Jump to content

Clipper 17 med Johnson 60hk, hvorfor bare 22 knop?


OnkelDonald

Recommended Posts

En clipper 17 fot med johnson 60hk fra 1982.

hva anslåes av propellstørrelse?

 

På propellen som står på nå står det: 11 3/4 x17 men det føles veldig feil.. motor orker liksom ikke.

Hva betyr talla? regner med 11 er diam i tommer og 17 er stigning i tommer, men hva er 3/4 ?

 

Hva bør jeg forvente av fart på denne båten med 60 hk?

 

girutveksling 12:29 hvis noen har så peil :)

Link to post

Har ikkenoe turteller i den, men feelingen anslår godt under 5000 omdreininger på maks, rundt 4700-4800 et sted kanskje?

 

Har heller ikke knopmåler, men anslår rundt 20 knop maks som den står nå, så forbedringspotensiale er det vel da absolutt? Nesa ligger også altfor lavt i sjøen så kan nok med fordel prøve å jekke ut trimpinnen et par hakk...

 

Men propellen er ikke så gæren i størrelsen altså?

Link to post

27 knop bør i alle høyeste grad være realistisk toppfart, men hva er da årsaken til at jeg så langt derifra oppnår denne hastigheten? med denne propellen? hva har diameteren på 11 3/4 å si oppi alt dette? slippberegningen tar jo ikke hensyn til det?

 

Ganske sikker på at jeg ikke oppnår optimalt turtallsområde også?

Redigert av kofalk (see edit history)
Link to post

Har kiitt litt på dette... uten at jeg har de ekskate data... funnet litt her i tråden.. Så vidt jeg erindrer så en Clipper 17 en rask planende båt og har anslått vekten til rundt 800kg all inklussive. Mulig der er feil... men med en lik ekvipasje så skal denne være god for 28 knop... og med en utveksling på gear til 2,42 og med en propell på 11,75 tommer diameter så kommer jeg frem til en stigning på hele 21,4"

 

Turtallet er satt til 5500 o/min for maks effekt på 60hk

 

Redigert: Så hvis motoren ikke orker å dra en mindre propell, så er den moden for en overhaling eller rett og slett skortes...

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 57.0 SAE hp ( 42.5 kW) @ 5500 RPM

Max Speed: 27.9 kts

 

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 33 SAE hp ( 24.7 kW) @ 4500 RPM

Cruising Speed: 21.3 kts

 

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 13.7 in. Pitch: 19.1 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Decreasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 11.8

Pitch: 21.4

Blades: 3

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg veide båten på en vekt de har utenfor trafikkstasjonen. Og fant ut at båten med motor veier 710kg !!?! Er ikke dette i overkant mye??

 

Båten er en Clipper 17 fra begynnelsen av 80 tallet, og vekten var inkludert en 1982 Johnson 60 hester. Vet ikke hvor mye motoren veier, men allikevel?

 

Leste et eller annet sted at skroget på denne skulle veie ca 350 kg, så hvor er alle kiloene kommer fra??

Link to post

250 liter vann hørtes ****** mye ut !! men det er en del vann der, tappe det ut i morgen i 10 litersbøtter så får jeg anslått omtrent hvor mange kilo det dreier seg om.

 

var også livredd for vasstrukent skum i dobberltbunnen etter å ha lest skrekkinnlegget til Ingar om with'en hans så jeg skrudde opp et feste for bordstativ og tok en titt. tror jeg har skjært klar gitt, fant ikke noe skum nedi der.. bare masse vann (anslår 10 cm dybde i hele bunnen), samt gjennomvåte fineravstivninger. hvor mye mer veier klissvåt finer kontra tørr finer? hvor mye kan dette eventuelt utgjøre i kg på denne båten?

 

Kan jo også trekke fra noen kilo på batteri, kjetting, bensintank, utstyr og diverse men jeg er ganske langt fra å komme ned i 350kg som skal være vekt ifølge denne siden. (skal være samme båt bare med annet overbygg / innerliner så noe vektavvik vil det vel være her og)

 

Hva veier johnson motoren min? 2-sylindra 60hk totakt 82-modell

Link to post

- Tror nok at vektavviket her skydes vann og ekstrautstyr ombord i båten, ja.. Du skal heller ikke stole blindt på de vekter som er oppgitt på den linken du viste. Jeg har sett mye feil der.... Men 710kg virket mye, ja... -Du har trukket fra båthengeren?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Ang påhengere. er dagens motorer tyngre enn 25 år gamle? Er ikke det litt feil utvikling?

Ja ,vekten på påhengere går iallefall ikke ned.

Overgang til 4-takt er en ting,

overgang til å måle effekt på propellakselistedet for veiva rundt 81/82

og generelt tyngre båter krever mer krefter, som fører til at man går opp i volum. F.eks en rundt 80mod 40hk Mercury var en lett 2-sylindret motor på ca 600cc (hvis jeg husker riktig) , mens dagens 40hk 2-takter er en nedtrimmet 60hk, 3-syl og 967cc.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Leste et eller annet sted at skroget på denne skulle veie ca 350 kg, så hvor er alle kiloene kommer fra??

Tror også at man kan ta slike oppgitte vekter med en klype salt. Weslingen min har også oppgitt tomvekt på 350kg , mulig den veide det når den forlot fabrikken, men etter en sesong eller flere på vannet veier den nok langt mer.

Husker at da en kamerat av meg fikk levert en fabrikkny Wesling 16HT i 1988 så klarte jeg fint å løfte hekken på båten alene - det klarer jeg ikke idag , selv om båten har stått på land en vinter og er ribbet for utstyr.

Har lest at Glassfiber absorberer fuktighet ,husker ikke hvor mange % men at det ikke skal utgjøre så mye... noen som vet?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja da, har jeg tømtbåten for vann i bunnen. 80 liter vann var det der. Hev også ut en diger kjetting som lå i bunn der, samt en dregg i baugen som var dimensjonert så den kunne holde en oljetanker så den veide sikkert sine 10kg den og...

 

Summa summarum tipper jeg jeg har kvittet meg med ca 100 kg i dag. Da veier ekvipasjen 610kg - med motor/batteri/tank (nesten uten bensin men allikevel) fjerner man det tipper jeg jeg er rett under 500kg da? for bare båt? kanskje ikke så galt, men allikevel 150kg mer enn jeg trodde...

 

Hadde vært artig om noen andre kunne veid båten sin, og sammenlignet med oppgitt vekt fra produsent?

Link to post

fjerner man det tipper jeg jeg er rett under 500kg da? for bare båt? kanskje ikke så galt, men allikevel 150kg mer enn jeg trodde...

Synes nå det høres mer riktig ut for en 17 foter jeg da. Til sammenligning veide min Flipper Flash 20 fot (6 meter) 900 Kg og Skibsplast 14 (4,22 meter) 230 kg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hei!

 

Har en clipper 17 med en 1982 Johnson 60hk på, og synes denne går altfor sakte. Målte den med en som kjørte ved siden av i dag til kun 22 knop.

 

Jeg har tømt båten for vann under dørken så det er ikke her det ligger. Har også prøvd meg fram med forskjellige tiltinstillinger uten noen særlig a-ha opplevelse her heller. Motoren står riktig plassert med kavitasjonsplate tålig i flukt med bunn av båten. Tror ikke det er noe sjakktrekk å løfte denne noe særlig da propell spinner kraftig i sving på 3 tilthull nå.

 

Det står en 11 3/4" 17" alupropell på den, som visstnok skal være ganske riktig i følge eksperter her på forumet, og slippkalkulator.

 

Motoren, starter lett går pent og høres iallefall ikke ut som det er noe galt med.

Jeg vet for et faktum at en med lik båt, men med Yamaha 55hk fra begynnelsen av 90 tallet får sin opp i rundt 30 knop. Så jeg synes 22 knop er altfor lite. Hvilket turtall jeg oppnår ved denne farten er uvisst da instrumentering og øvrig elektrisk anlegg er prosjekt for vinteren, men motorkyndige kan jo laste ned filmen under å høre om det høres riktig ut?

 

Noen data på båten:

Motor: 1982 Johnson 60hk, 2takt, 2cyl.

Lengde: 17 fot (16 fot i vannlinje?)

Vekt: 630kg (målt vekt, inkludert motor og utstyr)

Propell: 11 3/4" diam. og 17" stigning (Aluminium)

Girutveksling: 2,42:1

 

Forslag til hvor jeg kan begynne / hva jeg kan gjøre for å få opp farta litt på båten???

 

Legger ved et par bilder og en film. Filmen viser fra 0 til bånn gass :) (Høyreklikk, og lagre som)

 

FILM-> clipper17.wmv (5,61 mb)

 

Posted Image

 

Posted Image

 

Alle råd mottas med stor takk :)

Link to post

Disse tingene ville jeg gjort:

-ville fått fikset turteller, er 1.pri når en skal finne riktig propell.

-Sjekke om motor har full spjeldåpning.

-Skaffet en gps og målt fart med eksisterende prop.

-Så dratt en tur til eller ringt og bestilt en 3 bladet ballistic stål prop fra http://www.progressing.no/

her får du testet med den propellen du kjøper og byttet til en annen helt til du finner en som funker best.

Byttet propell på en skjørgårdsjeep jeg hadde fra aluminium til stålpropell , propellene hadde akkurat samme dataer på bredde og stigning, resultatet var en fartsøkning på hele 17km/t ved bytte til stålpropell .

Grunnen til dette er at aluminium er for mykt så propellen gir etter ved belastning og gir dårligere fart.

-skulle turtall være for høyt så senkes dette rundt 200omdr ved å stige 1p i propellstørrelse, p står for hvor mange tommer propellen flytter seg frem i fast masse på en omdreining, alle propeller har en viss slipp men du kan regne deg sånn ca ut hva båten bør gjøre ved å regne ut omdreininger på propellaksel pr minutt ganger med p og regne om til km/t og så trekke ut slippen på propellen.

Dette er ikke eksakt men er skroget rimeligt raskt så får du en pekepinn.

-Ville også heist motor så den er ca 2,5cm med cav plate over laveste punkt på v bunn. Jo høyere motor står jo mindre friksjon, men alt avhengi av skrogtype og hvor mye pulver du har å putte på med pg type propell.

 

Lykke til :wink:

øyvind

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post

Har benyttet dine inndata og gjettet maks turtall på motoren til å være 5500 o/min,, Med denne ekvipasjen så burde du oppnå rundt 38 knop... og den propellen du har er alt for lett...

 

Anbefalt propell er nok 11.75x28 om du beholder denne diameteren... hvis ikke kan du bruke 13.5x25 om den vil passe...

 

Er maks turtall på denne motoren noe annet enn det som jeg har antatt så vil regnestykket bli litt annerledes..

 

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 57.0 SAE hp ( 42.5 kW) @ 5500 RPM

Max Speed: 37.5 kts

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 44 SAE hp ( 32.9 kW) @ 5000 RPM

Cruising Speed: 33.0 kts

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 13.7 in. Pitch: 25.0 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

Decreasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 11.8

Pitch: 27.4

Blades: 3

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Målte den med en som kjørte ved siden av i dag til kun 22 knop.

 

Jeg vet for et faktum at en med lik båt, men med Yamaha 55hk fra begynnelsen av 90 tallet får sin opp i rundt 30 knop. Så jeg synes 22 knop er altfor lite.

Hvordan har disse målt båtene sine? Med knopsmåler? Den kan lyve mye.

 

Synes ikke 22 knop på en 17 fot med 60 hk er så ille jeg. ville kanskje tippet 25 men ikke 30!

 

Finn først ut hvordan de har målt båtene sine for å se hvor reel sammenligningen din er.

Og få deg turteller. veldig vrient å høre om du har riktig turtall.

 

Lykke til :flag:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...