Jump to content

Båten er på land, noen spørsmål

eysteind

Recommended Posts

Tok i dag på land båten og det var første gang eg såg den under. Båten såg fint ut under. Ikkje grodd eller plastpest. Heller ingen skader.

Men har eit par spørsmål:

båten gjekk i ferskvatn (Mjøsa) sine 13 første år. Deretter 3 år i ferskvatn før eg kjøpte den i sommer.

Er litt opptatt med plastpest ettersom eg hadde dette på min forrige båt. På somme plasser såg eg rett inn på gelgoaten. I og med båten gjekk i ferskvatn var vel plastpest ikkje noe problem, og epoksyprimer unødvendig. Lurer derfor på om båten kun har bunnstoff under.

Korleis kan eg sjekke dette? Det skal vel litt til for at tokomponent primer flasser av slik at det blir bar glasfiber???

Så til det andre spørsmålet. Da eg gjekk over båten idag fant eg ingen zink anoder på skroget.

Skal ikke det vere på et glasfiberskrog. I ferskvatn var vel dette unødvendig?

Håper på svar på mine spørsmål :sad:

Kjøpte selv en båt for et par år siden som bare hadde gått i ferskvann. Skrapte ned hele båten og primet med epoxy under bunnstoffet da båten å skulle i det salte element. Fikk beskjed om at plastpest ikke er noe som er forbeholdt saltvann, og at også båter i ferskvann skal primes, men at de ikke trenger bunnstoff. Stemmer dette?

Hilsen Ludde

Mener å ha hørt at faren for "pest" er størst i brakkvann og kanskje enda større i ferskvann? Nå tror jeg ikke du skal bekymmre deg så veldg mye for denne "pesten", men har du arbeidslyst kan du jo skrape av det gamle stoffet og hive på 2komp primer. Er jo ikke så mye jobb hvis det ikke er tjukke lag med gammelt stoff som sitter som h...

Kan du se rett inn på gelcoaten er det vilsomt om det er primer. Prøv å skrape av litt bunnstoff og se om det er noe under. Er det noe under og det sitter veldig godt er det trolig 2 komp. Du kan eventuellt prøve med litt epoksy oppe dette og se opp det reagerer. Var slik jeg gjorde med min båt i våres.

Zink skal du ha på metalldeler som ror, flyndre og propellaksel. Er det ikke zink der må du få det. Zink på selve skroget er ikke så aktuellt på en plastbåt.

Skal ta å skrape litt og så. Primeren sitter vel betre enn bunnstoffet, så det skulle gå fint.

Trur ikkje eg orker å skrape en båten i år også. Dette er litt av ein jobb om en skal gjere det manuellt uten noe form for kjemikalier. Kjem nok berre til å påføre primer på dei plassane som bart skrog.

Sjønner ikke meg helt på plastpest. Har en gammel robåt som eg har sjøsatt tidleg om våren og tar den sist inn. Bunnen er aldri primet og det er kun rester av selvpolerende bunnstoff som eg påførte for 5 år siden. Ingen antydning til pest eller groe!!!

Har dessuten ligget i utløpet av en elv og har ligget nesten ubrukt.

Hej!

"Mener å ha hørt at faren for "pest" er størst i brakkvann og kanskje enda større i ferskvann?"

Detta er vad jag oxo hört o lest! Anledningen til att det skrivs så mye om plastpest er

att manga båttidningar, nesten alle svenske skrivs i Stockholm, o der har dom, ja just det

brakkvann!!!!

På västkusten är det otroligt få båtar som har eller haft plastpest!

S/Y Gunga Din

Plastpest eller osmose er vanninntrenging. Osmose er det samme som diffusjon bare at den foregår gjennom en "hinne". Diffusjon er : spredning av molekyler fra høy til lav konsentrasjon pga. molekylenes egensvingninger (kanskje ikke helt akademisk riktig da det er noen år siden jeg studerte dette, men ganske nære.... :lol:)

Bunnstoff er ikke tett for vanninntrenging og det er derfor vi må legge på primer inn mot skutesiden. Bunnstoffets eneste oppgave er å hindre groing.

Det er STØRRE fare for å få plastpest i ferskvann enn i saltvann, og større fare jo lengre båten ligger ute (størst dersom båten ligger ute hele året). Grunnen til dette er at prossessen med diffusjon/osmose går 2 veier. Når båten ligger på land er det liten trykk fra vannmolekyler på utsiden, og vannmolekylene diffunderer ut - altså "tørker" opp etterhvert. Når båten ligger på vannet er trykket størst på utsiden, og dersom primer ikke er påført så vil vann etterhvert trenge inn (fra høy til lav konsentrasjon)

Grunnen til at plastpest oppstår lettere i ferskvann/brakkvann er at vannmolekylene er "mindre" (inneholder ikke salt).

Eysteind:

For å sikre deg mot plastpest nå så tar du og skraper vekk løst bunnstoff. Ta så og våtslipp bunnen. Skyll godt med ferskvann og legg du på 2-3 lag med primer, og så 2 lag med bunnstoff over. Da skulle du være sikret.

Det er ikke nødvendig å skrape ned all gammel bunnstoff.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...