Jump to content

Clipper 17 med Johnson 60hk, hvorfor bare 22 knop?

OnkelDonald

Recommended Posts

Ang 22 knop så er GPS det eneste som duger til å fastslå fart, måleren i båten min viste 80knop mens reell fart var 65, er ganske stor forskjell det.

De viser ofte for lite og hvis hull i giver er litt tett eller vært kondens i måler så nål sitter litt ol. mye som kan gi feilinfo.

Disse tingene ville jeg gjort:

-ville fått fikset turteller, er 1.pri når en skal finne riktig propell.

-Sjekke om motor har full spjeldåpning.

-Skaffet en gps og målt fart med eksisterende prop.

-Så dratt en tur til eller ringt og bestilt en 3 bladet ballistic stål prop fra http://www.progressing.no/

Skal fikse turteller, håpløst å spekulere i dette uten å vite turtall, men skal støpe ny dash og diverse så det får bli et vinterprosjekt. Synes kanskje stålprop til X-antall tusen blir litt å ta i til denne motoren. Den er ikke verdt å koste såå mye på :( At motoren har full åpning har jeg sjekket:)

Har benyttet dine inndata og gjettet maks turtall på motoren til å være 5500 o/min,, Med denne ekvipasjen så burde du oppnå rundt 38 knop... og den propellen du har er alt for lett...

Jøss, jeg hadde tippet motsatt. (etter lyd på motor å dømme) Åssen i all verden skal jeg klare å oppnå turtall med 10 tommer mere stigning?? har du lastet ned filmen å hørt hvordan turtallet er i dag? Synes ikke jeg har altofor høyt? heller motsatt? dessuten er vel 38 knop på denne båten med 60 hester i overkant optimistisk eller?

Redigert av kofalk (see edit history)

Hvordan har disse målt båtene sine? Med knopsmåler? Den kan lyve mye.

Lykke til :flag:

Ang 22 knop så er GPS det eneste som duger til å fastslå fart, måleren i båten min viste 80knop mens reell fart var 65, er ganske stor forskjell det.

Var målt med vanlig knopmåler ja, men jeg tro faktisk ikke den bommet så mye. feelingen anslår godt under 30 knop, det var i grunn bare for å få et tall på det.

Synes 13x19 tom propell høres hasardiøst mye ut??

Kom til å tenke på en ting:

Når begynte OMC å angi HK på propellaksel istedet for på svinghjul?

Dersom 82-modellen er 60hk på svinghjulet , så tilsvarer det ifølge en artikkel jeg leste i gamle Seilas&Båtliv en propellakseleffekt på rundt 50hk.

(Og hvis jeg ikke tar feil så er samme grunnkonstruksjonen , 737cc , brukt helt fram til nå som 40/50hk.)

Må ellers si at beregningene til Sydvesten (som ellers bruker å stemme relativt bra) ser ut til å skurre litt her (bare magefølelse) , 25" - 28" stigning høres da ekstremt mye ut for en såpass saktegående båt , selv med 2.42-1 i utveksling? Kan det være at det har sneket seg med en eller annen feil i regnestykket?

Edit: hva slags tilstand er propellen i forresten? Hel og fri for bulker og hakk? Har også sett og hatt OMC propeller som har vært temmelig butte og ineffektive, hadde en 35hk Johnson m / 4x10.5x14" ,den tålte minimalt med både heving og trim før den slo luft.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Den gangen de var målt på svinghjulet het vel motoren 55?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Den gangen de var målt på svinghjulet het vel motoren 55?

Godt mulig, men har en brosjyre fra tidlig 80-tall liggende der jeg mener å huske at både 55 og 60 er med.

(Brosjyra ligger ca 150 mil unna, så det får jeg ikke sjekket)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du får sikkert lånt en turteller på et verksted, den typen som registrerer vibrasjonene på motoren. Du stiller den inn på antall sylindere, og holder den bare inntil dekselet.

Det finnes også program til PC som kan ta dette ut i fra lyden på filmen din. Funker ihvertfall bra på bilmotorer. (Søk litt på bmwccn.no sitt forum)

Den beregingen jeg har gjort har intet å gjøre med det turtallet en oppnår på maskineriet, jeg har antatt at denne motoren yter sine 60 hester ved 5500 o/min... om med en vekt på drøye 600 kg og lett planende skrog så blir dette forlsaget til propell...

Om en motor oppnår maks turtall før turtallesperren slår inn med en for lett propell,ja da nyttiggjør en seg ikke alle tilgjengelige hk som finnes tilgjengelig i motoren.

Om det har sneket seg inn en regnefeil eller ikke..tja det kan ikke jeg svare på.. jeg har kun benyttet den oppgitte input med unntak av max turtall som motoren har når den er i stand til å avgi sine 60 hester...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

ok,

har selv en båt med ca samme vekt, en 60hk Yamaha, utveksling 12:28. Gjør 32-33knop v/ 5500 med 13x19" propell, noe som stemmer bra i forhold til de beregningene jeg har gjort på slipp/fart etc.

Kanskje jeg skulle prøvd en 13x19 propell og sett hva den klarer?

Kanskje prøve å få lånt en før kjøp evt...

Er det noen grense for hvor liten avstand det bør være fra toppen av propellblad til nederst på kavitasjonsplate? Usikker på om jeg får plass til 13"?

Tviler på at du får plass til 13" diam. Dessuten som sagt lenger opp i tråden, liten vits i å kjøpe/bytte propell før du har fått målt turtallet.

Kanskje jeg skulle prøvd en 13x19 propell og sett hva den klarer?

Synes heller ikke dette er noen god ide.

Du har jo tidligere skrevet at du mener turtallet er for lavt selv med den propellen du har. Jeg synes også det høres slik ut på videoen.

samt gjennomvåte fineravstivninger. hvor mye mer veier klissvåt finer kontra tørr finer? hvor mye kan dette eventuelt utgjøre i kg på denne båten?

Det kan utgjøre en betydlig vekt, se her: Vann i dobbeltskrog

Start heller med å kjøpe en optisk turteller fra Biltema, denne kan være nyttig i andre sammenhenger også.

Posted Image

Start heller med å kjøpe en optisk turteller fra Biltema, denne kan være nyttig i andre sammenhenger også.

Den så jo skikkelig hendig ut! men hvordan funker den på en utenbords? hvor måler jeg hen? Fungerer den som den skal så skal jeg definitivt ha en sånn. Kan være nyttig i de fleste sammenhenger med motor inne i bilde :)

Merkelig dette her.. Andre får mye høyere hastighet enn meg med tilsvarende motorstr og båtvekt, og ikke bør jeg bytte propell for da orker ikke motoren å dra... hvordan får jeg målt effekten på propellakslingen? er det omfattende?

Båten er nok for tung i forhold til originalvekten men jeg har jo veid den så jeg vet eksakt antall kilo nå. (630kg med motor og noe utstyr)

Hva annet kan være galt? Eventuelt på motor (at den yter betraktelig mindre hester enn den skal) ?

Må enkelt bare begynne et sted , greiest da er turtall og så evt propellbytte med måling av GPS,

Ta også kompressjonsmåling av motoren hvis du ikke synes dren yter det den skal, er motoren sliten eller tidligere gått varm kan sylinder ha fått srtriper og sliter med dårlig komp.

Er så mye som kan spille inn men refererer til noen tidligere tips:

-turtall

-kompressjon

-Dårlig propell

-feil fartsmåler

-vann i skrog

-Høyde på motor for lav

-spjeldåpning på forgasser

-slitte reeds ventiler(tror det er det de heter,ventilene bak forgasser)

-Generelt sliten motor

-feil på bensintilførsel, motor får ikke nok(kan være for tynn bensinslange noe

jeg har erfart selv eller falsk luft men da kutter den gjerne litt.

Eneste som kan gi deg riktig svar er at du begynner et sted da først med turtall og så videre med feilsøking.

ø.l

Den så jo skikkelig hendig ut! men hvordan funker den på en utenbords? hvor måler jeg hen?

Du klistrer en bit av medfølgende reflekstape på svinghjulet. På den måten kan man måle turtall på alt som roterer.

Måleren er også uunværlig hvis man skal kalibrere turteller som er koblet på dynamo.

Hei Har selv en Johnson 60 hk i fra 84,Med den påmontert en Halco 17 klarer jeg 22-23 knop aleine og tømt båt. Tidligere hadde jeg en Yamaha 55 hk fra 76! Da klarte jeg 27 og da var vi 2 stykker i båten.

Johnson motorene er litt daffe i forhold til Yamaha, Ser og andre vurderer kompresjonstest. Det kanskje ikke så dumt for når motorene begynner å bli noen år må man vel anta at den er litt sliten.

Nå hadde jeg overhalt Yamahaen før jeg tok målingen, deriblant byttet stempelringer og honing av sylindere.

Stolt eier av båtførerbevis

Jeg har noen kommentarer ang. vekt på vanntrukket finér i det innlegget.

Hvis dørkplaten din er f.eks. 15mm finer vil denne kunne være blytung.

Den er i 15mm finer ja :) Hva kan det dreie seg om i ekstra vekt?

15mm = 0,015m

0,015m x 1,8m x 4m = 0,108m3

0,108 x 1000 = Dørkplaten kan potensielt romme 108 liter vann (går 1000 liter vann på en kubikkmeter hvis jeg ikke husker feil?) dersom den ikke hadde inneholdt noe treverk, men treverket her tar jo også plass.

Bommer jeg mye hvis jeg anslår i verste verste tilfelle at dørkplaten veier 50kg mer enn da den var ny??

Da gikk jeg til innkjøp av laserturteller på Ingars tips og har vært ute å målt litt i dag.

Var to i båten så det gikk litt lettere å måle å kjøre samtidig...

Fikk 4500 rpm på fullt først. så stilte jeg gass slik at jeg fikk full åpning, da kom den med 500 til så jeg klarte altså 5037 rpm på full til slutt.. fikk vel derfor iallefall svar på at jeg bare kan glemme 13x19" propell :(

Se det, da økte vel også hastigheten merkbart? Kanskje du nå begynner å nærme deg 25-27kn?

Ut fra erfaringene med den with'en vil jeg tro at dørkplata minst kan ha tatt opp minst 50liter vann.

I følge slippkalkulatoren så nærmere 24 knop forutsatt omtrent samme slipprosent :)

Det er sikkert mye mulig med 50kg ekstravekt i dørken der, men det er ikke nok til at jeg orker å gjøre noe med det denne vinteren iallefall... regner med ekstravektproblemet hadde vært betraktelig værre dersom dobbeltbunnen hadde vært skumfyllt?

Nei, så lenge det ikke er skum ville jeg heller forsøkt å tørke ut fineren.

Du må også regne med at det er finer i stringere og at dette også er gjennomtrukket av vann.

Bor ett hull over det dypeste punktet i kjølen, fyll oppi veisalt og spre det utover.

Dekk hullet og la det stå med dette til neste sesong. Sjekk ved jevne mellomrum og pump ut vannet som samler seg.

Så tetter du hullet med en tankpåfylling, da kan du holde hulrummet under oppsikt mens båten ligger på vannet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...