Jump to content

Hva finnes av 10-11" kartplottere for C-map?

Lars H.

Recommended Posts

Enig, og jeg tror at det kun gjelder noen plottere og ikke har noe med C-map å gjøre. Skal se om jeg får koblet opp den gamle plotteren min mot GPS'en senere idag når jeg er ferdig med gulvvask, vinduspussing osv. Noe må en jo gjøre når en ikke er på sjøen! Og så skulle gutterommet/datarommet vært ryddet.

Da kan jeg sette GPS'en i simulator mode og teste det ut. Men som sagt tidligere, - jeg er en svoren Garmin tilhenger. Og jeg er en like svoren C-map tilhenger. Hadde bare Garmin og C-map vært mulig å kombinere. Himmel på jord! (Sterkt utsagn, - men?)

Lars H.

Rekker du alt dette da Lars? Min erfaring er at det er nesten umulig å rydde på gutterom for da dukker alle de prosjektene du aldri ble helt ferdig med fram fra haugen, og nye ideer og forbedringer spretter fram. Så man man bare prøve llitt .. koble litt osv og dermed er man igang. Skal bare lodde litt, eller skru opp  den dingsen for å se om den er slik jeg trodde osv.

Alternativt dukker det fram blader med artikler du aldri rakk å lese - skal bare lese ned siden, må ha en røykepasue osv osv.

Lykke til. Du ble nok ikke ferdig idag, men det er en dag i morgen også ....

Hvordan kunne du vite det?  :smiley: Jeg fikk jo ikke begynt engang! Det ble nok Aidensfield på TV. Men husarbeidet ble jeg ferdig med, og vel, - der blir det jo inspeksjon når fruen kommer hjem fra kveldsvakt på sykehuset om 10 min.! :nono:

Lars H. :sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei igjen.

Først, er det noen som har vært borti Furuno kartplottere?

Det var jo egentlig kartplottere denne tråden omhandlet.

Men så var det ryddingen da. Selv om utgangspunktet var håpløst

Bilde

ble det "en dag i morgen og." Og den har jeg brukt mesteparten av til å rydde.

Og her er beviset, FERDIG RYDDET, nå synes jeg at jeg har vært flink!

Bilde  Bilde

Bilde  Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og hva skulle bildene bevise, jeg mener: når er de tatt, - før båtsesongen, eller ... :lol:

Ha, ha . .  

Jeg som synes jeg har vært så flink, og så må du erte!  :lol:

Ta en titt på data for et av bildene da, de dataene hadde jeg ikke klart å koke sammen raskt nok til å legge ut nå hadde de vært fra før ferien. Dessuten hadde jeg ikke Canon Digital Ixus 400 den gang!

Lars H. :lol:

(som har vært flink gutt)

Bilde

Meget interessant, dr. Watson - det står jo Modified:   28.09.2003 , altså "modifisert", finner ikke noe om når bildet er tatt!  :lol:

Å jo da, den som leter osv.  Litt lenger nede: "Shooting Date/Time"! :lol:

Men nå må jeg ta en pause her, skal skrive et innlegg i en annen tråd, den om kart.

Lars H.

Å jo da, den som leter osv.  Litt lenger nede: "Shooting Date/Time"! :lol:

Ber så meget om unnskyldning! :lol:

En ting er at jeg stadig ergrer meg over min skjermblindhet, det andre er at dette tilfelle blir som å legge merke til en dames *atributter*, når man har sett det man vil se, da legger man ikke merke til noe annet! :lol:

Har du ryddet i adaptere og ledninger også eller bare gjemte du det bak PC'en?

Det får da være måte på hva en kan forlange!  :lol: Dobbeltklikker du på bildene ser du nok at ledningskaoset under bordet er der fremdeles.  :lol:

Lars H. :lol: :lol:

Hei. Noen som kjenner til andre plottere for C-map (har allerede 2 nye NT+ wide brikker, og er fornøyd og vandt til kartbildet fra C-map) i størrelse 10 - 11" dagslys fargeskjerm?

Lars H.

Her ser du et bilde av min Seiwa Oyster 10,4" fargeskjerm. Jeg er meget godt fornøyd med den, den er krystallklar, bortsett fra når solen står rett på den, men jeg har aldri opplevd det som et problem da jeg ennå er i stand til å lese papirkart og langsynet fungerer sånn nogenlunde. Bildet ble desverrre tatt med litt for dårlig oppløsning så skjermen virker kanskje noe uklar.

Bilde

Har innstallert 2 C-map NT Wide som dekker det meste i Norge, Sverige og Danmark, jeg ferdes ikke utafor disse områdene. Oppgraderte programvaren forrige vinter hos ProNav. Ser du forresten hvor jeg bor?

KAT

Her ser du et bilde av min Seiwa Oyster 10,4" fargeskjerm. Jeg er meget godt fornøyd med den, den er krystallklar, bortsett fra når solen står rett på den. . . . .  Ser du forresten hvor jeg bor?KAT

Seiwa er så absolutt på listen av hva jeg vurderer. Og nå er det jo kommet en nyere versjon som skal tåle direkte sollys bedre, Seiwa Barramund Pluss.

Bilde     Bilde

Så vidt jeg kan se av bildet er sørgeranden borte på bildet blitt borte, selve billedflaten større og de ytre målene mindre (bildene er ikke i samme målestokk). Men den koster vel deretter. Hvordan fikk du oppdatert plotteren, måtte du levere den til ProNav, eller kunne du gjøre det selv via nettet?

Grublet litt på kartbildet ditt for å finne ut hvor det var fra. Og posisjonen var litt vond å lese, 8-tallene ble litt for like med 0-er. Hadde du tatt med broen litt lenger nord, hadde det vært enklere. Var foresten i militære i Kristiansand et halvt år, og min ex-svigermor bodde noen år på Søm. Så du skjønner, jeg fant ut av kartet ditt til slutt!

Lurer litt på om det er mulig å få en god høstpris nå, eller om jeg skal satse på messepris til våren. Fordelen med det siste er at da får jeg sett og lagt hånden på plotterne på messen i Lillestrøm. Jeg bor jo bare 5 min fra messehallen.

Lars H.

Hvordan fikk du oppdatert plotteren, måtte du levere den til ProNav, eller kunne du gjøre det selv via nettet?Lars H.

Måtte sende den inn til ProNav i Egersund for oppgradering. Kostet ca 2.000,- kr. Det er mulig sånt også kan gjøres via nettet.

Du traff riktig med Søm. Båten ligger ved Korsvik Marina.

KAT

Hei,

Vedrørende nord opp osv..

Har Simrad radar med mini-arpa, det vil si jeg kan få overført targets (andre båter i bevegelse) over på pc-kartet (C-map). Tror det ville blitt forvirrende med noe annet en nord opp her.

Slik jeg ser det har PC'en to begrensninger i forhold til kartplottere. Mindre lys i skjermen og den liker ikke vannsprut. Bortsett fra dette er det bare fordeler, du kan oppdatere software underveis, kjøre flere programmer parallelt (levende sjøkart), TV/DVD, Internett forbindelse i havner for å nå båtplassen osv.. .. og en splitter ny bærbar koster ikke mer en 6-7000 på Elkjøp.

Med tett båt får du verken sjøsprut eller sol direkte inn i cocpiten, så her har PC'en ingen begrensninger.

Men det virker jo som du allerede har bestemt deg for plotter så da hjelper det vel lite å prøve og påvirke deg...

Hei,

Har selv en Seiwa Oyster 10,4" fargeskjerm kjøpt i 2001 og har forøvrig aldri opplevd at bildet blir urolig eller hopper uansett værforhold. Fikk oppgradert prosessoren i vinter hos Pronav og installert to nye kart, C-Map Nt Wide, fra Lindesnes til Vestkysten Sverige + Skagen.

Når jeg kjører med kurs opp  blir teksten noe forskjøvet og skjeiv. Har derfor kjørt med nord opp hittil. Er det noen andre som opplever det samme med skjeiv og tildels uleselig tekst på sine kartplottere, uansett merke, når man kjører med kurs opp?

Upperland

Hei. Det samme her. Med kurs opp er tekst forskjøvet, og står  på skeive. men er fult leselig. "Kurspila" hopper og danser hele tiden, skjølv i stille vær. Så det er mest behagelig å kjøre med nord opp.

Plotteren eg har er s/h Hummingbird NS25 og karta er C-Map NT+ Wide

Steinar

Hei

Kjøpte Raytheon RL 80 CRC m/radar i våres hos Malfix. Fordelene

m/Raytheon er at skjermen står på høykant og at det er lett å integrere

andre instrumenter på den. Klar og fin skjerm, veldig fornøyd så langt.

mvh

giver

Har sett litt på 10" 631 plotteren fra Raymarin. Den virker fristende, men prisen da! Skal jeg ha en slik må jeg takke ja til tilbudet hos Malfix om en to delt kvittering slik at jeg kan nøye meg med å vise bare den ene til admiralinnen! Men uansett skal jo pengene skaffes.

Lars H.

Å bestemme seg for riktig kartplotter er ikke lett, men det hadde kanskje gått an å satt opp noen kriterier å jobbe utfra:

- Hvor mye er jeg villig til å betale?

- Stående eller liggende skjerm?

- Software oppdatering via nett/PC?

- Hvor rask er plotteren?

- Strømforbruk (kanskje ikke så viktig i motorbåt)

- Kompetanse hos importør / enkel å få service på i Norge?

- Brukervennlighet og instillingsmuligheter

+++

Å bestemme seg for riktig kartplotter er ikke lett, men det hadde kanskje gått an å satt opp noen kriterier å jobbe utfra:

- Hvor mye er jeg villig til å betale?

- Stående eller liggende skjerm?

.

.

.

.

Hei alle sammen.

Takk for alle gode råd og tips.  :eek: Og til deg Lasse, jeg har allerede laget et stort skjema med kriterier nedover, og fabrikat bortover. Og det bare vokser. Skal jeg printe det ut må det bli på jobben der jeg har tilgang til A3 printer!

Så når skjemaet er ferdig utfyllt, blir det å finne frem rødblyanten åg stryke alternativer. Om jeg skal satse på å prute meg til en god høstpris eller vente på messetilbud til våren, vet jeg ikke. Det hadde jo vært fint å få sett plotterne "live" på messen.

Ellers var visst dette et emne som fenget. 44 innlegg (inkl. mine), og vist 745 ganger! Men impeller-problematikken min slo vel nesten alle rekorder! :eek:

Takk til alle,

Lars H.

PS. Nå er til og med gulvet på

gutterummet støvsuget og

gardinene vasket og strøket!

Hei Lars! (og alle andre som lurer på Kartplotter)

Prisen på kart er nødvendigvis ikke den samme om du har C-Map, Maptech eller Bluechart. Prisen for C-map og C-Map er to forskjellige ting, avhengig av hvilken type brikke.

Dette kan slå vesentlig ut på økonomien, noe kanskje ikke alle er klar over.

Jeg har forsøkt å lage en sammenlikning her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1053378292

Til Lars

Tviler på at det lønner seg å vente på messetilbud. Tror det er større sansynlighet for å prutte seg fram til en god pris utover vinteren enn å vente til våren. Ville kanskje også hatt som kritere på lista at det må være mulig å få sett / demonstrert plotteren før kjøp.

Til Lars

Tviler på at det lønner seg å vente på messetilbud. Tror det er større sansynlighet for å prutte seg fram til en god pris utover vinteren enn å vente til våren. Ville kanskje også hatt som kritere på lista at det må være mulig å få sett / demonstrert plotteren før kjøp.

Bifalles - min erfaring er at forhandlerne er LANGT mer medgjørlige før "sesongen" er i gang igjen. Derfor har jeg spinket og spart, og lagt til side ca 15000,- som jeg satser på å bruke i løpet av vinteren. ( november-januar ) Spesielt januar er en bra "prute-måned" da alle har "blakket" seg på jule handel.

Bla.a elektronikk ( VHF & Autopilot ) står høyt på ønskelisten, vi får se hvor langt pengene strekker.

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...