Mouche Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Hvordan defineres sterkt beferdet lei ? Med en ferge i hver retning hver halve time, er det da sterkt eller lite beferdet lei? Siden ferga krysser hovedleia til Oslo og Drammen, seiler den da utenfor definert lei og mister sine rettigheter (i den grad noen har rettigheter på sjøen)? Med begrepet "sterkt beferdet lei" mener jeg vi står overfor to problemer (minst!), nemlig; Hva er en lei? Hva skal til for at man kan kalle en lei for "sterkt beferdet"? Her blir det mange nyanser av grått! Selv vil jeg hevde at Oslofjorden i området mellom Moss og Horten er en fjord (hvor bredt er det i nm?) og ikke en lei. En ferge hver halvtime i hver retning kan jeg vanskelig definere som "sterkt beferdet". Men hvor går grensen? Aner ikke! Selv løser jeg problemet ved å være litt feig; Better safe than sorry! Godt å se at det synes klart at fergene Moss/Horten (eller er det omvendt?) opptrer så fornuftig og ansvarsfullt! Hva er erfaringene fra andre steder i vårt langstrakte land? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TMS Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Vikeplikt for all nyttetraffikk . ( Og seilbåter som seiler ) Hallo, like skråsikker her som når det gjelder båter, ser jeg Sitér dette innlegget TMS Link to post
lano2 Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Hallo, like skråsikker her som når det gjelder båter, ser jeg Er det en ting jeg aldri vil diskutere med en supertanker eller ferjer, så er det retten til veien. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Er det en ting jeg aldri vil diskutere med en supertanker eller ferjer, så er det retten til veien. Det er vi enige i - det kalles sunn fornuft. Noe annet er at du tok feil i din tolkning av reglene. Og det var det som ble påpekt. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 13.August.2006 Del på Facebook Svart 13.August.2006 Har noen historier anng vikeplikt! På tur over stillehavet hvor jeg satt med beina i radaren med havet for meg selv, på vei fra Yokohama til Panama. Ikke en båt på radaren (hadddde ikke sett båt på over 2 uker) før det plutselig dukket opp en container båt en 3 til 4 kabler på babord side, fossene forbi i 20+ knop. Grunnen til at jeg ikke hadde oppdaget den før, var at radar bildet var justert med kurs opp, og bildet justert slik at mitt senter lå helt nede i sjermen. Denne måten å passere på er greit i trange farvann, men Stillehavet da gitt!! En annen gang på brua på samme båt, en Bil-båt fra Whilhelmsen, stoooor og orange, var jeg på vei oppover USA`s østkyst utenfor Florida. En fly-bridge båt kommer inn på min babord side, sannsynligvis på vei til Bahamas, og gjorde ingen tegn til å vike. Da båten bare kanskje en halv mil unna, etter å hatt tutet og forsøkt å rope på VHF, måtte jeg brekke av kraftig til styrbord. Jeg kunne ikke observere noen på fly-bridge heller ikke inne i båten, (autopilot er kjekt!). Hadde det vært natta og en ikke hadde vært oppmerksom hadde han blitt rent i senk, og ingen av oss hadde merket noe som helst! Fiskebåt mellom skagen og Kristiandsand! Jeg kom med Tankbåt, 270 meter lang og 16 knop. tidlig morgenen og fiskebåten nærmet seg på min babord side. Ingen tegn til vikemanøver her heller, endte med at jeg måtte gå 360 grader for å unngå sammenstøt. Det jeg mener er at en møter idioter der ute uansett om de er "profesjonelle" eller ikke. Kanskje båtfører bevis haddde vært tingen? Forresten, Cruise-båter er et kapittel for seg selv! De kan ikke svinge, er vel redd for at drinken til passasjerene skal velte i det skuta legger seg litt over! Sitér dette innlegget Link to post
Atco Svart 13.August.2006 Del på Facebook Svart 13.August.2006 (redigert) Better safe than sorry! En av mine 2 leveregler....både til sjøs og i jobben min som flygeleder..... Den andre er PPPPPP.......Prior Planning Prevents Piss Poor Performance Redigert 13.August.2006 av Atco (see edit history) Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post
Mulligan Svart 13.August.2006 Del på Facebook Svart 13.August.2006 Fiskebåt mellom skagen og Kristiandsand! Det har vært noe skriverier om dette i danske aviser som følge av kollisjoner. Danske sjøfartsmyndigheter fant til sin forskrekkelse at en del danske fiskere simpelthen ikke kan sjøveisreglene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 vem har vikeplikt her........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Helt klart en forvirra tenåring full av hormoner og litt uskker på den nyervervede friheten. Obligatorisk kompetansebevis og holdningsskapende kampaner må innføres for alle på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Amen! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Syvert Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 at jeg skal vike for seilbåter som har satt seil er jeg klar over :) Lars Hei Lars Heller ikke dette er en regel uten unntak. Hvis seilbåten har motoren i gang, selv om seilene er satt, har du ikke vikeplikt. Da er seilbåten å anse som et motordrevet fartøy. Seilbåten skal i så fall føre en såkalt "kjegle" i staget som viser at den går for motor, men problemet er at 99 av 100 seilere gir blaffen i denne regelen. De synes kanskje at det er komfortabelt at motorbåtene tror at de har vikeplikt? Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Seilbåten skal i så fall føre en såkalt "kjegle" i staget som viser at den går for motor, men problemet er at 99 av 100 seilere gir blaffen i denne regelen. De synes kanskje at det er komfortabelt at motorbåtene tror at de har vikeplikt? Hilsen Syvert Dette er jeg ikke enig med det i Syvert. Jeg opplever at motorseilere overholder den vikeplikt de har. Ellers er det vel bare 1 av 1000.000 seilbåter som praktiserer dagsignaler. Jeg har sett 1 - en - 1 båt som har dette. Det var en langturseiler som lå for anker i Gamlebyviken i Västervik i Sverige et par uker i fjor sommer Utover det så er det kanskje ikke klart for alle at man alltid skal manøvrere slik at man ikke er til fare for andre - dvs at man ikke har en påkjørsrett. Ser man at den andre båten ikke overholder sin vikeplikt så har man plikt til å gjøre alt man kan for å unngå sammenstøt. Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Oslofjorden er per definisjon sterkt beferdet. / Trang Ståsted på en bro 10-20-30 + meter oppe, med heller begrenset evne til å vike/manøvrere er noget annerledes enn fra en lystbåt 1-3 meter over vannlinjen. Hvorfor må skip ha los fra Hvasser og inn?? (den var ikke ment for å lage en debatt om hvem som må ha los) Les også regel 10..........mange som følger den i drøbaksundet? "j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei." Men igjen, så går dette på holdninger og forståelse osv. Da er vi plutselig tilbake på opplæring og sertifikater.......... Sitér dette innlegget Link to post
Sandvik(a) Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 I dette tilfelle er sefikater og opplæring bortkastet. Lystbåter bør vike for all nytte trafikk. Bør defineres som sundt folkevett. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 I dette tilfelle er sefikater og opplæring bortkastet. Lystbåter bør vike for all nytte trafikk. Bør defineres som sundt folkevett.Det er dagens båtførerprøve som er frivillig. Det er ikke frivilig om du vil følge sjøveisreglene eller lage dine egne. Regel 17 (a) (i) sier følgende: Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart. En av de tingene sjøveisreglene skaper er forutsigbarhet, og bondevett er ikke alltid forutsigbart. Når du likevel gjør en manøver for å vike der den andre båten skal vike så bør du kjenne sjøveisreglene for at bondevettet ditt kan fortelle deg hvilken vei du skal vike. Det er litt for dumt om du skaper en farlig situasjon fordi begge båtene viker samtidig, og du selv svingte feil vei. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Grunnen til losplikt er vel todelt. For det første er det av militære grunner, her tenker man jo naturlig nok på utenlandske skip og den andre grunn er: "Den vesentligste del av lospliktordningens begrunnelse ligger i hensynet til sikkerheten i sjøtrafikken langs kysten. Ved en evaluering av den nye lospliktordningen kan man spørre om den nye lospliktordningen har bidratt til å øke denne sikkerheten. Dersom en slik undersøkelse i det hele tatt lar seg gjennomføre, vil det imidlertid være svært vanskelig å foreta beregninger med noen grad av troverdighet. Man vil nok kunne danne seg et bilde av ulike utviklingstrekk som igjen kan danne grunnlag for antakelser, men det vil i de fleste tilfeller være en svært vanskelig oppgave nærmere å fastslå hva de ulike utviklingstrekk skyldes, og hvilke konkrete resultater for sikkerheten de påvirker." Kilde; St.meld 47 (1998-99) Som jeg oppfatter det så stiller denne Stortingsmelding spørsmålstegn ved om losplikten har hatt den ønskete effekt hva angår økt sikkerhet - litt overraskende! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frøken Fryd Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 På tur over stillehavet hvor jeg satt med beina i radaren med havet for meg selv, på vei fra Yokohama til Panama. Ikke en båt på radaren (hadddde ikke sett båt på over 2 uker) før det plutselig dukket opp en container båt en 3 til 4 kabler på babord side, fossene forbi i 20+ knop. Grunnen til at jeg ikke hadde oppdaget den før, var at radar bildet var justert med kurs opp, og bildet justert slik at mitt senter lå helt nede i sjermen. Denne måten å passere på er greit i trange farvann, men Stillehavet da gitt!! På en imo godkjent radar skal en ikke kunne sette senteret helt ut til kanten nettopp for å avverge slike situasjoner, jeg regner med skalaen var satt høy. Men så er en gjerne ikke like "våken" når en regner med at en er alene... Fiskebåt mellom skagen og Kristiandsand! Jeg kom med Tankbåt, 270 meter lang og 16 knop. tidlig morgenen og fiskebåten nærmet seg på min babord side. Ingen tegn til vikemanøver her heller, endte med at jeg måtte gå 360 grader for å unngå sammenstøt.For litt siden drev en dansk fiskebåt å fisket tett oppunder en oljeinstallajon i nordsjøen, fiskeren skjønte ikke engang hva han hadde gjort feil, og der sitter flere hundre karer i livbåtene Tankbåter er de som jeg hører om som ikke svarer på oppkall på vhf, særlig ute i åpent hav. Her har heldigvis AIS gjort det muli å lese mmsi til båten slik at den kan kalles opp selektivt, og da skal du jaggu sove godt om du ikke hører den pipe Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Det en ikke bør glemme, er at det er det fartøyet som har vikeplikt som iht sjøveisreglene har RETT til å bestemme hvordan denne vikeplikten skal utøves. Det andre fartøyet har PLIKT til å opprette kurs og fart inntil fartøyet med vikeplikt ikke kan unngå en kollisjon uansett hva som gjøres av han alene. Da først opphører plikten til å opprettholde kurs og fart for den som ikke har vikeplikt. Den med vikeplikt har i prinsippet fire måter å utøve vikeplikten på, ved å stoppe, ved kursendring, ved fartsendring eller en kombinasjon av de to siste. Utsagn som at "den andre båten overholdt ikke vikeplikten, derfor måtte jeg gjøre noe" holder ikke i en ulykkessituasjon hvis det andre fartøyet framdeles hadde tid nok og anledning til å utøve vikeplikten sin, jfr tidligere innlegg om Bastøferjen som ikke viste tegn til å vike. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Det andre fartøyet har PLIKT til å opprette kurs og fart inntil fartøyet med vikeplikt ikke kan unngå en kollisjon uansett hva som gjøres av han alene.Er ikke dette en litt streng tolkning av regel 17 (a)(ii) og 17 (b)? For å stille et annet spørsmål som er relevant: Når er to fartøy kommet så nær at regel 17 skal følges? Gjelder den fra det øyeblikk fartøyene har vært i sikte av hverandre så lenge at det er mulig å vurdere om det kan oppstå fare for sammenstøt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.August.2006 Del på Facebook Svart 31.August.2006 Det en ikke bør glemme, er at det er det fartøyet som har vikeplikt som iht sjøveisreglene har RETT til å bestemme hvordan denne vikeplikten skal utøves. Det andre fartøyet har PLIKT til å opprette kurs og fart inntil fartøyet med vikeplikt ikke kan unngå en kollisjon uansett hva som gjøres av han alene. Da først opphører plikten til å opprettholde kurs og fart for den som ikke har vikeplikt.Dette er jo en litt tricky situasjon for når man er i den situasjonen har man passert grensen for der situasjonen ikke er farlig. Da gjelder det å være OVERTYDLIG i sin manøvrerig. Jeg løste dette i sommer med å svinge 90 grader bb og gi lydsignal (to støt). Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 (redigert) For å stille et annet spørsmål som er relevant: Når er to fartøy kommet så nær at regel 17 skal følges? Gjelder den fra det øyeblikk fartøyene har vært i sikte av hverandre så lenge at det er mulig å vurdere om det kan oppstå fare for sammenstøt? Dette er et vurderingsspørsmål basert på kjennskap til og kunnskap om eget og andre fartøys manøvreringsevne, erfaring, farvannets beskaffenhet etc. Jeg har tidligere vært skipsfører på tankskip opp til en halv million DWT hvor stoppdistansen var ca. 9 nautiske mil og svingediameteren på ca. 4 n. mil. Da må du navigere med tanke på hva du kan møte og forsøke etter beste evne å unngå å komme opp i en vikepliktssituasjon etter regel 17, eller for den slags skyld, andre situasjoner som ville medføre raske mønøvrer som du overhodet ikke er i stand til å gjennomføre. En liten parallell til dette fra i sommer: Jeg får en båt av samme fabrikat som min men 15 fot lenger inn mot min babord side på Finnøyfjorden nord for Stavanger. Jeg registrerte at den andre båten nærmet seg ganske kjapt uten at peilingen endret seg nevneverdig, og forsøkte gjentatte ganger å kalle han opp på VHF uten respons. Til slutt måtte han gå ned av plan for å unngå sammenstøt. Da ble det plutselig liv på VHF med bl.a. følgende utbrudd: "Helv...s tulling på min styrbord side, hvis du hadde endret kurs til babord hadde jeg sluppet å stanse. Jeg har fa.. meg brukt 20 minutter og 50 liter diesel for å komme opp i plan, og nå må jeg starte på nytt". Hadde han endret kurs 5 grader til styrbord da han så meg, hadde han unngått en vikepliktssituasjon og sluppet å gå ned av plan med de konsekvensene dette hadde. Dette argumentet hadde han overhodet ingen forståelse for da vi senere samme uke ble liggende ved siden av hverandre i Ryfylke. (Med referanse til min statistikk fra i fjor var båten hjemmehørende på Karmøy). Redigert 1.September.2006 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Ref. innl. 46: "Da gjelder det å være OVERTYDLIG i sin manøvrerig." Dersom jeg ser at jeg vil komme opp i en vikepliktsituasjon med et større fartøy som vil ha vikeplikt for meg, gjør jeg atturat det. Jeg legger om kursen tilstrekkelig til at det andre fartøyet tydelig ser at de ikke kommer i vikepliktsituasjon. For meg er det enkelt og forbundet med lite heft å gjøre det. Rett eller galt? Jeg kan ikke se at jeg skaper noen "situasjon" ved denne manøver. Jeg har forøvrig vært med på ekle situasjoner med proffe utøvere som lett kunne vært ungått, dersom vedkommende kaptein hadde vært litt fleksibel og forrutseende. Tydelighet og fleksibilitet det er tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 I dette tilfelle er sefikater og opplæring bortkastet. Lystbåter bør vike for all nytte trafikk. Bør defineres som sundt folkevett. Sorry. På sjøen gjelder ikke "sundt bondevett": KUN Sjøveisreglene! Og DE læres bl.a. på kurs! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
fredde1972 Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 En av mine 2 leveregler....både til sjøs og i jobben min som flygeleder..... Den andre er PPPPPP.......Prior Planning Prevents Piss Poor Performance Har en annen versjon :-) fin den.. PPPPPPP Poor Planning Preparation Produces Piss Poor Performance Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.September.2006 Del på Facebook Svart 1.September.2006 Da gjelder det å være OVERTYDLIG i sin manøvrerig. Jeg løste dette i sommer med å svinge 90 grader bb og gi lydsignal (to støt).Nå var selvfølgelig ikke jeg til stede i denne situasjonen, og men en slik TYDELIG vikemanøver bør vel fortrinnsvis foregå til STYRBORD. Da slipper man problemet med at den ene viker til bb og den andre til stb... Det var iallefall det vi lærte da jeg tok fritidsbåtskipper. Men som sagt; Det kan jo ha vært forhold som gjorde at en bb manøver var det eneste riktige. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.