enter4u Startet 15.August.2006 Link til dette innlegget Startet 15.August.2006 Leste om en Kragerø 26 på finn som har slingrekjøl. Hva i all verden er det??? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 (redigert) Dette er "kjølene/finnene" som du finner på undrevannskroget. En på hver side. Disse er ment å bremse rullingen av båten. Redigert 15.August.2006 av bmo (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Kjell E Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 (redigert) Slingrekjøl er en kjøl som går langs skipssiden under vannlinjen på hver side. Skal hjelpe slik at rullingen ikke blir for heftig. Hvis du ser på bilde nr 2 på denne siden ser du sb slingrekjøl på en ikke ukjent taubåt. Det er altså den som går i lengderetningen omtrent halvveis mellom kjølen og vannlinjemerkingen. Mvh, Kjell Redigert 15.August.2006 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
enter4u Svart 15.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Ahaa! Akkurat som på Skarpnes 35 da... Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Slingre kjøl er en kjøl (plate) som blir montert i båtens rettning (hekk-bau)mellom kjøl og vannlinjen på båten .det er for å få større motstand (brems) i sjøen når båten har side sjø. det resulterer i at båten ikke slingrer likt mye som en båt uten.... Hilsen Thomas.. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 15.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Hmm! Kan en sånn ettermonteres med bra resultat på Fram'en? Og....Kan jeg forlenge de orginale faste flapsene mine med 20-30 cm med bra resultat? Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 15.August.2006 Link til dette innlegget Svart 15.August.2006 Det går fint an å montere.men det har ingenting med flapsen å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 16.August.2006 Link til dette innlegget Svart 16.August.2006 Hadde vært utmerket på min og sikkert andre sine sjømann22... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
enter4u Svart 16.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2006 Det går fint an å montere.men det har ingenting med flapsen å gjøre. Ja det vet jeg jo da . Men når båten graver seg 40 cm ned i hekken ved fullt pådrag så er det jo greit med større flaps da Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 16.August.2006 Link til dette innlegget Svart 16.August.2006 Båter som skal se "klinket ut" dvs med "bordganger" har litt innebygd slingrekjøl i bordgangene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2006 Link til dette innlegget Svart 16.August.2006 Men når båten graver seg 40 cm ned i hekken ved fullt pådrag så er det jo greit med større flaps da Du trenger en større flaps! Ingen tvil om det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøtummel Svart 17.August.2006 Link til dette innlegget Svart 17.August.2006 Du trenger en større flaps! Ingen tvil om det!Eller mindre motor Sitér dette innlegget Link to post
oaasheim Svart 17.August.2006 Link til dette innlegget Svart 17.August.2006 Ikkje begynn med flapstullet... Foretrekk du ein båt som grev seg litt ned i ræva eller ein som "flyr" i medbølger? lite keisamt for deg visst du skal leggje inntil i medvind, så går propellen tørt og du går rett i kaien? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 20.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Ikkje begynn med flapstullet... Foretrekk du ein båt som grev seg litt ned i ræva eller ein som "flyr" i medbølger? lite keisamt for deg visst du skal leggje inntil i medvind, så går propellen tørt og du går rett i kaien? Ikke no problem her i vansjø det da Sitér dette innlegget Link to post
sveiners Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 (redigert) Foretrekk du ein båt som grev seg litt ned i ræva eller ein som "flyr" i medbølger?skulle ha min opp i plan, så kompisen min på godt over 100 kg satte seg elt på tuppen av båten, det endte med at jeg som satt bak og kjørte blei blaut i rævva :lol: Redigert 20.August.2006 av sveiners (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finværsfisker Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Kan en slingrekjøl være noe på min 18 fot. Synes den legger seg veldig fort svakt til siden,når jeg står på ene siden,jeg veier nok +100 men litt plagsomt Har tenkt litt på flaps og,men er usikker Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Kan en slingrekjøl være noe på min 18 fot. Synes den legger seg veldig fort svakt til siden,når jeg står på ene siden,jeg veier nok +100 men litt plagsomtI ditt tilfelle ville jeg nok heller montert Sleipner sitt nye stabilisatorsystemhttp://sleipner.no/kategori/1960/stabilizer-revolution/ Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.