Jump to content

Ett lite spm om vikeplikt....

LarsLarsere

Recommended Posts

Jeg er ikke redd for de proffe., dvs nyttetrafikk de kan ofte "lese" en situasjon bedre en vi hobbysjøfolk . Et eks. Vi kom fra Skagen en mørk natt i mai. En ikke varslet sterk kuling til liten storm fra s/v ble kastet over oss, og vi seilt for så små filler vi kunne med vind og sjø på b.b.låring og hadde det svært lite kjekt. I mørket og regnet ser vi utgående skip på s/b. Flere peilinger bekrefter at vi må falle av. I den svære sjøen og vil det resulter i en jibb som høyst sannsynlig vi skade seil og rigg. Vi setter søkelyset på seilt vårt og han tar hintet straks og dreier b/b slik at vi seiler trygt foran.

Profesjonelt - når en gjør hva en kan for å unngå skader på egen og andres båt.

Stockholm/Andrea Doria kallas ibland den förste radarassisterede kollisjonen.

olykken er oxo ett skole-exempel på navigasjonsskolerne.

jag trur ikke Regel 19 fanns på den

tiden, radarn var temligen ny, o alle båter hade det ikke, men regel 19 er den regel som gäller

idag under sådana förhållanden

Her finns lite bilder o linker runt olykken....vi snakkade om det her på Baatplassen för 3 år sedan :smiley:

S/Y Gunga Din

men en slik TYDELIG vikemanøver bør vel fortrinnsvis foregå til STYRBORD.

Nødvendigvis ikke, den som har vikeplikt for meg kommer fra min babord side.

Dersom jeg ønsker å fri han fra sin vikeplikt, tørner jeg babord for å gå bak vedkommende.

Manøveren gjør jeg dog når begge båtene ser hverandre, og i goood tid før det normalt er tid for unnamanøvrering.

Å gjøre en tydelig vikemanøver er et meget godt prinsipp. Da jeg var under opplæring var det spesielt en av mine overordnede som predikerte Tidlig-Tydelig-Tilstrekkelig:

Tidlig - å vike før det utarter seg til en utrivelig situasjon. Og god tid oppleves temmelig forskjellig i en Nidelv 22 og fra styrehuset på Emma Mærsk.

Tydelig - at den som det vikes for kan se at vikende fartøy gjør en markert endring i kurs og/eller fart. 20 graders endring i kurs ble anbefalt. Enda viktigere om natten, slik at man tydelig ser på lanternene at fartøyet har endret kurs.

Tilstrekkelig - at den vikemanøveren som gjøres i seg selv er tilstrekkelig. Det er mye bedre sjømannskap å vike tyve grader med en gang, og heller legge tilbake litt og litt etter som situasjonen avklares, enn å vike gradvis og mangelfullt, for til slutt å måtte legge roret i borde.

Gode prinsipper som jeg alltid prøver å følge. Blir viktigere jo større båtene er, synes jeg.

Nødvendigvis ikke, den som har vikeplikt for meg kommer fra min babord side.

Dersom jeg ønsker å fri han fra sin vikeplikt, tørner jeg babord for å gå bak vedkommende.

Manøveren gjør jeg dog når begge båtene ser hverandre, og i goood tid før det normalt er tid for unnamanøvrering.

Nå er du ute på farlig farvann...................

"fri han fra sin vikeplikt"? Isåfall må du være så langt unna at det aldri har oppstått noen vikesituasjon i det hele tatt.

sitat:

Tar spesiellt ut to punkter i Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) (ii) i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.

.

...Tydelig - at den som det vikes for kan se at vikende fartøy gjør en markert endring i kurs og/eller fart. 20 graders endring i kurs ble anbefalt. Enda viktigere om natten, slik at man tydelig ser på lanternene at fartøyet har endret kurs.

Instruktøren min på "Kystskipperen" prediket faktisk 30 grader. Hovedsaken er at avviket er stort og tydelig.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

ja jag har oxo fått lära mig att min 30 gr (Klart o tydligt o i god tid)

o i simulatorn fikk vi aldrig passere mindre enn 2Nm framför ett annet fartyg om vi hade vikeplikt

o minst 1/2 Nm bakom, även om vi såg att det gick med ARPA'ns hjelp

som läraren sa

så länge vi ikke har blinklys på båter så skall girar göras i god tid o väl synligt.

för att man skall kunna se det både visuellt eller på radarn.

o sen inget snakk på VHF'n följ sjöveisreglerna istellet, så vet alle vad som gäller!

S/Y Gunga Din

Sitat:

”....skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.”

” ... og grunnen til akkurat det, er ganske logisk.”

Sitat slutt:

Jeg forstår regelen – og forstår meget vel hvorfor den er som den er – og er enig i at den er logisk, men............

Når jeg går ut fjorden fra der jeg bor må jeg krysse en eller flere ferjeruter, avhengig av hvor langt ut jeg skal. Siden jeg går ut eller inn fjorden og ferjene krysser fjorden, møtes vi i 90 grader i forhold til hverandre. Når ferjen kommer inn på min styrbord side er det enkelt. Jeg endrer kurs til styrbord, såpass tydelig at ferjeskipperen forstår at jeg har til hensikt å krysse bak ham.

Hvordan skal jeg forholde meg når jeg får fergen inn på min babord side?

Mvh Bern

Før trodde jeg bare at jeg var dum, men nå vet jeg det, for jeg kan ikke huske hvilken regel som sier at man skal vike for nyttefartøyer UANSETT!

Trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde, ja, men mange fjorder hvor ferger benyttes for kryssing av fjorden er vel så brede at selv nyttetrafikken må respektere vanlig "høyreregel"?

ps

selv følger jeg regelen om den sterkestes rett hvilket betyr at jeg viker for det er viktigere å komme helskinnet frem enn å "ha rett"!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er en særnorsk regel som man lærer om når man tar båtførerprøven. :lol:

Se her: http://www.sjovett.no/sj%C3%B8veisreglene.htm

Og hvor står det her at jeg skal, i min seilbåt for motor, vike for fergen til Kiel når vi møtes midtfjords? :nonod:

Ellers så kikker jeg heller på disse sidene som er litt mere utfyllende: http://www.nautisk.no/nor/pub/colreg/index.htm

ps

Jeg har ingen dokumentert kompetanse innen navigasjon, men jeg har lært å lese på skolen! :wink:

ds

Og hvor står det her at jeg skal, i min seilbåt for motor, vike for fergen til Kiel når vi møtes midtfjords? nonod.gif

Tja, det står jo f.eks:

2. Hold god avstand til nyttetrafikk

Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk.

Og regel 44 som Sjøtummel henviser til sier også det samme, så kan man jo selvsagt diskutere hva som kan oppfattes som trangt farvann:

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Redigert av ok67 (see edit history)

Tja, det står jo f.eks:

2. Hold god avstand til nyttetrafikk

Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk.

Ta en kikk i Sjøveisreglene http://www.nautisk.no/nor/pub/colreg/index.htm og fortell meg hvor det står, eller kan tolkes dithen, at jeg skal vike for kiel-fergen i åpen sjø når denne kommer fra min babord!

Står jeg på min rett? Nei, men det er ikke det som er poenget her!

då viker han polakken/panamabåten.....om han kan........helt enl Int sjöveisregler,

sannolikheten att han kan särnorske regler er vel 0,002 % :lol:

men om han ikke kan, panamabåten er kjstor så stor det i dom Int sjöveisregl regel 9

b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke genere gjennomfarten for et fartøy som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp.

då kommer det store spm...vad er en trang lei eller ett trangt löp........

ja, se det er ikke definiert i sjöveisreglerna......

o anledning till det er att det beror på båtarnas storlek o ledens storlek......

så her står det i kommentaren till regel 9 i dom svenske Int sjöveisreglerna............

Vad som menas med trång farled eller trångt farvatten finns inte angivet vare sig i denna regel eller

i SjöTK 2 kap. 8 §. I rättsfall däremot har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala

passager i skärgården, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter

bred farled ansetts som trångt farvatten. I utländska rättsfall har regeln ansetts tillämplig även i

betydligt bredare farvatten.

Regeln är även avsedd att tillämpas i de områden, som ligger i omedelbar anslutning till det i

egentlig mening trånga farvattnet. Fartyg på ingående skall i god tid inta ett riktigt läge respektive

på utgående bibehålla det tillräckligt länge. Samma sak gäller områden i närheten av ändpunkterna

till ett trafiksepareringssystem.

vid en ev. sjöförklaring :smiley:

så kommer Polakken sikkert o hävda svårigheter att vike, för han håller på o 'posisjonere' sig för att komma rett i förhållande til Separationszonen....+hänsyn till annen fartygstrafikk på in o utgang ur Oslofjorden.

o hans norske advokat.....kommer sikkert att fråga dig om ikke du kan dom särnorske reglerna ! :wink:

S/Y Gunga Din

Nej, Mouche du skall ikke vike för Kielferjen om du ligger mitt ute i Skagerak

ferjerna viker, jag har själv vart med om det vid flere tillfellen.......

men det beste er att aldrig komme opp i en 'vikepliktssituasjon' med dom store,

hålla sig undan mao

var geografiskt, grensen går framgår av dom särnorske reglerna for

http://www.nautisk.no/nor/pub/colreg/grensen.htm

S/Y Gunga Din

joda dom kan manövrer helt enig, men med den fart dom går så ökar oxo girradierna....

vi har 1000 ggr enklare o manövrere

les oxo kap 10 om separationszoner..........

tror dom norske myndigheterna er veldigt moderata/snille jämfört med exempelvis Tyskland / England........der nere bötfeller dom fritidsseglare som bryter mot dessa.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Ta en kikk i Sjøveisreglene http://www.nautisk.no/nor/pub/colreg/index.htm og fortell meg hvor det står, eller kan tolkes dithen, at jeg skal vike for kiel-fergen i åpen sjø når denne kommer fra min babord!

Det som kan komme til anvendelse er sjøveisreglenes Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann.

Regel 39 c) Norsk innenlands farvann er havner, elver, kanaler, innsjøer og alle farvann som ligger innenfor den utenskjærsgrensen som er særskilt fastsatt i loslovgivningen.

Er du innenfor denne grensen gjelder Regel 44 Ansvar mellom fartøy og Regel 39 b). Er du utenfor denne grensen i Regel 39 c) gjelder Kapittel I - lnternasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hvis du har observert med hvilken hastighet fergene til/fra Oslo går i trangt farvann f.eks Drøbak og noen mil innover så er det liten tvil om at disse fergene er meget manøvreringsdyktige! :rolleyes:

Mouche - om du er i tvil om hvordan disse båtene funker så finnes det D5L kurs på Color Festival der man tar navigasjonskurset på broa.

Jeg for min del bryr meg ikke om hva som er rett eller feil her - jeg forsøker å gjøre livet så sikkert som mulig så da holder jeg meg på litt avstand. De ser jo ikke alt rundt seg disse karene her - ref de 3 seilerne som ble funnet druknet i Engelske Kanal og der mannskapet på PO fergen som er mistenkt for å ha rent dem i senk ikke har merket noen ting. Er ikke første gang det skjer.

Vi lå en gang i vindstilla på høyde med Mefjordbåen med kurs mot Larkollen. nattregatta. Ut fjorden kom en LysLine båt med kurs rett mot oss. Vi startet motoren for å ha alt klart, og lyste på seilene våre også for å være sikre på at de så oss. De giret 10 grader mot stb og gikk bak oss. Overaskende positivt synes vi :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...