shipohoi Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 (redigert) Hvem har vikeplikt her?? Redigert 4.September.2006 av shipohoi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 (redigert) MInner meg om den Internettmyten om det amerikanske krigsskipet som forlanger at det de tror er et kanadisk skip skal legge om kursen ellers får det konsekvenser, hvorpå det kjapt repliseres fra kanadisk side: We're a light house. Your call. Redigert 4.September.2006 av Nautilusen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Uffda. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 "Bastø II" kolliderte med "Basteviken" 30. Mars iår. Noen som vet hvordan skyldfordelingen ble? Min ydmyke oppfatning er vel at vi med lystbåter ikke kan forlange noen vikemanøver fra disse fergene. Dette er en situasjon som gir ny vri til spørsmålet vi diskuterer. Dette var Bastøfergen og en lokal fiskebåt. Dette er jo to nyttefartøy, selv om fiskebåten ikke er stort større enn mange fritidsbåter. Jeg kan ikke se noen regler som gir Bastøfergen forkjørsrett. Er de likestilt? (Uavhengig av denne situasjonen) Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 4.September.2006 Del på Facebook Svart 4.September.2006 Er de likestilt? :yesnod: Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjøtummel Svart 22.September.2006 Del på Facebook Svart 22.September.2006 Seilas har lagt ut en liten bildeserie om vikeplikt mellom seilbåter Sitér dette innlegget Link to post
shipohoi Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 (redigert) Jeg kan ikke se noen regler som gir Bastøfergen forkjørsrett. Er de likestilt? (Uavhengig av denne situasjonen) Gerhard Nja, de er vel ikke helt likestillt, forutsatt at fiskefartøyet fisker og fører riktige dag/lanterne/lydsignal. så skal anndre fartøy ihht regel 18 holde av veien, dette forutsetter at regel 26/35 er fulgt fra fiskefartøyets side. Dog, fisker ikke fiskefartøyet er dette å anse som et hvilket som helst maskindrevet fartøy Redigert 23.September.2006 av shipohoi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Sitat fra avisomtalen det refereres til i innlegg # 92: "Bastø II" var på vei fra Moss til Horten, mens "Basteviken" var på vei sørover fjorden, mot hjemmehavn i Engelsviken ved Rauøy ... altså var firskefartøyet IKKE opptatt med å fiske, og det er de "vanlige" regler som kommer til anvendelse. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nils Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Nja, de er vel ikke helt likestillt, forutsatt at fiskefartøyet fisker og fører riktige dag/lanterne/lydsignal... Og for dei som lurer på kva som er korrekt dagsignal: Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 23.September.2006 Del på Facebook Svart 23.September.2006 Og for dei som lurer på kva som er korrekt dagsignal: Og her ser du jo et typisk eksempel på at fiskefartøy ikke er så veldig nøye på dette med å ta ned dagsignal når de ikke fisker. Båten i eksemplet driver jo faktisk og tråler samtidig som den er fortøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 7.Desember.2006 Del på Facebook Svart 7.Desember.2006 "Bastø II" kolliderte med "Basteviken" 30. Mars iår.Noen som vet hvordan skyldfordelingen ble? Bot til Bastø-skipper Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 (redigert) Sitat fra avisen: "Til tross for at radarbildet viste at en nærsituasjon mellom fartøyene ville utvikle seg, unnlot Bastø-skipperen å redusere farten, stoppe helt opp, eller navigere på en annen måte. Han lot, ifølge forelegget, fergen fortsette på vestlig kurs i cirka 13 knops fart, skriver avisen". Legg merke til hva avisen skriver om grunnlaget for forelegget på kr. 15000. Skipperen på ferja er tydeligvis ikke bøtelagt for manglende overholdelse av vikeplikten, men aksomhetsplikten som ethvert fartøy har under nedsatt sikt i h.t. sjøveisreglene. Skal vi kalle det en salomonisk dom? En mindre korreksjon på språket foretatt (bot endret til forelegg). Redigert 8.Desember.2006 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 La oss heller vente på straffedommen fra tingretten. Det kan bli interessant lesning. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Gerhard Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Bot til Bastø-skipper Gerhard Begge skipperene fikk bot Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 (redigert) Klipp fra avisen Gjengangeren om saken som Gerhard gjorde oppmerksom på i innlegget ovenfor. – Vikeplikt og eventuell skyld etter normale sjøfartsregler har vi ikke tatt hensyn til. Foreleggene er gitt fordi begge skipsførerne har brutt reglene om aktsomhet i sjøfartsforhold, sier han. Den politijuristen som utferdiget disse foreleggene er ikke dum eller så vet vedkommende at han/hun beveger seg i et minefelt! Dette kan til og med bli mer interessant enn Skipper Worse antyder i sitt innlegg nr. 113. Redigert 8.Desember.2006 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Tja, siden begge to har vedtatt forelegget, så blir det vel ikke mer interessant enn det er nå! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Klipp fra avisen Gjengangeren om saken som Gerhard gjorde oppmerksom på i innlegget ovenfor. – Vikeplikt og eventuell skyld etter normale sjøfartsregler har vi ikke tatt hensyn til. Foreleggene er gitt fordi begge skipsførerne har brutt reglene om aktsomhet i sjøfartsforhold, sier han. Dette er stort sett utfallet av kollisjoner til sjøs,- delt skyld! Hvis en bruker regel 2 i sjøveis reglene kan en (nesten) alltid dele skylden. "enhver skal gjøre hva som står i ens makt til å unngå sammenstøt etc". (fritt sitert) Dette betyr at en kan si at føreren av den påkjørte båten, kanskje kunne vikt unna før, ergo har han litt skyld han også! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Dette er stort sett utfallet av kollisjoner til sjøs,- delt skyld!Det er ikke dette påtalemyndigheten har tatt stilling til. Slik jeg forstår dette er begge to bøtelagt for overtredelse av Strl. § 418 første ledd nr. 3: Med bøter straffes den som forsettlig eller uaktsomt,3. under navigeringen handler slik at fartøyer volder eller utsettes for fare eller skade. Dette har ingenting med vikepliktsreglene å gjøre. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
La Digue Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 En kompis av meg kom med en fin regel om dette med babords og styrbords halser i seilbåt. Han sier at halsene er den siden av båten hvor du har halsen under seiling. Noe som ofte gjelder - men ikke for salige kong Olav og andre som liker å sitte i le og følge med på fokka! Odd Børretzen har også problematisert begrepet "nyttetrafikk". Er det mer nyttig å reise med fulle passasjerer til Hirtshals enn å ta en tur på fjorden i fritidsbåt? Jeg spurte skipperen på Hurtigruta en gang om det var vanskelig å forholde seg til alle småbåtene over vestfjorden. Han sa at de hadde god oversikt og at dette ikke var noe stort problem. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Frivakten Svart 8.Desember.2006 Del på Facebook Svart 8.Desember.2006 Odd Børretzen har også problematisert begrepet "nyttetrafikk". Er det mer nyttig å reise med fulle passasjerer til Hirtshals enn å ta en tur på fjorden i fritidsbåt? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.