Jump to content

Lav ladespenning, senseledning, skilledioder

Andrea

Recommended Posts

Hei.

Har lest mye om lading på forumet, men spør alikevell.....

På voltmeteret har eg aldri sett over 13,7-13,8. Dette mener eg er for lavt selv om Volvo (Garstad ) sier det er OK.

Voltmeteret og senseledning for dynamo er koplet til forbruksbatteriene.

Båt/motor/batteri er fra 2004.

Her er tall fra en liten test ved ca 20 grader:

.......................Forbruksbatteri.......Startbatteri...........ut fra dynamo.

Før start................12,19.....................12.67............................

...........

Tomgang...............13,3.......................13,34....................14,2

1500rpm................13,72.....................13,78....................14,7

Alle målingene blei foretatt på isolatoren, ledningene fra isolatoren til batteriene ligger på 0,5-1 meter.

Fikk "ingen" måleforskjell mellom isolator og direkte på batteriene.

Ut fra dette ser eg at dynamoen lader rikeligt, men strømtyven er denne:Posted Image

Er dette normalt/akseptabelt eller isolatoren "defekt" ???

Mvh Andrea.

Det må vel sies å være normalt, men absolutt ikke akseptabelt! En slik skillediode reduserer spenningen med 0,6 til 0,8 volt, men dette burde den eksterne senseledningen hos deg kompensere for. Sikker på at den er koplet til på riktig sted?

Jeg har ikke senseledning hos meg, og valgte derfor å skifte ut skilledioden med et BEP voltsensitivt rele for å få ladespenningen opp fra 13,5 til 14,3 ca. Men med ekstern sense burde vel dette egentlig være unødvendig. Kan det være at du har dårlig kontakt noe sted?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det må vel sies å være normalt, men absolutt ikke akseptabelt! En slik skillediode reduserer spenningen med 0,6 til 0,8 volt, men dette burde den eksterne senseledningen hos deg kompensere for. Sikker på at den er koplet til på riktig sted?

Dioder som er bra reduserer gjennomsnittlig om ca. 0,6 til 0,8V,

men det finnes dessverre også noe som reduserer med 0,9 til 1,2 Volt.

Ingen vet nå på hva Volvo har klistret på klistremerkene, fordi Volvo produserer ikke selv.

Men ellers er det riktig det du sier.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Går ut fra at senseledningen er koplet på rett sted, forbruksbatteriene, det er dei som normalt har lavest spenning.

Senseledningen og regulatoren gjør jobben sin, 14,7 V på 1500 rpm.

Har gått over og ingen dårlige kontakter.

Er det noen som kjenner til en isolator som stjeler mindre uten "reodor"-koplinger ?

Mvh Andrea

Redigert av Andrea (see edit history)

Eneste måte å unngå tap er å bruke skillerele.

Men som index virker det som om du ikke har senseledningen på selve batteripolen.

Nå sier du eksplisitt i det først innlegget at den ER koblet til forbruksbanken.

For å fjerne enhver tvil bør du måle spenningen direkte mellom sensledningen og minus på dynamo. (siden volvo løsningen bare føler eksternt på pluss vil en dårlig jordforbindelse kunne føre til for lav ladespenning)

Det finnes flere produsenter av "skilledioder" som bare har et tap på 0,1-0,2V, bla Vetus, Philippi og Mastervolt. Dette er enheter som i tillegg til diodefunksjonen inneholder elektronikk som kortslutter diodefunksjonen når ladespenningen kommer over et visst nivå.. Har selv montert en slik enhet fra Mastervolt og den eneste ekstra tilkoblingen på denne i forhold til en vanlig skillediode var en ledning som skulle kobles til minus..

Når du ikke får ladespenningen høyere selv med sensekabelen koblet direkte på batteriet kan det være fordi regulatoren ikke klarer å gi høyere spenning. Mener det har vært konklusjonen i en annen diskusjon..

Det finnes flere produsenter av "skilledioder" som bare har et tap på 0,1-0,2V, bla Vetus, Philippi og Mastervolt.

Tja, de jeg har sjekket har vært PowerMosfet baserte. Det betyr tap som øker med strømmen.

Kjøleribbene gir en indikasjon på hvilket tap som oppstår ved høye ladestrømmer, dette kan i verste fall overstige tapet man får ved bruk av vanlige dioder.

Relé er eneste automatiske løsning som ikke gir tap av betydning.

Sjekk f.eks. kjøleribbene på denne "tapsfrie" batteriskilleren fra Mastervolt... :eek:

Posted Image

hmmm...

Men det betyr vel at tapet avtar når strømmen blir lavere etterhvert som batteriene blir fulle? Da kan man vel tross alt si at batteriene til slutt kommer opp til den ladespenningen de skal ha (sånn nesten), noe som de aldri kommer med vanlige dioder: der blir det minst 0.7 volt for lite uansett hvor lav ladestrømmen blir til slutt.

Da tror jeg du må lade med VELDIG store strømmer. Vi målte 0,2V spenningsfall over skilledioden ved 100A ladestrøm. Det burde ikke være noe problem.. (Aner ikke hvor stor effekt selve enheten trekker for å fungere, men i forhold til 100A ladestrøm er vel ikke det noe problem heller..)

Hei.

Har ny skilledioden av skyllermark, ny dynamo 90 amp, ny batterier og tillegg digital voltmeter.

Brukansvarning av dynamo står at må ikke over 14,40 v. Hva er forskjelliger 14,40 og 14,70?

pga ungår koke batterier over 14.40v. Stemmer det? :confused:

Men jeg er meget fornøyd dem idag og takk være digital voltmeter hvor mye forbruk batterier igjen når båten ligger i øy1-2 dager :yesnod:

At-le :blush:

Har ny skilledioden av skyllermark

takk være digital voltmeter hvor mye forbruk batterier igjen når båten ligger i øy1-2 dager :yesnod:

At-le :blush:

Har Skyllermark slike dioder? Er du sikker på at det ikke er et rele?

Voltmeter høres for meg ut til å være like nøyaktig til slikt som å rugge på båten og sjekke tankinnholdet ved å høre på skvulpelyden.

Eivind

Har Skyllermark slike dioder? Er du sikker på at det ikke er et rele?

Voltmeter høres for meg ut til å være like nøyaktig til slikt som å rugge på båten og sjekke tankinnholdet ved å høre på skvulpelyden.

Eivind

Hei.

Den har rele. Problem fri og anbefale :yesnod:

http://www.skyllermarkspressar.com/ (se etter produksjon)

Kjøpte digital voltmeter gjennom medlem baatplassen Sveinha.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19113

At-le :sailing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...