på spissen: Om jeg står på retten og tvinger Bastøferga til å vike er kanskje ikke det verden undergang. Jeg forlenger overfarten med 1 - 2 minutter. Har jeg rett til det? Det kan være opptil 500 mennesker ombord som må vente på meg. De brenner ekstra bunkersolje. Ombord er det ofte 30 - 40 trailere/yrkessjåfører som får forlenget sin arbeidsdag. Sammenlagt påføres samfunnet utgiften for ca. en ekstra arbeidstime. Har jeg rett til å påføre samfunnet en utgift på ca. en tusenlapp for å slippe å bruke 3-4 minutter av min fritid på å vente på at ferga passerer? Redigert 12.August.2006 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Vedr Bastøferga - de er meget smidige i sin oppførsel må jeg si. Jeg har tatt ferga noen hundre - kanskje snart tusen ganger - og er ofte på dekk under overfarten (man blir litt lei av svelelukt - som nå er erstattet av stekte pølser lukt). I havneområdet hender det at de sier i fra at de har det trangt - og det har de jo også. Når de er i åpent favann - dvs utenfor Bastø på Hortensida og passert Søly på Mossesida - så viker de for andre båter etter stb regelen og for seilbåter. Det er ikke sjelden ferga går opp til Mossesida av Værlebukta for å vike unna en lokal regatta e.l når den kommer fra Horten. Når de er i åpent farvann og krysser hovedleia inn Oslofjorden så praktiseres stb regelen mellom fartøyene som er på kryssende kurs. Men det forunderer meg fortsatt hvor viktig det er for en del lystbåtskippere å absolutt komme foran ferga. Det hadde kostet dem 2 minutter å vente og gå bak - men rett som det er kommer det noen som absolutt skal gå foran, og da kan det bli trangt. Idioti mener jeg. Jeg har stått på fordekket flere ganger og undret meg over om båten som krysser foran dukker opp igjen på andre siden av baugen. Min egen regel er at jeg alltid holder av veien for nyttetrafikk. Ser ikke noe poeng i å gjøre det på annen måte. De som er vanskligst er kanskje taxi båter som man ikke ser er nyttetrafikk Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 En annen ting å tenke på når en absolutt skal snike seg foran, er at det er veldig dårlig sig i en planene båt. Om du ligger i 30+ knop, slår av motoren skal du se at det er ikke mange meterene du siger før du ligger stille i vannet. Og da er det noe kjedelig å se en 20 meter høy baug komme fossene mot en! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.