Jump to content

Båtsport eller sjøkart?

bliss X

Recommended Posts

Hei Lasse,

Min erfaring og anbefaling er ihvertfall helt entydig: Sjøkart!

For mange år siden hadde jeg noen mapper med båtsportkart, men gikk litt etter litt over til sjøkartene. Du har selv nevnt hyppigere oppdatering, det er jo spesielt viktig ved helårsbruk og dermed mer nattseilas. Dessuten ble jeg passe "drittlei" av å måtte "legge kabal" hver eneste gang jeg skulle planlegge et litt lengre strekk.

Ulempen med sjøkartene er størrelsen, men i mine mindre båter brettet jeg dem ganske enkelt tvers over for å få dem i et format som var håndterbart foran rattet, og som lett lot seg plassere i en kartskuff under en køy. Vil man ha dem helt ned til båtsportformat så er det jo bare å brette en gang til, uten å miste fordelen med ett sammenhengende kart. Nå har jeg kartene stort sett opprullet, med de fordeler og ulemper som det innebærer.

Men altså; båtsportkartene har jeg forlengst overlatt til den av mine sønner som driver mest med kajakkpadling  -  der har de sitt største fortrinn.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hej Lasse!

Jag anvender sjøkart før øverhavsegling, båtsportkart i skjærgården!

Har prøvet med sjøkart i skjærgård, men det er ett evigt plokande ur plastfickor,

vikande o instoppande før att det inte skall bli vått! alternativet er ju møjligen

att klippe især dem......men det blir ju nesten detsamma som båtsportkart!

(viker man sjøkart alltfør många gånger førsvinner/eller blir info'n veldi otydlig

i skarven!)

tykker att båtsportkart funkar veldi bra !  er ikke så opptatt av att hele tiden

ha den absolut siste utgaven, kan gått segla på kart som er 5-6år gamle!

(Nu før tiden har jag oxo elektoroniske i tilegg!)

S/Y Gunga Din

Tror nok at vurderingen båtsportkart eller ikke vil avhenge av hvilken kyststripe man ferdes langs. På Sørlandet er båtsportkartene ok da vi på litt lengre turer stort sett beveger oss i sør-vest/nord-øst retning eller omvendt. Formatet på kartene kan utnyttes fullt ut og samsvarer stort sett med leias hovedretning. Kjøpte meg for en stund siden hele båtsportserien fra Kristiansand til Ålesund (kr. 50 pr. mappe, leverandørtilbud her (joda, gamle kart men kjekt å ha)). Når jeg studerte strekningen langs Vestlandskysten så jeg at det hadde vært bedre med sjøkart. Mange fjorder og store øyer gjorde at det lett å miste det store overblikket i et lite båtsportkart.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Sjøkart. Rett og slett fordi det for størstedelen av kysten ikke finnes noe alternativ. Har dem i rull (har ikke hatt råd til å brette dem enda  :headbang:), slik at det er litt strev å håndtere dem.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

De svenske båtsportkartene er værst.  . . . . .

Men mer "riktige" og lettforståelige kart kan en lete lenge etter! Her stemmer alt med sunn fornuft og GPS!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En mulighet er å benytte sjøkart, scanne dem inn for bruk på PC med GPS som kartplotter. I tillegg kan man skrive dem ut på litt tykt papir (kun til eget bruk selvsagt) og legge dem i en plastlomme og dermed ha begge deler.

Hmm.. Forsto ikke visten med å skrive dem ut. Det blir jo A4, og blir alt for smått for mitt syn.

Å scanne et helt sjøkart (dvs ikke båtsport), og få satt alle bitene riktig sammen vha en A4 scanner må være en veldig tung og tidkrevende oppgave. Har scannet en del båtsportkart, men sjøkart ...

Regner med å ha kjøpt min siste båtsportkart mappe. Heretter blir det sjøkart med brett. :sailing:

Dette gjelder jo "smak og behag" og må derfor være helt opp til hver enkelt. Det interessante er kanskje hvorfor man har valgt sin løsning, og kan man få idéer fra andre?

Ombord hos oss skjer så godt som all navigering i cockpit. I forna dar med en annen båt hvor cockpit'en var ubeskyttet, var alle båtsportkartene mine "innplastet". Nå greier det seg med plastlommen som kartene leveres i.

Det er vel også slik at etterhvert som man blir mer og mer kjent er det ikke særlig behov for bruk av *oversiktskart*, man må bare passe på at man ikke glemmer de gamle detaljene. Det er vel mange som har gått på grunner som de så inderlig godt har kjent til tidligere... :sailing:

Navigasjonutrustningen ombord er en kartplotter, GPS'er, ekkolodd og papirkart.

For den store oversikten bruker jeg de to papirkartene som dekker hele Skagerrak. Det er faktisk også ganske nyttig å bruke kartplotteren i denne sammenhengen, selvom skjermen "bare" er på 5,5". Etterhvert som jeg er blitt fortrolig med plotterens muligheter, fungerer dette meget bra for meg. Men jeg har alltid båtsportkartet oppe når jeg går. Kartplotteren gir også meget god informasjon om dybden der båten er, da er det også verdifullt å kunne bruke et ekkoloddet ved siden av.

At sjøkartene blir først oppdatert, er et poeng. Men de er jo noen uhorvelige lefser da, og trives vel best nede på kartbordet. Det er vel slike svære flak kartbordet er laget for! :smiley: Det er i alle fall nokså fremmed for meg å ha noe sånnt oppe i cockpit! Det eneste måtte være på lens i Færder'n da, holder man sjøkarte riktig så økes seilføringen! :wink:

I gamle dager har jeg sett holdere, de var nærmest brett hvor to motstående kanter var bøyd tilbake. I bøyen på hver side kunne man rulle kartet, så kunne man studere arealet mellom rullene. Praktisk tillempning for bruk i cockpit'en.

Men så var det å ta vare på dette under dekk da. 10 flak som dekker Lista - Svenskegrensen, pluss en 6 - 7 flak nedover Västkusten. Nok til å tapetsere alle veggene ombord! Skal man ta pent vare på de, må de jo rulles. OK, man kan ha flere kart i en rull - i gamle dager var jo de ærverdige havseilerne utstyrt med karthylle oppunder hyttetaket.

Nei, inntil videre kommer jeg ikke til å sette mine bein i et *full size Sjøkart*! :lol:

Problemet med båtsportkartene synes jeg er at det blir så uhorvelig mange å holde styr på. Av den grunn limer jeg sammen to og to *rygg mot rygg*. Det gjelder kart fra samme serie, og jeg passer på at de to ikke grenser til hverandre. Med hver serie i egen plastlomme, blir dette noenlunde håndterbart.

Hva som er best er et spørsmål om hva du er ute etter.

Sjøkart:

Fordeler: mer "up to date" på kjøpstidspunkt :cool:; inneholder spesialer dvs. havneskisser i større målestokk :wink::lol::smiley:. Billigere enn båtsportkart :drink:.

Ulempe: Formatet er litt stort på de fleste fritidsbåter :cryin:, men du kan jo dele bladet i to eller fire deler  :wink:

Båtsportkart:

Fordeler: Inneholder spesiell informasjon for fritidsfolket :lol:, hendig format :sleep:.

Ulempe: Oppdateres kun annet hvert år :sleep: :sleep:; inneholder ikke spesialer :sailing:.

Jeg slutter meg i all hovedsak til PanPans tanker og vurderinger. Riktignok har vi foreløpig ikke dratt på så omfattende langfart at store oversiktskart har vært nødvendig. Jeg tar meg i mer og mer å bruke kartplotteren (Simrad CP42 Sunview - 10''). Den er rett og slett helt topp. Også det med dybdeanvisning i kartet i kombinasjon med ekkolodd/dybdemåler er veldig nyttig. Forøvrig er det utrolig hvor god oversikt en får ved å zoome ut, samtidig som en får detaljer papirkartet aldri kan gi ved å zoome inn.

I tillegg har jeg alltid mappa med båtsportkart liggende på karbordet. Siden jeg i hovedsak så langt har frekventert strekningen Oslo - Kristiansand fungerer dette veldig greit - kartene kommer stort sett i riktig rekkefølge. Jeg bruker en slik blå perm og har alle kartene i plastlommer (2 i hver, rygg mot rygg). Dermed kan jeg bare "bla meg rundt" fra kart til kart. Nedover Østfold blir det litt mer surr, men det går greit syns jeg.

Skal jeg gå på ukjente steder og litt lengre turer legger jeg alltid opp ruta på forhånd. Dette gjør jeg primært på kartplotteren, men jeg legger også opp ruten i grove trekk på kartet. Særlig synes jeg det er greit å ha kompasskursene på hver legg så vet jeg akkurat hvilken retning jeg skal holde - også hvis det skulle skje noe med teknikken.

De store sjøkartene blir for voldsomme for praktisk bruk i båten, syns jeg.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Spørsmål: Finnes det *blå permer* som er store nok til båtsportkart?

Det vet jeg ikke, men jeg har laget et lignende system som jeg har ombord i Trudelutt. Har mange ganger tenkt å ta bilde av det, men glemmer det.

Får heller forklare. Man tager en "blå" 4-huls ringperm

Bilde

Skrur fast på skottet et passende sted den delen med ringene på. Så lages det 4 passende hull i margen på båtsportkartlommene og henger de opp.

Bilde

En Teak/mahogeny/annet treverk kryssfinerplate litt større en plastlommene henges til slutt utenpå for å gjøre det hele litt pent.

Dette fungerer helt utmerket hos meg.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Spørsmål: Finnes det *blå permer* som er store nok til båtsportkart? Kjøper du mapper separat til dette også? Kan du si noe nærmere om dette og hvor slikt er å få tak i?

Det jeg mener er ikke tradisjonelle brevordnere i "maxi-format".

De blå permene jeg mener får du kjøpt hos Nautisk Forlag. De er forholdvis (men ikke helt) stive og holder kartbladene pene (uten bretter osv.) så lenger de ligger i plastlommer. Jeg bruker de plastlommene som følger kartene, og supplerer med ekstra lommer som fås kjøpt løse (disse virker litt mykere enn de som følger kartene). Plastlommene med kart legges mellom de to permene og det hele festes med 4 gjennomgående ringer i metall (mest holdbart) eller plast.

Fungerer veldig bra.

Mange har vel sett dette på båtmesse, eller hvis de har vært innom Nautisk Forlag. Det skal ligge bilder av dette på nettsidene til Nautisk Forlag, men jeg får dem ikke opp. Her er dog link til en side som inneholder link videre til permer/plastmapper http://www.nautisk.com/cgi-bin/shop/NA.  Så virker det kanskje etter hvert?

Spørsmål: Finnes det *blå permer* som er store nok til båtsportkart? Kjøper du mapper separat til dette også? Kan du si noe nærmere om dette og hvor slikt er å få tak i?

De blå 2mappene fås kjøpt hos bokhandlere/båtutstyrsbutikker.

Det er to stk. plastplater som holdes sammmen av ca. 10 plastringer. kjøpte det for endel år siden. mener å huske at prisen var drøye 300 kr.  Plastlommer må kjøpes separat.

Hadde det i båten ett par års tid. syns det bare var plunder. Veldig harde plastringer som knakk og hele mappa ble "slærkete". Med resultat at flere ringer knakk. stort sett bare sorgen. :lol:

IKKE vært penga, mener nå jeg.

Har båtsportskartseriene b-c-d + Strømstad til Varberg. disse ligger i en skuff under førersetet. I 4 store plast mapper.På Kvelden tar jeg frem de kartene som skal brukes neste dag. Det blir ærligt talt ikke SÅ mange kartene pr. dag.

Har også oversiktkart men syns det er for stort format, til at jeg skulle bytte hele kartbeholdningen til de "Blekkene".

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Veldig harde plastringer som knakk og hele mappa ble "slærkete". Med resultat at flere ringer knakk. stort sett bare sorgen. :lol:

IKKE vært penga, mener nå jeg.

Nå brukes det metallringer. Fungerer mye bedre. Litt "slark" blir det selvsagt, det er jo ikke akkurat bokinnbinding. Men fordelen er jo at en kan bla rundt og rundt og legge det kartet en til enhver tid ønsker øverst.

Jeg kjøpte en slik perm allerede i 1996 og har brukt den siden. Den er like fin i dag. Byttet ut plastringene med metallringer for noen år siden :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...