vinc79 Startet 14.August.2006 Del på Facebook Startet 14.August.2006 (redigert) Hei. På vår første båtferie sa motoren takk for seg på den 12. av 14 dagen! Lå i 3000 rmp/20 knop på vei fra Sandefjord til Østerøya/Møyren. Ved Østerøya/Tallakshavn smalt det i motoren... dro av gassen og satt den i fri og motoren stoppet. Kunne høres ut som smellet var ett mekanisk brudd av noe slag, og i det turtallet gikk nedover høres det ut som noe er løst samt noe vibrasjoner... Har prøvd å starte med det høres helt j..lig ut. Motoren snurrer, men bråker, høres ut som noe er løst/røket og dør på tomgang Har ikke vært borti noe, propell og drev er utvendig ok. Den går i gir begge veier, og propellen går rundt i fri. Olje ser ok ut og ble kontrollert før vi dro fra Sandefjord Temp og oljetrykk var normalt når det skjedde Båten er en 86 mod Draco 2300 SC med Mercruiser 5,7L 260 HK m/Alpha one Har nå fått opp båten og prøver å funne ut av dette, men er litt ute å sykler...så håper på noen gode råd og tips til hva som kan sjekkes/gjøres... Redigert 14.August.2006 av vinc79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 (redigert) Hatt lignende erfaring selv med en annen motor - da var ene veivstaken løsnet. Skru ut pluggene og sjekk om alle stempel beveger seg,ved manuell sveiving på svinghjul. Evt. en revet sylinder - kanskje du kan se noe gjennom plugghull, ellers må toppen av. Det er ikke lurt å kjøre moteren før du har funnet problemet - da jeg gjorde det på min, kom den løse veivstaken ut siden på blokka... Redigert 14.August.2006 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 Det kan hende at et ventil har brekt. Kontroller kompressjon på alle sylindere, vil tippe du finner en uten trykk. Er dette tilfellet, så er det sansynligt at du trenger både ny topp og nye stempler (men det finner du ut). Hadde tilsvarende problem på en B23 motor (riktignok en 4´er). Dette kommer som regel av feil bensin, feil tenning eller varmgang i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 (redigert) Ofte kan du få en god indikasjon med å skrue ut pluggene og sjekke disse, er det en som er klemt flat vet du at det er noe alvorlig galt i den sylinderen. Ta også en lykt og lys/se ned i plugghullet. Ser stemplene OK ut ? Ut fra beskrivelsen din høres ut som du ha hatt et totalt motorhavari. Redigert 14.August.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
vinc79 Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 Takker for alle tips! Har sjekket litt og funnet ut at problemet ligger i drevet...! Det går tregt rundt, giret virker, men ser det er spon i olja... har ikke delt det enda. Drevet ble kjøpt "nytt"/overhalt ca 1 mai i år. Noen som har erfaring med reklamasjoner på overhalte drev? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 15.August.2006 Del på Facebook Svart 15.August.2006 Drevet ble kjøpt "nytt"/overhalt ca 1 mai i år. Noen som har erfaring med reklamasjoner på overhalte drev?Kjøpt privat eller i butikk? Sitér dette innlegget Link to post
vinc79 Svart 15.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2006 Butikk... Sitér dette innlegget Link to post
vinc79 Svart 16.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2006 Ingen som har erfaring med reklamasjon/garanti på overhalte deler? Er det noen typiske slitedeler på Alpha One Generasjon 1? Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Tipper du kan prøve deg på reklamasjon siden det har forventet lengere levetid. kjenner dårlig til Alpha drev selv, men hørte en gang at det var en fyr som sa at de var designet litt "slappt" i en aksel som lett brakk. Var visstnok meningen for å sikre resten av drevet mot skader, men det kan sikkert diskuteres. Sitér dette innlegget Link to post
mao Svart 16.August.2006 Del på Facebook Svart 16.August.2006 Bortsett fra gearvelger i undervannshus er det nok tannhjul og lager i toppen av drevet som får mye juling. Med lavt oljenivå er det snakk om timer. Hvor mye olje var det på drevet? Viktig at det var nok..... Sitér dette innlegget Link to post
vinc79 Svart 16.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2006 Drevet ble levert og montert av forhandler i starten av mai sånn ca, så bortsett fra en girvaier som var ødelagt som jeg har byttet har jeg ikke gjort stort med drevet, bare kjørt... Har ikke tappet ut olja, så om det kan ha vært for lite olje vet jeg ikke, har kun skrudd ut "oljeskruen" og konstatert metallspon der... Propellen snurrer i fri, stopper når man setter den i gir begge veier, men akselen inn i drevet er skikkelig treg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.