Andrea Startet 16.August.2006 Link til dette innlegget Startet 16.August.2006 Hei. Har lest mye om lading på forumet, men spør alikevell..... På voltmeteret har eg aldri sett over 13,7-13,8. Dette mener eg er for lavt selv om Volvo (Garstad ) sier det er OK. Voltmeteret og senseledning for dynamo er koplet til forbruksbatteriene. Båt/motor/batteri er fra 2004. Her er tall fra en liten test ved ca 20 grader: .......................Forbruksbatteri.......Startbatteri...........ut fra dynamo. Før start................12,19.....................12.67............................ ........... Tomgang...............13,3.......................13,34....................14,2 1500rpm................13,72.....................13,78....................14,7 Alle målingene blei foretatt på isolatoren, ledningene fra isolatoren til batteriene ligger på 0,5-1 meter. Fikk "ingen" måleforskjell mellom isolator og direkte på batteriene. Ut fra dette ser eg at dynamoen lader rikeligt, men strømtyven er denne: Er dette normalt/akseptabelt eller isolatoren "defekt" ??? Mvh Andrea. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2006 Link til dette innlegget Svart 16.August.2006 Det må vel sies å være normalt, men absolutt ikke akseptabelt! En slik skillediode reduserer spenningen med 0,6 til 0,8 volt, men dette burde den eksterne senseledningen hos deg kompensere for. Sikker på at den er koplet til på riktig sted? Jeg har ikke senseledning hos meg, og valgte derfor å skifte ut skilledioden med et BEP voltsensitivt rele for å få ladespenningen opp fra 13,5 til 14,3 ca. Men med ekstern sense burde vel dette egentlig være unødvendig. Kan det være at du har dårlig kontakt noe sted? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 16.August.2006 Link til dette innlegget Svart 16.August.2006 Det må vel sies å være normalt, men absolutt ikke akseptabelt! En slik skillediode reduserer spenningen med 0,6 til 0,8 volt, men dette burde den eksterne senseledningen hos deg kompensere for. Sikker på at den er koplet til på riktig sted?Dioder som er bra reduserer gjennomsnittlig om ca. 0,6 til 0,8V, men det finnes dessverre også noe som reduserer med 0,9 til 1,2 Volt. Ingen vet nå på hva Volvo har klistret på klistremerkene, fordi Volvo produserer ikke selv. Men ellers er det riktig det du sier. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Andrea Svart 16.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2006 (redigert) Går ut fra at senseledningen er koplet på rett sted, forbruksbatteriene, det er dei som normalt har lavest spenning. Senseledningen og regulatoren gjør jobben sin, 14,7 V på 1500 rpm. Har gått over og ingen dårlige kontakter. Er det noen som kjenner til en isolator som stjeler mindre uten "reodor"-koplinger ? Mvh Andrea Redigert 16.August.2006 av Andrea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.August.2006 Link til dette innlegget Svart 16.August.2006 Eneste måte å unngå tap er å bruke skillerele. Men som index virker det som om du ikke har senseledningen på selve batteripolen. Nå sier du eksplisitt i det først innlegget at den ER koblet til forbruksbanken. For å fjerne enhver tvil bør du måle spenningen direkte mellom sensledningen og minus på dynamo. (siden volvo løsningen bare føler eksternt på pluss vil en dårlig jordforbindelse kunne føre til for lav ladespenning) Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Det finnes flere produsenter av "skilledioder" som bare har et tap på 0,1-0,2V, bla Vetus, Philippi og Mastervolt. Dette er enheter som i tillegg til diodefunksjonen inneholder elektronikk som kortslutter diodefunksjonen når ladespenningen kommer over et visst nivå.. Har selv montert en slik enhet fra Mastervolt og den eneste ekstra tilkoblingen på denne i forhold til en vanlig skillediode var en ledning som skulle kobles til minus.. Når du ikke får ladespenningen høyere selv med sensekabelen koblet direkte på batteriet kan det være fordi regulatoren ikke klarer å gi høyere spenning. Mener det har vært konklusjonen i en annen diskusjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Telnor Vest A/S har også noen bra produkter som kan anbefales. Installerte skillediode fra de for snart et år siden. Fungerer utmerket. Veldig lavt spenningsfall. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Det finnes flere produsenter av "skilledioder" som bare har et tap på 0,1-0,2V, bla Vetus, Philippi og Mastervolt.Tja, de jeg har sjekket har vært PowerMosfet baserte. Det betyr tap som øker med strømmen.Kjøleribbene gir en indikasjon på hvilket tap som oppstår ved høye ladestrømmer, dette kan i verste fall overstige tapet man får ved bruk av vanlige dioder. Relé er eneste automatiske løsning som ikke gir tap av betydning. Sjekk f.eks. kjøleribbene på denne "tapsfrie" batteriskilleren fra Mastervolt... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Sjekk f.eks. kjøleribbene på denne "tapsfrie" batteriskilleren fra Mastervolt... ...StarWars....entydelig Starwars ! Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
OT-flyktning Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 hmmm... Men det betyr vel at tapet avtar når strømmen blir lavere etterhvert som batteriene blir fulle? Da kan man vel tross alt si at batteriene til slutt kommer opp til den ladespenningen de skal ha (sånn nesten), noe som de aldri kommer med vanlige dioder: der blir det minst 0.7 volt for lite uansett hvor lav ladestrømmen blir til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Da tror jeg du må lade med VELDIG store strømmer. Vi målte 0,2V spenningsfall over skilledioden ved 100A ladestrøm. Det burde ikke være noe problem.. (Aner ikke hvor stor effekt selve enheten trekker for å fungere, men i forhold til 100A ladestrøm er vel ikke det noe problem heller..) Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Hei. Har ny skilledioden av skyllermark, ny dynamo 90 amp, ny batterier og tillegg digital voltmeter. Brukansvarning av dynamo står at må ikke over 14,40 v. Hva er forskjelliger 14,40 og 14,70? pga ungår koke batterier over 14.40v. Stemmer det? Men jeg er meget fornøyd dem idag og takk være digital voltmeter hvor mye forbruk batterier igjen når båten ligger i øy1-2 dager At-le Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Har ny skilledioden av skyllermark takk være digital voltmeter hvor mye forbruk batterier igjen når båten ligger i øy1-2 dager At-le Har Skyllermark slike dioder? Er du sikker på at det ikke er et rele? Voltmeter høres for meg ut til å være like nøyaktig til slikt som å rugge på båten og sjekke tankinnholdet ved å høre på skvulpelyden. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Har Skyllermark slike dioder? Er du sikker på at det ikke er et rele? Voltmeter høres for meg ut til å være like nøyaktig til slikt som å rugge på båten og sjekke tankinnholdet ved å høre på skvulpelyden. Eivind Hei.Den har rele. Problem fri og anbefale http://www.skyllermarkspressar.com/ (se etter produksjon) Kjøpte digital voltmeter gjennom medlem baatplassen Sveinha. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19113 At-le Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.