Jump to content

for eller imot trebåt

JRhansen

Recommended Posts

Hei JRhansen

Har selv hatt trebåt av ymse forfatninger i over 30 år og startet med det billigste. Jobbet natt og dag for å få den så prektig som mulig og sjøsatte med stolthet båten midt på sommeren, den holdt på og gå ned. Og slik har jeg holdt på i årevis helt til jeg fikk bygget meg opp hvor jeg i dsg har en båt som jeg er stolt av, den krever mye mindre arbeid på våren enn mange av de plastbåtene som ligger i havnen og det beste er at vi pusser på våren og sitter og glor på plasteierne som gnikker og vasker over en lav sko igjennom sommeren for å beholde glansen. :crazy: Har aldri angret en dag på mitt valg når det gjelder vilket materiale som mine båter har i skroget. Sett båten i skikkelig stand, skaff deg erfaringer underveis og du får et resultat som du kan kose deg med og som er ditt :wink:

Mvh

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Å matte ned og lakke opp skroget tar ca samme tid som å polere en plastbåt. Men min erfaring, som eier av en tilnærmet strøken trebåt (takket være tidligere og nåværende eier....), er at det er mer jobb totalt sett. Jeg vil aldri si til noen at det ikke er mye jobb med trebåt.

Hvert år har vi hatt større og mindre prosjekter. Noe har vært estetikk (småskader i lakk her og der har blitt behandlet med nedskraping av større områder etc), noe har vært nødvendig (lekasjer). Noen ganger har vi påført oss selv ekstraarbeid pga nybegynnerfeil. Vi har forsøkt å være nøyaktige og grundige i alt vi har gjort.

Vi har aldri angret på kjøpet. Trebåt har vært vår ingangsbillett til båtlivet pga lav pris, og det er fantastisk sjarmerende (spesielt når den er nypusset og glinsende).

Jeg vil anbefale å kjøpe båt sammen med noen. Da er man to til å dele både arbeid og gledene ved bruken, og man kan gå opp i kvalitet ved innkjøp.

Med krevende jobb, familie osv, bytter vi nå til plast, så hvis noen vil kjøpe en meget pen tresnekke på 26" for ca 80 000 er det bare å si fra. ;)

Ikke kjøp deg trebåt! Har hatt ansvaret for 3,2 tonn oregon pine, eik og mahogny som første båt. Det var et liv i forsakelse og pine.

Hvis du er pirkete av deg - så ser du ALLTID noe som gir deg dårlig samvittighet hvis du bruker båten, og ikke jobber på den. Du trenger nemlig pent vær for å pusse trebåt, og pent vær er det som kjent ikke for mye av.

Hvis du ikke er pirkete, du raser den sammen foran øynene dine og det kreves ukeverk for å få den på beina igjen.

Det er dyrt med trebåt, du trenger mye verktøy, slipemidler, lakk, tynnere, pensler, nategreier, dyrt treverk og mye tid. Det ser billig ut når du kjøper den, men du betaler prisen underveis.

De som sier at det å pusse og lakke en trebåt er som å polere en plastbåt - har aldri hatt en plastbåt...

Går du på grunn, eller får en lekkasje i overbygningen, så kan du risikere at det er nesten umulig å finne hvor lekkasjen er. Jeg, og to trebåtspesialister, slet i to år med å finne en lekkasje etter en liten grunnstøting.

Kjøp deg en plastbåt, jobb heller litt overtid fremfor å slite med båtpuss. Så kan du kjøpe deg en trebåt når du blir pensjonist og trenger noe å fylle dagene med...

Trebåter er nydelig når de er nypussede og velholdte. Har selv hatt en trebåt ved siden av hovedbåten og den var det så som så med. Jeg mener at trebåter trenger mye arbeid for at det skal se pent ut. Selv har jeg en kompis og han pusser en 42 fots skøyte når den trengs og du kan jo tenke deg hvor lang tid dette tar..

Har hatt tre båter og vet hva det er. Jeg syns at de som indikerer at det "nesten" ikke er mere jobb med tre båt enn med plast mangler litt perspektiv på båt pleie og vedlikehold. De sier at om båten er relativt strøken/helt strøken så er det ikke mere jobb og holde denne en plast, det er jo naturlig vis bare tull. Hører at noen sier at lakken bare påføres på vårparten mens de andre plast baljene vasker og skrubber og polerer. Lakken "holder" hele sesongen uten vedlikehold, men hva med neste sesong da og neste derrefter. Ikke prøv og overbevis noen om at tre båt ikke krever mer enn plast, det tror jeg er den beste måten og få den nye kjøperen fort bort fra tre båt. Hold dere til de faktiske forhold.

• 2 uker senere...

Hei og hå..

Det er nok mer jobb å ha en trebåt enn en plastbåt, det tror jeg nok man bare må innse. Men det trenger ikke å være fryktelig mye mer, det er helt avhengig av hvilken tilstand båten er i fra før, og hva slags lakk som er brukt (eller kanskje mer rett sagt hva slags forarbeid som er gjort før den ble lagt på). Pusser i dag på en 22 fots trebåt, og det tar en tre-fire dager med passe arbeid før den er på sjøen. Plastsnekka vi hadde før var sjøklar etter en dag med puss.

Men:

Jeg kommer aldri mer til å kjøpe plastbåt, aldri er som kjent et ord man skal være forsiktig med å bruke men jeg er faktisk ganske overbevist om at så ikke kommer til å skje. Og det er det følgende grunner for:

Vårpuss er kos, ikke jobb. For det å sitte i båten med litt sandpapir i vårsola, gjerne med med god kaffe på termosen, har blitt en viktig del av det som jeg kaller båtliv. Så pusser man litt hist og pist, skravler litt med de i nabobåten og hører hva slags lakk de har brukt (evig snakke tema..). Og så drikker man litt mer kaffe, før man pusser litt til.

Og når Kong Vinter har har lagt sitt lune teppe over alle landets båter så holder familien fremdeles båtlivet i gang med livlige diskusjoner om hva man skal endre på neste gang. Skal man flytte veggen litt, skal man skru opp en ny hylle, kanskje man skal sette inn en luke i taket? Trebåter er mye mer fleksible en plastbåter, borrer man et hull som blir feil er det bare å tette det igjen uten å være redd for stygge merker i gelcoaten eller at den må lakkes om.

Med trebåt møter man altid en masse hyggelige mennesker som skal fortelle om at de har sett en båt som var veldig lik denne, eller bestefaren som hadde en slik en, eller i hvert fall noen andre man kjente. Og er det trebåtfolk på svalberget eller i havna så blir det utvekslet erfaringer med lakkvalg..

Jeg føler plastbåter somkalde, formstøpte, like, kanskje noe sjeleløst. En hver trebåt er unik og har sin egen sjel. Selv om man bygger to båter etter samme tegning, kan man ikke bygge dem med de samme trærne som råmateriale. Det blir litt forskjellig bøy på karmen i den ene, perfekte rette flater finnes ikke. Teksturen føles mer levende, selv lyden av sjøen som slår mot skroget er ikke den samme i en plastbåt og en trebåt.

Skal du på sjøen, så velg plastbåt. Skal du la båten bli en del av familiens sjel, kjøp trebåt.* Kjøp en liten snekke for å prøve det, kanskje blir du også bitt av sykdommen trebåtentusiasme? Men tipset er helt klart, ta med deg noen som har litt greie på trebåt når du skal kjøpe en. Det dreper enhver entusiasme i familien om man ender opp med en båt som lekker både under og over, og som trenger 600 timers jobb før man nærmer seg vannet.

*=jeg vet det finnes folk med plastbåt som også har gjort mye mer ut av det, enn at det er noe man har parkert nede ved brygga, men det er langt færre av dem.

Jeg misunner de som har tid og evner til å ta vare på og holde en trebåt i god stand, for noe penere på sjøen finner du knapt.

Hva med denne. Den har jeg sikla på en stund, før det ble plast på meg.. :

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=7870394

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

EiSvIn har et glimrende innlegg for trebåten, og jeg er enig på alle punkter!

Når jeg likevel har valgt plastbåt så er det blant annet fordi:

- Jeg vil ha helårsbåt med isolasjon. Isolering av trebåt er ikke enkelt.

- Jeg vil ha båt som er tørr innvendig, slik at tekstiler, dyner ol. kan bli værende ombord, også om vinteren.

- Jeg har ikke allverdens tid til rådighet for båtstell. Spesielt kan jeg ikke love å være til stede om våren for båtpuss, da jeg reiser en del rundt i verden på oppdrag. Ser for meg trebåt som ligger på land og sprekker i vårsola.

Helst ville jeg hatt trebåt med alt som følger med, men jeg tar det igjen i godt monn med innvendig og utvendig treverk. Det blir ikke noe respatex, fake teak eller skai her nei! Arbeidene med treverket er kommet i gang og kan sees her.. Mer følger snart.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Trebåter er mye mer fleksible en plastbåter

Her er jeg grundig uenig med deg.

Er det noe som er 100% fleksibelt, så er det en båt bygget i poly/vinylester og glassfiber.

Jeg finnes ikke redd for å bruke hverken vinkelsliper eller bormaskin på båten min. Hver eneste vinter er det noe jeg forandrer på. Smårom som jeg bygger eller skott som fjernes/bygges.

Du kan gjøre hva du vil med en plastbåt. Har du lyst på integrert badeplatform, er det bare å skjære ut og bygge en. Har du lyst på lenger båt, så kapp den i to, sett inn en seksjon og laminer det tilbake på plass.

Og, den gode følelsen av at det som finnes nede i båten eldes ikke og råtner ikke. Og trenger ikke noe vedlikehold bortsett fra rengjøring og en omgang voks. Jeg har gjort hele vårpussen min på ei ettermiddagsøkt. Men bruker som sagt oftest hele vinteren på det fordi jeg fikler med ett eller annet.

EiSvIn har et glimrende innlegg for trebåten, og jeg er enig på alle punkter!

Når jeg likevel har valgt plastbåt så er det blant annet fordi:

- Jeg vil ha helårsbåt med isolasjon. Isolering av trebåt er ikke enkelt.

- Jeg vil ha båt som er tørr innvendig, slik at tekstiler, dyner ol. kan bli værende ombord, også om vinteren.

- Jeg har ikke allverdens tid til rådighet for båtstell. Spesielt kan jeg ikke love å være til stede om våren for båtpuss, da jeg reiser en del rundt i verden på oppdrag. Ser for meg trebåt som ligger på land og sprekker i vårsola.

Helst ville jeg hatt trebåt med alt som følger med, men jeg tar det igjen i godt monn med innvendig og utvendig treverk. Det blir ikke noe respatex, fake teak eller skai her nei! Arbeidene med treverket er kommet i gang og kan sees her.. Mer følger snart.

Posted Image

EiSvin har virkelig fanget essensen av hva det vil si å ha trebåt :cheers: Men jeg forstår argumentet med liten tid, for det krever mer tid å ha trebåt. Kanskje ikke sånn rent vedlikeholdmessig, men alt det som strengt tatt ikke er nødvendig å gjøre som blir gjort alikevel - bare sånn for kosens skyld. Og dette med våte sengeklær, er vel ikke akkurat typisk for trebåter. Kabintaket på Matilda er selvlaget i 1 1/2" mahogny, natet med sika, og belagt med 8 lag benarolje. Like tett som noen plast!!

Med fare for å tråkke noen litt på tærne, tror jeg at du finner flere "folk med båt" enn "båtfolk" blandt plastbåteiere enn blandt trebåteiere. :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Har du lyst på lenger båt, så kapp den i to, sett inn en seksjon og laminer det tilbake på plass.

? Har du gjort dette? isåfall, hvordan ble resultatet?

Veit at det var vanlig å forlenge fiskeskjøyter laget i tre, men har aldrig sett en f.eks. "Nidelv 33" ombygget fra en nidelv 28. hmmm. men tanken

er jo faktisk veldig fristende :lol:

Redigert av Affe (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Selv om taket er tett, er det vel ikke til å komme forbi at det trekker inn fuktighet gjennom skroget?

På noen båter er nok det tilfellet NilsPils, men min båt er eksempel på en som er helt tørr i kabinen. Her er det nok noe variasjoner fra båt til båt. Det er eksempelvis vanlig ikke å lage madrass som går helt ut til bordgangene, da gange i litt god sjø kan gjøre at det pipler litt vann inn i enkelte trebåter. Min er heldigvis tørr!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

trebåt = best og finest men mest "bang for the bucks" = plast med mindre man er særlig interessert og har TID til å gjøre det som gjøres skall (med hensikt).

med de korte og ikke minst uforutsigbare sommerene vi har her kan spørsmålet bli om man liker best:

A) å bruke tid på å vedlikeholde båten vinter som sommer (på ete ller annet tidspunkt må man bruke tid - trebåt) eller

B) primært nyte den korte sommeren vi har når den slår til = plast.

mine 2 riksdaler,....

Nå har jeg hatt to forskjellige trebåter på 2 år...For tiden har jeg to store trebåtprosjekt (som signatur sier).

Alle båtene er tatt over for en meget rimelig penge, og behandlet etter beste evne. At det er en masse arbeid å få en fin og bruksklar båt utav "St. Hans-bål" - det er det ikke tvil om, men det koster ikke så mye og jeg kaller arbeidet for kos, terapi og hygge.

Når så båten er tatt helt fra bunnen av både over og under vannlinje, så er neste års vårpuss tross alt enklere. Jeg har pusset båten gjennom vinteren - i telt med stor varmeblåse i perioder (ved oljing og lakking på "varme" dager. Det medfører at jeg har vært først på vannet, og har kunnet nyte båtlivet rimelig tidlig (iallefall før de fleste som polerer plasten sin med begge hender).

Jeg har egentlig ikke så mye imot plast - bortsett fra prisen på en familiebåt. Å betale 300 000,- og oppover for en 20-30 år gammel båt er ikke min greie. Da legger jeg heller ned en mengde timer gjennom vinteren i pussing av trebåt. Kjøpt inn for 6000,- - materialkost på 7-8 000,- = 30 fots familiebåt til under 15 000,-.

Nå solgte jeg denne (Noralotte) for 30 000,- så timelønnen ble ikke all verden, men godt med penger til neste prosjekt ble det.

Alfa omega på trebåt er grunnarbeidet, og da spesielt under vannlinje. Pass på å få båten helt tett, slik at du ikke behøver å ha den redselen hengende over deg.

Etter å ha jobbet med trebåt i mange, mange hundre timer de siste år, så er kunnskapen blitt mye større - jeg vet hvordan mye skal gjøres og ting tar ikke så lang tid. Derfor skal jeg ha trebåt i enda mange år - ingen plastbåt blir like fin som en flott pusset trebåt. Mer arbeid.....javel, men for meg blir det bare mer kos, terapi og hygge! :smiley:

Bakdelen med så billige båter er motoren som gjerne holder en lav standard - en full overhaling av proffe folk er derfor lønnsomt på slike motorer. Nå blir neste sesongs båt en 10 meter treseiler, hvor jeg skal ha en liten påhenger til motor...da slipper jeg 400 kg med problemfylt støpejern.

Trebåt er flott det! :yesnod:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

:flag: Hadde denne i 2år før den ble solgt til fordel for "tuperware" angrer

nesten hvær dag etter att jeg solgte den, det var en båt med sjel.

1962 mod ancas. Ikke bare tre...... , men glasssfiber skrog , tre overbygg....

30 knop, det rista og knakte overalt, men det var kjempemorro :yesnod:

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/733/1.JPG

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/733/10.JPG

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/733/ANCAS2.JPG

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...