Jump to content

Hva finnes av 10-11" kartplottere for C-map?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Har tenkt å skifte ut min over 6 år gamle Cetrek 245 10" svart/hvit kartplotter for C-map med en ny raskere for farge i samme størrelse.

Men hva finnes på markedet, og hvem er forhandlere? Hittil har jeg funnet:

Simrad

Standard Horizon

Seiwa

Lorenz

Interphase

Raytheon

Noen som kjenner til andre plottere for C-map (har allerede 2 nye NT+ wide brikker, og er fornøyd og vandt til kartbildet fra C-map) i størrelse 10 - 11" dagslys fargeskjerm?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har en Seiwa Explorer med ekstern skjerm, noe som gjør at jeg kan benytte så stor shjerm som jeg ønsker.  Når vi kjøpte båten i sommer sto det en 15'' vanlig pc-skjerm montert (ikke flatskjerm !!!). Når vi kjører er det mye kart og lite utsikt :headbang:. Plotteren benytter C-map NT+ brikker.

Til neste sesong skal jeg se etter hva som finnes av flatskjermer i størrelsen 10 til 12'', og hva disse koster. Alternativt kan det hende at jeg går for bærbar pc med kartprogram i og med at jeg har tilgang til brukte pcer for en rimelig penge på jobben. Jeg får se hva som blir rimeligst. Kanskje noen som har erfaringer både med pc og vanlig plotter som kan gi noen tips om hva som er å foretrekke.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Når du først vender ryggen til det beste alternativet, den plotteren  :headbang:   jeg demonstrerte kort for deg i Grisebukta, . . .

Takk for tipset, både du Jan og Lasse, Raytheon er lagt til listen av de som skal vurderes GRUNDIG før kona får tips om presang til min 60 års fødselsdag om ikke så lenge. Og til deg Jan, hadde Garmin hatt plotter for C-map hadde valget vært utrolig enkelt! Garmin 75 GPS'en har ikke feilet et sekund på de 9 1/2 årene jeg har hatt den. Og med online opdatering av SW, supert! Men jeg VIL ha en plotter som tar C-map, BASTA!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

. Og til deg Jan, hadde Garmin hatt plotter for C-map hadde valget vært utrolig enkelt! Garmin 75 GPS'en har ikke feilet et sekund på de 9 1/2 årene jeg har hatt den. Og med online opdatering av SW, supert! Men jeg VIL ha en plotter som tar C-map, BASTA!

Javel, javel - du skal få lov hvis du de fem første turen med en oppegående rask plotter bruker "kurs opp" i stedet for "nord opp"! Avtale?? :headbang::cheers::wink:

Hei Lars.

Du kommer til å legge mye penger i din nye kartplotter uansett hva du ender på. Ikke bare bruker du mye penger, du nyttiggjør deg plotteren bare omtrent 6 måneder i året.

Jeg endte opp med en bærbar Shuttle MicroATX PC på 20 x 20 x 30 cm og en 15 toms skjerm. C-map kartene tar seg enda bedre ut på PC skjermen, og med en slik stor skjerm kan jeg ha god zoom og samtidig god oversikt langt frem. Jeg kjører vanligvis 1:15.000 og zomer sjeldent. Av og til en gang inn, en annen gang en gang ut. Var litt skeptisk til vanlig flatskjerm, men Samsung Syncmaster 152B har et utrolig godt bilde som ikke gir meg problemer selv i sterkt sollys og åpen cockpit. Selve foten er i særklasse god. Den kan brukse som en vanlig fot på flatt underlag eller festet på vegg, den kan stå flatt eller opp og ned eller den vinkel som måtte passe. Å gå over til en 10" plotterskjerm vil være en gedigen nedtur. Den har jo ikke engang halvparten så stor bildeflate.

Nå har jeg bare brukt løsningen denne sesongen, men det er et fantastisk godt hjelpemiddel. Selvsagt har jeg kurs opp. Jeg kikker på kartet, hever nesa og kikker fremover, kjenner meg øyeblikkelig igjen uten å måtte få hjernen til å foreta en total restrukturering og bildet er stabilt og stille, selv i dårlig vær. Det svinger sakte når jeg svinger sakte. Gir meg en fantastisk frihet og jeg behøver ikke ta en 360 graders sveip innimellom for å orientere meg.  

PC'en brukes hjemme når jeg ikke er i båten. 2 fluer i en smekk. Ulempen er jo at den må drasses frem og tilbake, men det gjør også at den ikke står der ubevoktet i båten. Slike ting er lett omsettelig.

Totalt sett koster løsningen over 10.000, så spesielt billig er ikke dette heller.

Lotus

PS: Dine C-map NT brikker kan når som helst selges til en god pris.  :headbang:

Javel, javel - du skal få lov hvis du de fem første turen med en oppegående rask plotter bruker "kurs opp" i stedet for "nord opp"! Avtale?? :headbang::cheers::wink:

Nix, nord er opp, ferdig med det! Skal jeg vestover, vil jeg se på plotteren at jeg styrer mot babord. Jeg er svært så konservativ må du forstå, politisk, men ikke levemessig. Jeg er jo nesen en 68-er forstås!

Lars H.

Har selv valgt samme løsning som Lotus og er så fornøyd at å gå ned til 10`skjerm ikke lenger er ett tema, eneste forskjell er at jeg bruker en gammel bærbar (kostet 1200kr brukt)istedenfor en i kabinett.

Når vi navigerer i trange farvann åpner jeg ett ekstra kartbilde i 1:5000 oppe i venstre hjørne av skjermen, dette er det ikke plass til på en mindre skjerm.

Har brukt denne løsningen i hele sommer, noen ganger i mye sjø og 20kt som gir en del slag uten at harddisken har laget problemer av noe slag.

Mange mener at dette ikke er en god løsning i båt, men jeg er ikke av samme oppfatning etter å ha brukt denne løsningen i sollys, mørke og dagslys en hel sesong.

MVH Chrian

Hei Lars

Hedde samme runden før sesongen i år, og takker forøvrig igjen for hjelp med C-map områdene i Wide-kartene.

Endte opp med en Lorenz 6" farge, og det hadde utelukkende med penger å gjøre. Mine preferanser i 10" var helt klart Lorenz og ikke minst Standard Horizon. SH var vel den som imponerte mest, med hensyn til skjerm under alle lysforhold og menyer og muligheter. Begge disse variantene koster ca. 22.000,- hos Seatronic, men de kan kjøpes på nettet i USA. Det er ikke toll på plottere, bare moms, og dersom dette er et alternativ vil jeg tro at Lorenz er der du kan spare mest. Standard Horizon er et high end produkt i USA, og SH 1000 koster ca. 1900 USD der borte.

Lykke til med valget av plotter, og alle kan ha både kurs og nord opp.

Hilsen Ludde

Hei Lars.

Du kommer til å legge mye penger i din nye kartplotter uansett hva du ender på

Helt riktig, og derfor tenker jeg å bruke vinteren til å finne ut hva jeg skal kjøpe.

Enig med deg Lotus, 10" er egentlig alt for liten skjerm, skulle jo vært lik et ordentlig sjøkart. Men da ville skjermen dekket utsikten fremover! Men nå er det så at jeg beveger meg med en maksimumsfart på 7 - 8 knop, så jeg har egentlig god tid til å bytte område på plotteren. Dog, - da vi måtte bråvende utenfor Hvaler hjem fra ferien pga.kuling, var tiden det tok for plotteren å få opp et nytt kartbilde litt kritisk.   20 sek. mot 1 sek på en nyere er av betydning med skvalpeskjær på alle kanter. Ekstern  "stor" skjerm er absolutt i mine tanker.

Men det var prisen for systemet da, - når det nærmer seg 30k, blir det ganske skremmende. Men alt ny elektronikk blir jo normalt billigere med tiden. GPS'en min kostet 6k for 9 år siden (pluss diff-motakeren til 6k og plotteren til 12k). Nå håper jeg å få tilsvarende og bedre for tisammen under 25k. Men hadde jeg ikke brukt så mye penger den gang, hadde jeg fremdeles seilt med linjal og klokke.

Joda, det er mange penger å bruke. Vi "seiler" stort sett de samme ledene år etter år, men en gang imellom skal vi inn i ukjent farvann. Eller tåken kommer som sluppet ut av en sekk. (skulle gjerne hatt en radar, - får bli et ønske om 10 år til 70 års dagen). Plotteren er god å ha når havnen  dukker opp på babord side presis der plotteren sier at den skal være!

Føler nesten at jeg må forsvare kjøpet overfor dere andre her på forumet slik jeg må gjøre det overfor kona!

Lars H.

Jeg kunne skrive lange historier om min misnøye med enkelte Simrad-produkter (og kommer kanskje til å gjøre det).

Men om min Simrad CP42 Sun view er det bare to ting å si: Dyrt, men veldig bra. Og den nye CP44 - enda bedre, først og fremst pga. en vesentlig raskere prosessor, men også pga. bedre betjening.

Ellers er jeg helt enig med deg, Lars. Nord er opp. Punktum.  :headbang:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Javel, javel - du skal få lov hvis du de fem første turen med en oppegående rask plotter bruker "kurs opp" i stedet for "nord opp"! Avtale?? :sad: :sad: :sad:

Hadde fornøyelsen å treffe Lars i Grisebukta på Kommersøya nå i høst. Lars var til de grader meget bestemt, ikke til å rokke på at NORD SKAL VÆRE OPP. Derfor denne lille finten om at han *skal få gjøre som han vil, bare han bruker <kurs opp> på de fem første turene.......

Det var vist som å banne i kjerka å antyde noe sånnt.. :sad:

Hmmm...

Har erfart at kurs opp egner seg best på relativt rolig vann. Skal man ut på bøljan må man bruke nord opp ellers hopper og danser bildet for mye.

Hei,

Har selv en Seiwa Oyster 10,4" fargeskjerm kjøpt i 2001 og har forøvrig aldri opplevd at bildet blir urolig eller hopper uansett værforhold. Fikk oppgradert prosessoren i vinter hos Pronav og installert to nye kart, C-Map Nt Wide, fra Lindesnes til Vestkysten Sverige + Skagen.

Når jeg kjører med kurs opp  blir teksten noe forskjøvet og skjeiv. Har derfor kjørt med nord opp hittil. Er det noen andre som opplever det samme med skjeiv og tildels uleselig tekst på sine kartplottere, uansett merke, når man kjører med kurs opp?

Upperland

Teksten står riktig på garmin /bluechart plottere med kurs opp. Tror dette bare gjelder c-map plottere

Enig, og jeg tror at det kun gjelder noen plottere og ikke har noe med C-map å gjøre. Skal se om jeg får koblet opp den gamle plotteren min mot GPS'en senere idag når jeg er ferdig med gulvvask, vinduspussing osv. Noe må en jo gjøre når en ikke er på sjøen! Og så skulle gutterommet/datarommet vært ryddet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Da kan jeg sette GPS'en i simulator mode og teste det ut. Men som sagt tidligere, - jeg er en svoren Garmin tilhenger. Og jeg er en like svoren C-map tilhenger. Hadde bare Garmin og C-map vært mulig å kombinere. Himmel på jord! (Sterkt utsagn, - men?)

Lars H.

Det ser i alle fall rimelig ryddig ut i papirkurven din! Jeg må få meg en slik en! :sad: :sad:

Vel, det er da noe i den? (Gøy med digitalkamera!)

Bilde

Og i den andre er det mer!

Bilde

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...