Jump to content

Ett lite spm om vikeplikt....


LarsLarsere

Recommended Posts

"Bastø II" kolliderte med "Basteviken" 30. Mars iår.

Noen som vet hvordan skyldfordelingen ble?

 

Min ydmyke oppfatning er vel at vi med lystbåter ikke kan forlange noen vikemanøver fra disse fergene.

Dette er en situasjon som gir ny vri til spørsmålet vi diskuterer. Dette var Bastøfergen og en lokal fiskebåt. Dette er jo to nyttefartøy, selv om fiskebåten ikke er stort større enn mange fritidsbåter.

 

Jeg kan ikke se noen regler som gir Bastøfergen forkjørsrett. Er de likestilt?

 

(Uavhengig av denne situasjonen)

 

Gerhard

Link to post
  • 3 uker senere...
Jeg kan ikke se noen regler som gir Bastøfergen forkjørsrett. Er de likestilt?

 

(Uavhengig av denne situasjonen)

 

Gerhard

Nja, de er vel ikke helt likestillt, forutsatt at fiskefartøyet fisker og fører riktige dag/lanterne/lydsignal. så skal anndre fartøy ihht regel 18 holde av veien, dette forutsetter at regel 26/35 er fulgt fra fiskefartøyets side.

Dog, fisker ikke fiskefartøyet er dette å anse som et hvilket som helst maskindrevet fartøy

Redigert av shipohoi (see edit history)
Link to post

Sitat fra avisomtalen det refereres til i innlegg # 92:

"Bastø II" var på vei fra Moss til Horten, mens "Basteviken" var på vei sørover fjorden, mot hjemmehavn i Engelsviken ved Rauøy

 

... altså var firskefartøyet IKKE opptatt med å fiske, og det er de "vanlige" regler som kommer til anvendelse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
  • 2 måneder senere...

Sitat fra avisen:

 

"Til tross for at radarbildet viste at en nærsituasjon mellom fartøyene ville utvikle seg, unnlot Bastø-skipperen å redusere farten, stoppe helt opp, eller navigere på en annen måte. Han lot, ifølge forelegget, fergen fortsette på vestlig kurs i cirka 13 knops fart, skriver avisen".

 

Legg merke til hva avisen skriver om grunnlaget for forelegget på kr. 15000. Skipperen på ferja er tydeligvis ikke bøtelagt for manglende overholdelse av vikeplikten, men aksomhetsplikten som ethvert fartøy har under nedsatt sikt i h.t. sjøveisreglene. Skal vi kalle det en salomonisk dom? :rolleyes:

 

En mindre korreksjon på språket foretatt (bot endret til forelegg).

Redigert av kes (see edit history)
Link to post

Klipp fra avisen Gjengangeren om saken som Gerhard gjorde oppmerksom på i innlegget ovenfor.

 

– Vikeplikt og eventuell skyld etter normale sjøfartsregler har vi ikke tatt hensyn til. Foreleggene er gitt fordi begge skipsførerne har brutt reglene om aktsomhet i sjøfartsforhold, sier han.

 

Den politijuristen som utferdiget disse foreleggene er ikke dum eller så vet vedkommende at han/hun beveger seg i et minefelt! Dette kan til og med bli mer interessant enn Skipper Worse antyder i sitt innlegg nr. 113. :discuss:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Klipp fra avisen Gjengangeren om saken som Gerhard gjorde oppmerksom på i innlegget ovenfor.

 

– Vikeplikt og eventuell skyld etter normale sjøfartsregler har vi ikke tatt hensyn til. Foreleggene er gitt fordi begge skipsførerne har brutt reglene om aktsomhet i sjøfartsforhold, sier han.

 

Dette er stort sett utfallet av kollisjoner til sjøs,- delt skyld!

 

Hvis en bruker regel 2 i sjøveis reglene kan en (nesten) alltid dele skylden.

 

"enhver skal gjøre hva som står i ens makt til å unngå sammenstøt etc". (fritt sitert)

 

Dette betyr at en kan si at føreren av den påkjørte båten, kanskje kunne vikt unna før, ergo har han litt skyld han også!

Link to post
Dette er stort sett utfallet av kollisjoner til sjøs,- delt skyld!
Det er ikke dette påtalemyndigheten har tatt stilling til. Slik jeg forstår dette er begge to bøtelagt for overtredelse av Strl. § 418 første ledd nr. 3:

 

Med bøter straffes den som forsettlig eller uaktsomt,

3. under navigeringen handler slik at fartøyer volder eller utsettes for fare eller skade.

 

Dette har ingenting med vikepliktsreglene å gjøre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

En kompis av meg kom med en fin regel om dette med babords og styrbords halser i seilbåt. Han sier at halsene er den siden av båten hvor du har halsen under seiling. Noe som ofte gjelder - men ikke for salige kong Olav og andre som liker å sitte i le og følge med på fokka!

 

Odd Børretzen har også problematisert begrepet "nyttetrafikk". Er det mer nyttig å reise med fulle passasjerer til Hirtshals enn å ta en tur på fjorden i fritidsbåt?

 

Jeg spurte skipperen på Hurtigruta en gang om det var vanskelig å forholde seg til alle småbåtene over vestfjorden. Han sa at de hadde god oversikt og at dette ikke var noe stort problem.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...