Jump to content

slepejolle i marsjfart ?

Christina 3

Recommended Posts

Jeg har slept mye rundt på først en Pioner 235 og deretter en Suzumar 265. Jeg har fremdeles begge disse jollene, men foretrekker nå altså gummibåten av disse to selv om Pioneren visstnok skal være sååå bra å slepe blant annet pga det lave festet. Min erfaring er i imidlertid at gummibåten (oppblåsbar kjøl) går mer stabilt med mindre slingring rundt 20 knop. Jeg ser en forskjell som kan være viktig mellom disse to:

- Pioneren har ETT enkelt slepefeste helt i bunnen av baugen (lavt feste er jo forsåvidt bra)

- Suzumaren har TO slepefester, et ute på hver side lavt nede på pontongene framme. Dette tror jeg gjør den mer stabil i slep!

Uansett, blir det mye vind og bølger er min erfaring at det er stressende å slepe i plan da begge de jollene jeg har forsøkt med blir vinglete og det blir noe hopping. Da foretrekker jeg å dra på tur med gummibåt tømt for luft og sammenrullet i bag inne i kabinen. Jeg bruker ikke å ta av motor under slep, da jeg har inntrykk av at dette stabiliserer mine joller noe. Men jeg surrer fast styrekulten slik at jeg låser av retningen på motoren og har den tiltet opp. Motoren nede i 20 knop var INGEN suksess. Blir det såpass røfft med vind og bølger at jeg ikke tør ha motoren på jolla tar jeg både motor og jolle ombord.

Ellers er min erfaring at langt slepetau er bra og har også funnet ut at det er best om man unngår at tauet subber ned i bølgetoppene. "Subbing" gir klart mer vingling på jolla. Dette kan unngås med lett (flytende og ikke for tykt) tau samt å feste tauet høyt på moderskipet.

• 10 år senere...
On 8/14/2006 at 6:43 PM, Christina II said:

Har en river 290 som jeg kunne tenkt meg å slepe i marsjfart på 22kn. :smiley: Ser at andre farer rundt med jollene på slep men vet ikke hva slags joller de har. Jeg kvier meg litt for å gjøre dette fordi jeg er redd den skal velte rundt. Noen som har erfaring med dette ? Og sleper dere da med motoren oppe eller nede i vannet ?? Takker...

Eldgammel tråd dette her, men jeg prøver. I sommer fant jeg ut at slepejollen (en Zodiac YL310) lå ganske stabilt bak Baltic'en i feriemarsjfart, ca 17-20 knop når jeg hadde påhengsmotoren nede i vannet. Det er jo igrunnen også logisk at denne da stabiliserer.

I tillegg bruker jeg hanefot på jolla, mens jeg i sommer har festet jolla i kryssholtet på BB side av Baltic'en.

Til neste år planlegger jeg å legge opp til en hanefot også på moderskipet, slik at jolla blir ligge i midten av kjølvannet bak.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...