OnkelDonald Svart 26.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2006 Saltet tørker ut fineren altså? Jøss det skal jeg prøve. Men jeg får en masse regnvann inn i båten. Tror kanskje det kommer inn gjennom fenderlista, for det dreier seg om store mengder... (fort 10 liter etter en dag med regn) Fikk et tips om å bore hull i underkant av fenderlista flere steder for å drenere ut dette vannet, så jeg får vel få orden på det før jeg begynner med salt.. Hvordan sprer jeg saltet rundt i hele bunnen via et lite hull? Og hvor mye salt skal jeg bruke? Hvordan får jeg det ut igjen etter vintertørken? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Ingar Svart 26.August.2006 Del på Facebook Svart 26.August.2006 Veisalt er svært effektivt når det gjelder å oppta fuktighet. Det omdannes til saltvann så det er bare å pumpe det ut. Men skal dette fungere må det ikke komme inn mer vann, båten må stå helt tørt. Og du bør først få eliminert lekkasjen ellers er du snart like langt neste sesong... Som du har registrert kan det komme inn formidable mengder vann, fenderlisten virker som en takrenne. Bore hull vil kunne hjelpe, men skal du få det ordentlig tett er jeg redd lista må av.... Med spre det utover mer jeg bare å stikke en pinne ned i hullet og spre det så godt som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 26.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2006 (redigert) Ja det virker nærmest som om alt vann som har regnet på hele båtens flate kommer inn og havner i kjølen så det er formidable mengder ja. Listen skal av da båten skal lakkeres i vinter uansett, men hva gjør jeg så? Sicer igjen eventuelt gap mellom skrog/overbygg? Og hvordan får jeg saltet ut igjen fra dørken? Virker jo litt mot sin hensykt å skylle det ut med vann? Den optiske turtelleren fungerte forresten som en drøm så det var et godt tips! Kommer til å bli hyppig brukt av både meg og andre som skulle ha behov for å måle rpm på ting og tang i tiden fremover. Skal legges til at den ikke virker i direkte sollys og trenger skygge. Redigert 26.August.2006 av kofalk (see edit history) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Ingar Svart 26.August.2006 Del på Facebook Svart 26.August.2006 Hvordan lekkasjen bør tettes er vanskelig å si uten å ha sett det. Det kan f.eks. tenkes at sammenføyningen er naglet og at naglene er borte. Da kan man reparere ved å sette inn bolter istedet. (Og fylle sprekken med sika før man skrur sammen) Saltet omdannes til saltvann og kan så pumpes ut. Alternativt du bore et hull i hver ende av dørken og så la en vifte blåse luft igjennom. men jeg tror ikke dette er like effektivt som salt. Takk for info om måler. Selv har jeg en eldre type med vanlig glødelampe og har vurdert Biltema instrumentet da jeg trodde laser gjorde at det fungerte uansett lysforhold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.