Jump to content

Ett lite spm om vikeplikt....


LarsLarsere

Recommended Posts

Det begyner å bli noen år siden jeg lærte disse, og fant ett lite hul i hukommelsen forige dagen.

(Lite kjøring i trafikerte områder for min del)

Har jeg til enhver tid vikeplikt for båter i rute?

Rutebåten til hovedøya var vertfall ikke inntresert i å gå til styrbord når jeg forventet det forige dagen, den gikk heller mot babord som passet ruta dens best. :)

 

Lars

Link to post

Denne sier vel litt!!

 

U.S. Captain: Please divert your course five degrees to the south to avoid a collision.

 

Canadian Radio Operator: Recommend you divert your course fifteen degrees to the south to avoid a collision.

 

U.S. Captain: This is the captain of a U.S. Navy ship. I say again, divert your course.

 

Canadian Radio Operator: No. I say again, you divert your course!

 

U.S. Captain: This is the aircraft carrier USS Coral Sea. We are a large warship of the U.S. Navy. Divert your course now!!!

 

Canadian Radio Operator: This is a lighthouse. Your call. :lol::lol:

Link to post

Denne sier vel litt!!

 

U.S. Captain: Please divert your course five degrees to the south to avoid a collision.

 

Canadian Radio Operator: Recommend you divert your course fifteen degrees to the south to avoid a collision.

 

U.S. Captain: This is the captain of a U.S. Navy ship. I say again, divert your course.

 

Canadian Radio Operator: No. I say again, you divert your course!

 

U.S. Captain: This is the aircraft carrier USS Coral Sea. We are a large warship of the U.S. Navy. Divert your course now!!!

 

Canadian Radio Operator: This is a lighthouse. Your call. :lol::lol:

The movie :lol:

 

Arne Kjetil

Link to post

Nja - er ikke bare det i trange farvann da - der nyttetrafikken streng tatt har begrenset manøvreringsrom?

 

Ikke at jeg har tenkt å stå på retten - men de har jo ror som virker i rom sjø de også

:eek::eek: Så vidt jeg husker, fra båtførerkurset på tidlig åttitallet, er det stikk motsatt. Lystbåter skal vike for nyttetrafikk. Men i trange leder, der det ikke er plass for lystbåten å vike, gjelder generelle vikepliktsregler. Mao nyttetrafikk må vike om det ikke er plass/ mulighet for lystbåt å vike. F eks, der hvor nyttetrafikk inhenter lystbåt, i trang led og det ikke er mulighet for lystbåt å gå til siden. :rolleyes:
Link to post

Mao nyttetrafikk må vike om det ikke er plass/ mulighet for lystbåt å vike. F eks, der hvor nyttetrafikk inhenter lystbåt, i trang led og det ikke er mulighet for lystbåt å gå til siden. :rolleyes:

Det er ikke begrepet "vike" som renner meg i hu her, heller la være å renne i senk, og det plikter vi vel alle å prøve å unngå uansett størrelse og type båt, ja selv nyttetrafikk?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Dette er vel ikke noe å diskutere, regelen er vel grei nok. Vikeplikt for all nytte trafikk og seilbåter under silføring, ellers høyreregelen............

 

I sommer var vi i ferd med å krysse en ferge. Med min fart ville jeg gått klar ham i hans baug. Men valgte å sakke ned og krysse ham akter. I VHF'en hørte jeg vakthavende offiser kalle opp møtende ferge og si ca. følgende: Ikke alle er idioter, noen sjønner hva det går i...

 

Hadde lyst å svare på 16 men valgte å holde kjeft, var fornøyd med "tilbakemeldingen" :lol:

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Nja - er ikke bare det i trange farvann da - der nyttetrafikken streng tatt har begrenset manøvreringsrom?

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

I slutten av juli kom denne meldingen på kanal 16

 

Lystbåt til Kosterferjen.

 

Vil du att jeg skal vike

 

Kosterferjen: Hvem har vikeplikt???

 

Lystbåt: Det er jeg

 

kosterferjen: Da viker du nå!!!!!.

 

Det er blitt tøffere, og noen prøver seg. Men jeg synes det har gått forholdvis bra. Seilte fra Hvaler

gikk ut og inn på sørsiden av Akerøya med vindinn fra Styrbord halser. Enkelte ville tydligvis ikke

vike. Faktisk ikke jeg heller, men følte nøye med på situasjonen for å ikke skape noe tull. De viket

nå vi nærmet seg.

Vi sees!

Link to post

og regel 9b

 

b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere gjennomfarten for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp.

Som jeg bestandig har undret meg over om der ikke mangler en "midt" etter "sikkert" i den setningen?

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Takk, den forholder jeg meg til! Konkrete svar er fint, dette er strengt tatt ett emne som kan og bør besvares slik! en konkret regel som ikke kan diskuteres!

 

at jeg skal vike for seilbåter som har satt seil er jeg klar over :)

 

Lars

Link to post

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Dette tolker jeg dithen at f.eks fergen mellom Moss og Horten i åpent farvann/når de krysser fjorden, har vikeplikt for alle seilbåter (under seil) og robåter samt alle båter som drives frem av egen maskin og kommer fra fergens styrbord? Tolker fergene der det slik også?

 

Sagt av andre (enn Carl I.) at det er lov å bruke hue, ja jeg trodde faktisk at man ved ferdsel på sjøen var sogar pålagt å bruke det?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Som jeg bestandig har undret meg over om der ikke mangler en "midt" etter "sikkert" i den setningen?

 

FredT

Hej FredT.

 

det skall ikke vara ngt "midt" her.....denne regeln taler om store skip som bare kan gå inom en

utprickad led.....men två store skip kan mycket vel mötes her....det er vi småbåter som skall

hålla undan.........

 

det du förmodligen tenker på med ditt "midt" er regel 18 d

 

d) (i) Et hvilket som helst fartøy, unntatt et fartøy som ikke er under kommando eller et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, skal såfremt omstendighetene tillater det, unngå å genere den sikre gjennomfart for et fartøy som er hemmet av sitt dypgående og som viser de signalene som er nevnt i regel 28.

 

(ii) Et fartøy som er hemmet av sitt dypgående skal navigere med særlig forsiktighet og ta fullt hensyn til de forhold som derved oppstår.

S/Y Gunga Din

Link to post

Dette tolker jeg dithen at f.eks fergen mellom Moss og Horten i åpent farvann/når de krysser fjorden, har vikeplikt for alle seilbåter (under seil) og robåter samt alle båter som drives frem av egen maskin og kommer fra fergens styrbord?

Hvordan defineres sterkt beferdet lei ? Med en ferge i hver retning hver halve time, er det da sterkt eller lite beferdet lei? Siden ferga krysser hovedleia til Oslo og Drammen, seiler den da utenfor definert lei og mister sine rettigheter (i den grad noen har rettigheter på sjøen)?

 

Tolker fergene der det slik også?

Har etter hvert foretatt noen hundre kryssninger av Oslofjorden med Bastøferga. Har ennå til gode å se at de praktiserer den sterkestes rett. De gangene jeg har sett at de har markert sin tilstedeværelse med signal i fløyta er ved tillegging. Men da er det i havneområde.

 

Sagt av andre (enn Carl I.) at det er lov å bruke hue, ja jeg trodde faktisk at man ved ferdsel på sjøen var sogar pålagt å bruke det?

Helt korrekt. :smiley:

Når jeg er på sjøen er det ferie/fritid. Da er en av mine hovedregler å ikke være i veien for de som har sitt arbeid ute på blåmyra og tjener til livets opphold der.

 

Satt veldig på spissen: Om jeg står på retten og tvinger Bastøferga til å vike er kanskje ikke det verden undergang. Jeg forlenger overfarten med 1 - 2 minutter. Har jeg rett til det? Det kan være opptil 500 mennesker ombord som må vente på meg. De brenner ekstra bunkersolje. Ombord er det ofte 30 - 40 trailere/yrkessjåfører som får forlenget sin arbeidsdag. Sammenlagt påføres samfunnet utgiften for ca. en ekstra arbeidstime. Har jeg rett til å påføre samfunnet en utgift på ca. en tusenlapp for å slippe å bruke 3-4 minutter av min fritid på å vente på at ferga passerer?

 

:flag:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Vedr Bastøferga - de er meget smidige i sin oppførsel må jeg si. Jeg har tatt ferga noen hundre - kanskje snart tusen ganger - og er ofte på dekk under overfarten (man blir litt lei av svelelukt - som nå er erstattet av stekte pølser lukt).

 

I havneområdet hender det at de sier i fra at de har det trangt - og det har de jo også. Når de er i åpent favann - dvs utenfor Bastø på Hortensida og passert Søly på Mossesida - så viker de for andre båter etter stb regelen og for seilbåter. Det er ikke sjelden ferga går opp til Mossesida av Værlebukta for å vike unna en lokal regatta e.l når den kommer fra Horten.

 

Når de er i åpent farvann og krysser hovedleia inn Oslofjorden så praktiseres stb regelen mellom fartøyene som er på kryssende kurs.

 

Men det forunderer meg fortsatt hvor viktig det er for en del lystbåtskippere å absolutt komme foran ferga. Det hadde kostet dem 2 minutter å vente og gå bak - men rett som det er kommer det noen som absolutt skal gå foran, og da kan det bli trangt. Idioti mener jeg. Jeg har stått på fordekket flere ganger og undret meg over om båten som krysser foran dukker opp igjen på andre siden av baugen.

 

Min egen regel er at jeg alltid holder av veien for nyttetrafikk. Ser ikke noe poeng i å gjøre det på annen måte. De som er vanskligst er kanskje taxi båter som man ikke ser er nyttetrafikk

Link to post

En annen ting å tenke på når en absolutt skal snike seg foran, er at det er veldig dårlig sig i en planene båt. Om du ligger i 30+ knop, slår av motoren skal du se at det er ikke mange meterene du siger før du ligger stille i vannet. Og da er det noe kjedelig å se en 20 meter høy baug komme fossene mot en!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...