Jump to content

Hva finnes av 10-11" kartplottere for C-map?

Lars H.

Recommended Posts

Til Lars

Tviler på at det lønner seg å vente på messetilbud. Tror det er større sansynlighet for å prutte seg fram til en god pris utover vinteren enn å vente til våren. Ville kanskje også hatt som kritere på lista at det må være mulig å få sett / demonstrert plotteren før kjøp.

Simrad-forhandlere gir hvert år messerabatt på 10%. Ikke mer ikke mindre. Hvert år. Malfix var samtidig villig til å gi 15% (konkret: Simrad RS 87). Jeg er sikker på at det utenfor sesongen er mulig å forhandle seg til minst like bra (kanskje bedre?) pris, og kanskje samtidig en god deal på installasjon hvis en, som jeg, er utstyrt med i overkant mange tommeltotter.  :smiley:

PS. Så akkurat at det under "Tilbud fra leverandører" annonseres høstrabatt på 10% på Simrad-produkter. Ingen grunn til å gi seg med det. DS

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

• 2 uker senere...

Hei.

Nå er kartplotter bestilt! Jeg gleder meg som en unge! Det ble Chart Master 11CVS+ 11" Super bright Sunlight Viewable for C-map fra Interphase. Dessverre befinner den seg i Egersund, så jeg får den ikke med på helgeturen til Kommersøy imorgen. Så nå kommer jeg etter hvert til å legge den gamle Cetrek 245 10" svart/hvit (gråtoner) plotteren ut til salg her på forumet. Må bare tenke ut en pris først.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sikkert mange andre som også skal kjøpe, så kan du sette opp en liste over de avgjørende momenter for at du valgte akkurat denne.

Vel, utgangspunktet mitt var at jeg hadde C-map brikker fra før som jeg er svært godt fornøyd med, og at jeg er bortskjemt i om med at jeg har hatt 10" plotter i snart 7 år, slik at kravet var at skjermen ikke skulle være mindre enn 10" og den måtte være for C-map brikker. Dessuten måtte den nye være rask, for farger og kunne leses i solskinn.

En grovutvelgelse gikk da først på pris, over 30k var uaktuelt. Dermed røk Simrad og noen andre plottere ut.

Sto faktisk kun igjen med 3 plottere, Interphase, Standard Horizon og Lorenz. Prisen på disse hos Seatronic lå mellom 21k og 22k.

Alle tre er nye modeller med ny og rask prosessor. Dette er litt viktig å tenke på, kjøp ikke en utgående modell med gammel teknologi. Så blant annet på en Lorenz 15" med løs skjerm. Den kostet 20900, mens 11" plotteren kostet 20950! Men mye dårligere lys på skjermen, og treeeg!

Alle tre er fra store annerkjente seriøse produsenter, - litt viktig å tenke på dersom alt ikke skulle fungere med plotteren nå og i fremtiden.  Alle måtte ha ekstern GPS antenne for best mulig mottak av GPS'signalene. Det hadde de alle. Betjeningsmessig syntes jeg de var temmelig like. Min plotter måtte være lett å demontere for å kunne taes med hjem mellom turene. Like greit for alle tre.

Jeg har ikke vurdert hvordan plotteren tåler vann. I Saga'en er den godt nok beskyttet. Men for montasje i en åpen seilbåtcockpit må dette selvfølgelig vurderes.

I og med at jeg skal ha den ved styreplassen i min Saga 27, måtte skjermen være lyssterk. Alle tre som Seatronic hadde var med dagslysskjerm, men det viste seg at Interphase hadde en verson med ekstra bakgrunnsbelysning for å kunne leses i direkte sollys. Dermed ble det vanskelig, den kostet adskillige tusen mer.

Men hvorfor handle i en butikk der en ikke kan diskutere en pris? Så en viss butikk i Maridalsveien i Oslo be kontaktet med positivt resultat. Dermed ble det handel!

Dessverre var den ikke på lager i Norge, så jeg må gå og vente i hele 14 dager! Hvordan skal jeg holde ut?

Lars H.

PS Om jeg har gjort et riktig valg, får tiden avgjøre.

Båten er vel på land får jeg får montert plotteren.

Men kommer til å leke meg med den hele vinteren.

Får kjøre simuleringsmodus og se hvordan ting funker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...