Sydvesten Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Litt og litt fru blom..... om en slik vinsj blir montert så er det 96% sikkert at denne knappen aldri kommer til brukt... bort mede madrasser og opp med skott i akterlugaren.... tvilsomt at jeg kommer til å krype dit når jeg trenger frifall..... bruker jo et par minutter i beste fall på en slik operasjon.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ask Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Slik eg ser det er siktemålet med å hekkanker å ha baugen til land. Dvs. godværsankring og/eller ankring på lunde stadar. Dvs. at ein ikkje treng noko stort anker. Eit bruceanker på 10 kg, nokre meter kjetting og blytau kan dei fleste handtera manuelt. No er det sjølvsagt opp til den enkelte å avgjera kva han treng, men hovudspørsmålet er vel om ein treng ankervinsj akter i det heile. Sparar ein ti lappar og arbeidet har ein tid til å vera meir på sjøen. Eg synest overnente instalasjon (på Bavaria) høyrest tvilsom ut. Kva om det skjer noko med t-stykket i dårleg vær og vatn inn i cockpiten? Eg har aldri sakna ankervinsj akter på mine båtar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Hvis du ser på bilde av vår båt, ser du monteringen. Eneste minus er hvis du ønsker snap-daviter og det er det vel få som bruker. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Eg har aldri sakna ankervinsj akter på mine båtar.Ask Har du noen gang hatt ankervinsj så du vet hva du ikke savner? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Jeg kan tildels være enig med Ask, men den siste båten jeg hadde veide 6000kg og hadde et 15 kg. Bruce anker på blytau og manuelt inntrekk ved hjelp av min muskelkraft... Det var et he... uten like om det var litt pålandsvind... Den nye båten veier rundt 9500 kg lastet og jeg tenker ikke tanken på et 10 kg Bruce en bete kjetting og blytau holder her, det er direkte uforsvarlig etter min mening..... Jeg vet ikke hvor mange ganger Ask har forsøkt seg på dette i litt pålandsvind, Jeg har og finner det særdeles lit givende eller sikkert på noen måte. Det er rett og slett tungt, men kan jo selvsagt ikke se bort fra at jeg i drårligere fysisk form.... her.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Oslo Maritime Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Har du noen bilder som viser din Anchorlift baatsmann innstallasjon på båten... og hvilken type av Anchorlift har du valgt... ser ikke poenget med å finne opp kruttet nytt her så tips er jo greit å få. ¨ Vi har flere monteringsforslag til Bavaria. Vi benytter anchorlift, og er såvidt jeg vet de eneste som leverer med 5 ÅRS GARANTI! Støtter fullt ut de som foretrekker kjetting Får ikke til å legge ut bildene her, men legger ut en annonse under leverandørannonser med flere gode forslag, så kan du se hvordan de blir på din båt! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 (redigert) Monterer dere likt som vår båt. Redigert 15.September.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Jeg har sett to valg muligheter her for Bavaria, enten slik som på baatsmann sin 42, vertikalt montert på akterspeil eller horisontalt på trinnet rett under landstrømmen på bildet, slik bildet av 38'en litt lenger opp.. fra Anchorlift sin hjemmeside... hva som er mest hensiktsmessig er vel en smakssak vil jeg tro... En forsterkinig an skroget på innsiden er i allefall viktig uansett hvilken metode som velges... Men er det noen fordeler eller ulemper med tanke på disse to plasseringene da mon tro?? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Oslo Maritime Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Monterer dere likt som vår båt. Ja, vi kan montere den slik som i din båt, eller den kan monteres innvendig litt avhengig av evt. ekstrautstyr som er montert innvendig. Begge løsningene fungerer fint, forsterkning av akterspeilet er nødvendig uansett hva slags vinsj og løsning man velger. Har lagt ut en link her med noen løsninger, men har bilder av mer enn 25 forskjellige løsninger til bavaria-modellene avbildet på PC'en, både for montering forut og akterut. Jobber med å publisere alle vinsjløsningene på nettside, men har ikke rukket det foreløpig da vi har ca. 250 forskjellige bilder med montering på de fleste båter, både nye og brukte. https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=387 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 En fordel med aktervinsj er også at en kan ha trådløs fjernkontroll, slik at båten kan kjøres ut og inn fra land. Anchorlift (og sikkert de fleste andre?) har det. Jeg valgte Anchorlift blant annet fordi den er i syrefast stål. Jeg synes ikke vinsjer med aluminiumdeler pleier å ta seg så bra ut etter en tid. Dessuten synes jeg det er hyggelig å støtte et norsk firma som leverer varer av høy kvalitet til en riktig pris. Da jeg har en dårlig rygg, har jeg vinsjer både i baug og akter. Den i baugen er mest tiltenkt brukt på fiskegrunna. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ask Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Eg har aldri sakna ankervinsj akter på mine båtar. Ask Har du noen gang hatt ankervinsj så du vet hva du ikke savner? -------------------------------------------------------------------------------- Hilsen Bitteliten Member of SWOYFC Eg har ankervinsj forut på min båt. Den er uunværleg. Hovudankeret vårt er 30 kg Bruce. 80 m 10mm kjetting. Men akter har eg aldri sakna vinsj. Ask Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Dette er helt avhengig hvor ofte man går inn med baugen først. Vi trives å ligge i uthavner, og er derfor avhengig av ekstra tyngde, hvis vinden skulle snu. Kjetting har en bra tyngde med mye kjetting ute. Å dra opp 20 meter med kjetting og ett tyngre anker. Det gidder ikke jeg i lengden. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 skall skifte ut mitt manuelle-ankarspel jag oxo ! jag tvivler ikke på ett som kjör ut kjettingen.....det jag er inne på er Project 1500.... enligt Italnordic ett ankarspel som er byggt fra början til slut som ankarspel, dvs inga 'bil-komponenter' / startmotorer o sånt, om dette er sant eller ikke vet jag ej ! (utmatning ca 50m/min o max dragkraft 1500kg men det lär oxo gå att frikopple så att man har frifall ifall man får en blackout ombord ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 15.September.2006 Del på Facebook Svart 15.September.2006 Ser spørsmålet er reist om drenering av kjettingkasse. Jeg har støpt egen kasse til kjetting som er montert på innsiden av akterspeilet. Kassen er forankret i akterspeilet med 4 stk 10 mm bolter. Jeg har syrefast kjetting som betyr at kjettingen legger seg ganske flatt i kassa. Har også karabinkrok feste av enden av kjettingen slik at 50 m 8 mm kjetting kan forlenges med tau om nødvendig. Jeg har vurdert flere systemer for å lense kjettingkassa for vann og sand/leire. I år har jeg foreløbig pumpet det ut med frittliggende pumpe, men vurderer å montere sump-pumpe. Bunnen av kjettingkassa ligger lavere enn vannlinjen, så jeg har ikke mulighet for drenering rett ut. Selv om den syrefaste kjettingen er glatt tar den likevel med noe vann inn i kjettingkassa. Jeg har Quick 1400 W ankervinsj akter med 20 kg helsmidd Bruce-kopi anker. Det har ikke vært de store værutfordringene i sommer, så jeg vet ikke hvor godt dette holder. Hovedankeret foran er 30 kg helsmidd bruce-kopi anker og 10 mm kjetting. Dette har gitt stødig ankring på svai i sommer. Ankervinsjene styres bl.a. av 4-kanals fjernkontroll. Så fremt denne ikke går på sjøen fungerer den bra. Quick er blant de store leverandørene av ankervinsjer, og i følge Seatronic har de vistnokm få reklamasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 (redigert) Løfter denne litt igjen, siden bestillingen til UK, må avgårde denne i løpet av morgendagen om det skal bli noe handel i denne omgang.. Valget av vinsj akter er tatt, og vil bli av typen Anchorlift C1212 på 1200W. Kjettingstørrelsen er ikke tatt ennå. Det står mellom 8 eller 10 mm galvanisert kjetting (DIN766) her... Siden båten er svært nær 10 tonn normal seilbar tilstand og ankeret vil være på 20 kg.... så tygger jeg litt på om ikke kjettingen med fordel bør være 10mm... Redigert 2.Oktober.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Standard kjetting i baug på min 42 er 10 mm og akter har vi 6,5 mm med 15 kg Bruce. Dette har ikke sluppet for oss. Men ville vel valgt 8 mm med 20 kg Bruce . 10 mm blir fort mye tyngre og trenger du virkelig det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Jon-Kåre Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Ellers anbefaler jeg fjernkontroll på det sterkeste. Om det er for dyrt nå, så kan du ettermontere senere. Vinsjen er så enkel, det er mulig å få, ingen elektronikk eeller sensorer, som kan skape problemer. Fjernkontroll uten elektronikk, den var ny. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Om det skulle være noen som finner noe billigere andre steder, så er jeg også meget interisert i hvor... Står i ferd med å kjøpe en Quick 500/600. Seatronic NOK 6740.- Hjertmans NOK 6391.- SVB NOK 5375.- Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Står i ferd med å kjøpe en Quick 500/600. Foran ? Bak ? Skissert løsning med gjennomføring av kjetting til rom under køye forut ? 6mm kjetting ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2006 Akterut. Bygge kjettingkasse under dørken i akterplikten. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 Sydvesten, nå som du er tilbake fra det store utland, ble det noe maritim handel, eller kun kulturelle hendelser. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 10.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 Det ble mest kulturellt, de kunne ikke levere den vinsjen jeg skulle ha for tiden.... men har blitt enig med fruen om at vi tar en tur til London Boat show i januar igjen.... under forutseting av hun slapp å bli med meg på messen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 10.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2006 Først inne på messer, Dusseldorf er ikke den på kartet neste år. Den er normalt i januar. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
blueline Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Da har jeg bestilt Quick genius frittfall vinsj med 6,5 mm kjetting og 10 kg bruce og fjernkontroll til min båt for innvendig montasje bak på min båt. Har på tidligere båt hatt Engbo med tau og er spent på hvordan dette kommer til å oppføre seg. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 22.Februar.2007 Del på Facebook Svart 22.Februar.2007 Har gjort akkurat det samme, men valgte tau i stedet da. Venter vinsjen en av de nærmeste dagene. Blir et spennede prosjekt noen dager i vår. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.