Jump to content

Scanmar 33, erfaringer?

loffern

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med Scanmar 33? Jeg har etterhvert fått øyne opp for den. Ser etter seilbåt rundt 400-600'. Har også sett på Comfortina men Scanmar har etter det jeg kan se av bilder og planløsning mye bedre sengeplasser spesielt i aktercabinen. Den har også rattstyring, men vet ikke helt hvor stor fordel det er selv om jeg helst vil ha det. Andre positive/negative sider tas imot med takk.....

Når du sier Comfortina regner jeg med at du mener 32. En 35 må du betale godt over millionen for, hvis du finner en til salgs.

Begge båtene er vel barn av sin tid. Primært seilbåter uten for mye skjeling til fancy skapfronter og designervinduer. LYS-tall på 1.13 (Scanmar) og 1.14 skulle vel tilsi at de ikke er noen sinker noen av dem.

Det har vel erfaringsmessig vært svakheter ved begge. Scanmaren har hatt problemer med bunnstokker og svaikjøl, mens Comfortinaen har et notorisk dårlig rorblad, og på de første eksemplarene, innerliner som løsner etter kraftig grunnstøting. Alt dette er lett fiksbart, bortsett fra innerlineren.

Begge er sprøytestøpt, typisk for 80-tallet, dog har Comfortinaen håndopplagte rettede fibre for å ta opp krefter inne i sprøytelaminatet. Comfortinaen har også syrefast ramme for å ta opp kreftene fra kjøl og rigg.

Begge har sittbrønn som ikke er for bred slik at man får stemplet seg fast under kryss og ikke faller på ræv ned på dørken. Begge har brede, slette dekksflater som det er lett å bevege seg på under seilas. Hverken Rolf Magnusson eller Kenneth Albinsson har ofret dette for mer plass inne i båten.

Begge har 7/8 dels rigg med bakoversvepte salingshorn.

Begge har skikkelige seilkøyer hvor man kan stue unna gennaker, spinnaker, stormfokk og drifter.

Som du nevnte, akterlugaren er større på Scanmaren, men litt av et C-moment å komme inn i. Comfortinaen har fullhøyde dør inn til akterlugar. Og fordi Comfortinaen kun har akterlugar på styrbord side, har den to enorme stuerom ute i sittebrønn. Det ene tessmers i to etasjer. Her er det plass til tauverk, fendere, påhengsmotoren, kalesja, verktøy og reservedeler.

Begge har toalettet der det skal være, rett ved siden av nedgangen.

Scanmaren har en gedigen treinnredning, mens Comfortinaen har en noe enklere innredning som står i spor i innerlineren. En innerliner som også har integrert motorfundament.

Comfortinaen har egen navigsjonsavdeling, mens Scanmaren har bordet i enden av en av salongbenkene.

Begge har S-drev.

Begge har ordentlig løygang som kan hektes av i havn.

Scanmaren har brodekk i sittebrønnen, Comfortinaen har ikke.

Ratt? Tja. Jeg synes det er en uting med ratt på en så liten båt. Det er mer leamikk, og det tar mye plass. Rorkulten feller du bare opp langs akterstaget i havn, og så er den ute av veien. Med teleskopisk forlenger seiler du fint fra oppe på sargen.

Hvem å velge? Umulig å si. Smak og behag. Begge er bra representanter for 80-talls båter. Du får vel Comfortinaen for noen færre kroner.

..snip..

Det har vel erfaringsmessig vært svakheter ved begge. Scanmaren har hatt problemer med bunnstokker og svaikjøl, mens Comfortinaen har et notorisk dårlig ..snip..

Jeg mener å huske at Scanmar 33 i sin tid ble markedsført som "grunnstøtingssikker". (Var det Svenska provingsanstalten eller noe slikt som hadde kjørt den på grunn i 6 knop - uten alvorlige skader??) Jeg har tidligere ikke hørt om "svakheter med bunnstokker og svaikjøl".

Derimot var kjølen festet med kraftige syrefaste bolter, og ditto låsemuttere - MEN: med skiver av vanlig stål. Disse skivene (kvadratiske) korroderte nede i kjølsvinet, og burde selvsagt skiftes til syrefaste - noe de fleste Scanmar33-eiere har fått utført.

Svaikjøl på Scanmar 33 er fremhevet på www.sailguide.com. Jeg er ikke ekspert, men jeg ville ikke vært nevneverdig bekymret. Det reflekterer mere at noen eiere ønsker at skroget skal være stivere. Albin Express som jeg kjenner bedre til skal ha samme "problem". Jeg vil tro det er samme sak. Det er selve skroget som flekser, og det vil det vel alltid gjøre i større eller mindre grad på lignende konstruksjoner. Mange har avstivet sine kjøler på Expressen. Den jeg seiler har det ikke blitt gjort. Ikke noe vi tenker på i det hele tatt.

Mener det er en på forumet her som seiler en Scanmar 33? Det er vel et par Comfortinaeiere også?

Jeg mener å huske at Scanmar 33 i sin tid ble markedsført som "grunnstøtingssikker". (Var det Svenska provingsanstalten eller noe slikt som hadde kjørt den på grunn i 6 knop - uten alvorlige skader??) Jeg har tidligere ikke hørt om "svakheter med bunnstokker og svaikjøl".

Derimot var kjølen festet med kraftige syrefaste bolter, og ditto låsemuttere - MEN: med skiver av vanlig stål. Disse skivene (kvadratiske) korroderte nede i kjølsvinet, og burde selvsagt skiftes til syrefaste - noe de fleste Scanmar33-eiere har fått utført.

En nabo av meg har svaikjølproblemet, på en båt som har blitt brukt veldig mye de siste 20 år eller så..

En Scanmar 33 ja.

Bortsett fra det er han veldig fornøyd med båten etter hva jeg har hørt, romslig båt, men med en innredning som blir for konservativ for meg.

• 5 år senere...

Låner denne tråden :)

Blir Scanmar 33 eier på torsdag og er meget spent på hvordan dette blir! Båten er nesten lik som når den ble solgt i 1986!

Den har en saltvannskjølt Volvo penta 2003 serie som jeg er meget spent på. Den starter og går pent, men jeg lurer på om ikke ferskvannskjøling er prosjekt nr 1?

Er det andre Scanmar eiere her på forumet?

Gratulerer med flott båt! Vil fraråde deg på det sterkeste å påkoste den gamle motoren noe som helst, utenom nødvendige olje/filterskift. Volvo 2000-serie er blant de dårligere motorene til volvo og når den er såpass gammel med saltvannskjøling er det lite sannsynlig at det er verdt å kaste bort noen penger på med mindre du får delene gratis og reparerer selv. Denne våren har jeg byttet ut 2 volvo 2003/2003T-serie som har vært ferskvannskjølte og fra slutten av 80-tallet. Begge båteierne hadde latt seg lure av mekanikere til å påkoste de både 20 og 30000 i fjord våres, mens de fortsatt satt igjen med upålitelig motor som begge havarerte allerede i slutten av august/september i fjord og ble solgt som delemotorer for lommerusk. Disse ble erstattet med Craftsman Mitsubishi 27 hk som passet perfekt i begge båtene uten særlig modifikasjonsbehov. For et par år siden byttet jeg forøvrig også ut en 2002 med ny 27 hk. Denne var også ferskvannskjølt og fra slutten av 80 tallet så det er åpenbart at disse motorene ikke er spesielt slitesterke. Lykke til med flott båt!

Enig med Kaftein Øl. Jeg hadde Scanmar 33 for et par år siden og byttet motor og drev til ny Volvo Penta D1-30 og S130 drev. Drevet passer direkte uten modifikasjoner, og ny motor setter du fint på plass ved først å skru inn noen kanalstål oppå den gamle motorbeddingen (motorlabbene er annerledes og sitter høyere på D1-30. Dette er en jobb du fint kan gjøre selv når den tid kommer om du er normalt nevenyttig. Bruk i allefall ikke mye penger på den gamle motoren.

Forøvrig gratulerer med kjempeflott båt! :cheers_wine:

Heller lite, men lekkert laget

Sjekk ellers hjemmesidene til den norske Scanmarklubben (http://www.scanmarklubben.com) for informasjon. Der finner du bl.a. noen tekniske tips og link videre til det svenske Scanmarförbundet i den tekniske seksjonen hvis jeg ikke husker helt feil.

Scanmarbåtene er regnet som gode båter, både seilmessig og kvalitetsmessig. Jeg har ikke Scanmar selv, men har hjulpet til med å sette opp websidene til Scanmarklubben og kjenner flere som er eller har vært med i styret.

Jeg har en Comfortina 32 (som forøvrig er til salgs), og det er også en god båt fra samme epoke. Jeg foretrekker rorkult fremfor ratt i denne typen båt, men det er en smakssak. Scanmar 33 og Comfortina 32 seiler ganske likt, men Scanmar føles litt bedre på byggkvalitet under dekk. Ikke akkurat som å sammenligne Porsche Cayenne og Lada Niva - mer som en VW Passat vs Skoda Octavia. Ganske likt, men allikevel litt forskjell i opplevd kvalitet.

Just my 2 cents...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...