geko Startet 14.August.2006 Del på Facebook Startet 14.August.2006 Skal motere en Quick foran og bak på min Bavaria 39. Er det noen som har gjordt dette før ? Fungerer det bra med 1000W og 20kg bak ? Hvor får jeg tak i vinsjen billigst. Drenering av kjettingkasse ? osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 En kompis av meg, monterte inn en Quik 1000 med 20Kg Bruce, bak på sin Bavaria 42C. Han har ikke hatt noe problemer med denne installasjonen. Jeg er selv på jakt etter en ny ankervinsj og etter det jeg har funnet ut, så kommer Seatronic, billigest ut. Om det skulle være noen som finner noe billigere andre steder, så er jeg også meget interisert i hvor... Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 Skal motere en Quick foran og bak på min Bavaria 39. Er det noen som har gjordt dette før ? Fungerer det bra med 1000W og 20kg bak ? Hvor får jeg tak i vinsjen billigst. Drenering av kjettingkasse ? osv osv. Quick vinsjen virket billig og grei, og 1000w og 20 kg anker skulle holde greit. Har ikke montert Quick, men en ILAS, og monteringen gikk greit. Det du bør passe på er tverrsnittet på strømkablene hvis du trenger lenger kabel enn det som følger med som standard. En smart detalj jeg så på Quick vinsjen var knappen slik at du kan koble ut frittfall hvis du vil litt nærmere land etter ankring. Smart. Husk også å feste kjettingkassa godt da det normalt sett er den som holder hele installasjonen. Lykke til. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 Monterte en Quick ifjor på min Storebro. Det er faktisk veldig enkelt. Det følger med boremal. Det er fire bolter, samt hull for ledning og tau/kjetting. De festene som følger med vinsjkassa fra Seatronic er vel spinkle, så bruk noe ssom er sterkere. Ellers anbefaler jeg fjernkontroll på det sterkeste. Om det er for dyrt nå, så kan du ettermontere senere. Vinsjen er så enkel, det er mulig å få, ingen elektronikk eeller sensorer, som kan skape problemer. På Storebroen, så dro jeg badepltten under vann, da ankeret satte seg fast i kjettingen til brygga. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sydvesten Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 Nå kan jeg ikke tro at man her tenker å montere denne vinsjen på en vinsjkasse akter på en Bavria 39 C.... om så er tilfelle så betraktes det som herverk etter min mening.. Jeg tror snarere det lurest å montere vinsjen på innsiden av hekken på denne båten, har sett flere forskjellige mulige løsninger her... men Quick Genius er ikke den som er meste brukt akter... I baugen derimot vil denne vinjen fungere perfekt.... Jeg ser ikke helt for meg hvordan en slik vinsj kan monteres akter.... om den plasseres på innsiden av akterspeilet så blir det ikke mulig å betjene knappen for manuell/frittfall.. Jeg tror nok jeg hadde sett meg ut en annen modell akterut..... men.... Siden jeg skal kjøpe samme båt, så driver jeg å ser på gode løsninger for aktervinsj Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
geko Svart 14.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2006 Den skal selfølgelig monteres på innsiden av akterspeilet. Seatronic har et sett som de selger der det er feste for slik montering, dvs en brakett. Spørsmålet om denne passer på innsiden av akterspeilet er en annen sak. Slik jeg ser det må det vel først monteres en finerplate over et ganske stort område av akterspeilet på innsiden for å fordele ut vekta fra vinsjen, deretter må branketten og vinsjen monteres. Det blir tungvint med bryteren for manuelle/ freefall, men denne kommer jeg ikke til å bruke ofte. Hvor høyt opp bør vinsjen sitte i forhold til rulle gjennom skroget ? Hvor bør Platforlrullen festes ? Hvordan ordnes kjettingkasse med avløp osv. osv. Når det gjelder frontvinsjen er jeg usikker på om festet i front er sterkt/ stort nok. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 Hei. Både Engbo og Anchorlift har monteringstips for mange båter. Kanskje kan du få noen ideer der. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
borre16610 Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 Hei. Anchorlift har som nevnt bilder/ monteringstips på sine hjemmesider. Flere seilbåter, deriblandt Bavaria. Mener de faktisk kommer fra samme fabrikk som Quick. Børre Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Jeg har sette denne løsningen på en B39C Men da egner nok ikke denne Genius vinsjen seg, men Quick har jo også andre modeller... Fordelen er jo at en har tilgang til kabularet fra ytterisden, og er det en slik manuell frifallsknapp så kan man rekke den.. Og det ser ikke galt ut heller... Jeg sdå en annen B39C med innvendig montert vinsj med gjennomføring av kjetting det vertikale delen rett over der hvor denne vinsjne er montert... menb da faller etter mitt syn Quick bort siden de ikke da kan tilby full frifallvinsj på linje med IL, Engbo eller andre... Nå har vel Malfix IL vinsjer som begynner på tett under 10 lapper for innvendig montering... skal man ha en quick vinsj så koster den litt over 7 pluss braketter og da er en fort oppe i samme pris.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
geko Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 Denne Mango-løsningen så ikke værst ut nei - hvilken vinsj er dette tro ?? Jeg håper jeg har forstått det riktig men er ikke Genuusen til Quick slik at man bare kobler ut klutsjen og får full freefal - trekker deretter opp ankeret og har igjen tilgang til freefall. Man trenger vel egentlig ikke å ha tilgang til denne knappet hvis man bruker vinsjen som en freefal vinsj ? Skal man derimot slippe ankeret med klutsj må man jo ha tilgang.... tenker jeg riktig ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Denne Mango-løsningen så ikke værst ut nei - hvilken vinsj er dette tro ??Det er fra linken til Anchorlift som er litt lenger opp i tråden... Så det er en Anchorlift, men de er vel like Quick vinsjene vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Skal man derimot slippe ankeret med klutsj må man jo ha tilgang....Der er en knapp på kabelaret der du velger frifall eller ikke. Det virker slik at om knappen står i "Frifall" (knapp ute) kjører du ut vinsjen ca 1/2 meter og kabelaret er frikoblet. Kjører du vinsjen inn ca 1/2 meter er clutsjen innkoblet igjen. Er knappen inne har du ut- og innkjøring med motor og clutsjen virker som en overbelastningsclutch. Når en har ankret opp og vil justere litt på ankeret er det greit å ikke bruke frifall. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Geir Kallevik Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Den skal selfølgelig monteres på innsiden av akterspeilet. Seatronic har et sett som de selger der det er feste for slik montering, dvs en brakett. Spørsmålet om denne passer på innsiden av akterspeilet er en annen sak. Slik jeg ser det må det vel først monteres en finerplate over et ganske stort område av akterspeilet på innsiden for å fordele ut vekta fra vinsjen, deretter må branketten og vinsjen monteres. Jeg monterte en slik vinsj, på en Bavaria 42C, i fjor. Dette var uproblematisk ( Gjorde det faktisk i en uthavn, i ferien ) . Men som det nevnes her, ville jeg montert inn en plate, på baksiden av brakketten. Jeg ville ikke brukt en finerplate, men fått laget til en plate i aleminium evt rustfritt. Dette ble ikke gjort da vi monterte inn vinsjen, men den ble ettermontert i år. Som det også nevnes over, en mister muligheten til å betjene knappen, der en velger mellom fritt fall og utkjøring. Dette har ikke bydd på noen problem eller savn, så langt. Den er innstilt på frittfall. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Er det da slik å forstå at om en har knappen i frifall så mister en muligheten til utkjøring med clutch da.... og om knappen er innkoblet så mister en frifall.... Skal man i både i pose og sekk så må en med andre ord ha tilgang til knappen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Skal man i både i pose og sekk så må en med andre ord ha tilgang til knappen...Jepp. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
geko Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 Takk for mange gode råd. Det blir QuickG motert på innsiden. Så kommer neste spørsmål: Ankerkasse og drenering. Noen som har noen råd ?? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Vi løste problemet med ankerkassen, ved å benytte en CA 50 liter stamp, som ble hengt under vinsjen ( Det er jo et hav av plass i eb Bavaria ) På dene stampen ble det montert en drenslange, som vi T'et inn på dreneringen til cocpitdreneringen. Dette har fungert helt utmerket. Kostnaden er omtrent 0,- Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Løfter denne igjen siden jeg skal ha en ankervinsj akter på Stauden II i løpet av vinteren... Valget om tau kontra kjetting er tatt og det er endelig, det blir kjetting siden jeg alt har kjettingen og ankeret blir et 20 kg hvor navnet Bruce støpt inn.. Båten er en Bavaria 39 har en matchvekt på ungefär 10 tonn og lengden 11.93cm, målt av Sjøfartsdirektoratet og vår herre bistår med fremdriften av båten når "han" er i godlune. Det jeg egntlig lurer litt på dette med frifall kontra høyhastighetsutkjøring... Ser litt på Anchorlift sine vinsjer som kjører ut 40m kjetting på 1 min... men har jo lest her at ekspertisen kun snakker om det eneste saliggjørende som er frifall... Her kikker jeg primært på Ilas innvendig vinsj, men har vært innom engbo også... Qucik fra Seatronic er også vurdert med sin "knapp frifall" vinsj men siden en der må ha tilgang til kabularet for frikobling så er den utelukket for min del.... Hvordan fungerer en slik frifall vinsj, er det kun frifall og that's it, eller kan man kjøre den manuellt ut for små justering når man ligger ankret opp. Hvordan blir det med stoppen nå ankeret og kjetting raser ut og man skal stoppe fa.. skapet før all kjetting er rast ut... Jeg har en mistanken om at belastningen med kjetting som raser ut nødvendigvis må blir større enn for et tau som raser ut... Støyen ser jeg ikke på som noe tema i denne sammenhengen siden jeg alltid har med barn og ankrer opp leeeeenge før barnetv tid.... Jeg vil nok neppe ankre opp på dybder over 10-12m, vanligvis mye grunnere.. siden jeg kun har 50m kjetting til disp... dette vil da ta 15 sekunder å nå bunnen med ankret om jeg kjører det manuellt ut, deretter rusler det ut med 0,8 m/s som nok er litt raskere enn hva jeg kommer til å sige mot land..... Det vil ta par sekunder på frifall å nå bunnen deretter raser vel kjettingen ut til jeg sier stopp med omtrent samme fart.... nemelig frittfall... Det er ikke lett å velge en vinsj som vil fungere optimalt i de fleste oppankringstilfellene, finner ikke en som alltid vil fungere optimalt.. Valget er som jeg ser det.... Frifall eller høyhastighetsutkjøring ???? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Hei Sydvesten Jeg har Anchorlift, og er meget godt fornøyd. High-speed utkjøring som fungerer meget godt med std fjernkontroll. Med Tauverk, ville jeg valgt fritt-fall. På 42 har jeg 15 kg Bruce, sitter støpt. Men synes det er fornuftig med 20 kg. Har aldri hatt prob med feste. Men allikevel, jeg ville valgt større enn pakkeløsningen Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 (redigert) Har du noen bilder som viser din Anchorlift baatsmann innstallasjon på båten... og hvilken type av Anchorlift har du valgt... ser ikke poenget med å finne opp kruttet nytt her så tips er jo greit å få. Har kikket på en modell som heter C1212 og er på 1200W noe som rekker for båter inntil 15 tonn.. Denne fant jeg pris på i UK til 675£ som er 8600 kroner og siden jeg skal til London om 3 uker så kan jeg denne med i kofferten hjemover.. veier 19,5 kg... så Ryan Air vill noen hundrelapper ekstra siden jeg kommer over 20 kg... på dette kolliet.. Redigert 15.September.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Bestilte det ferdig montert fra Danmark, har 1000 w. Kan ta bilde i helgen. Ellers har Ilerød bilde av den montert på Bavaria. Tar med kamera, og knipser bilde. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
SveinHa Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 ...Qucik fra Seatronic er også vurdert med sin "knapp frifall" vinsj men siden en der må ha tilgang til kabularet for frikobling så er den utelukket for min del....... Valget er som jeg ser det.... Frifall eller høyhastighetsutkjøring ???? Eller Quick der du kan velge når du vil Kjøper du frifall har du frifall og thats it. Samme med utkjøring... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sydvesten Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 (redigert) Men er det ikke bare Quick Genius som har denne knappen for frifall, og den må jo monteres på innersiden av akterspeilet (med mindre man vil ha en svær klump hengende på akterspeilet) og da er jo knappen utilgjengelig... eller hur?? Kan ikke se at de andre modellene har denne muligheten... men det er jo mulig det ikke er flagget godt nok da... Jeg vil gjerne en som ligner på Quick Antares siden den etter min menign vil ta "seg best ut" Dette er slik som jeg forestiller med en montering om det ikke blir frifall innvendig... da Redigert 15.September.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 bav 42 Nå er vel bilde av båten vår komprimert mye men, du ser hvor den er montert Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
SveinHa Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Men er det ikke bare Quick Genius som har denne knappen for frifall,Joda, men du har i alle fall muligheten selv om du gjerne må krype litt for å velge. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.