Jump to content

Yanmar eller Mercruiser diesel?

Arve

Recommended Posts

:rolleyes: Sitter nå her med mitt store dilemma. Er i ferd med å gjøre motorbytte i båten.(Skarpnes 9100) Jeg er i den situasjonen at jeg har to ulike motorer å velge for installasjon, og er veldig usikker på hva/hvem jeg skal prioritere. Ikke minst etter å ha lest her på forumet om flere ulykkelige eiere av Mercruiser (d-tronic) med veivakselbrudd m.m. :cryin:

Motorene jeg har tilgang til er: Yanmar 6LP STZE, 270hk (99 mod) og Mercruiser 4,2 D.tronic (00 mod) 250hk. Begge i tilsynelatende god stand. Velger jeg en mer "tradisjonell" Yanmar diesel u/elektronikk eller en mer moderne elektronisk styrt Mercruiser. Ber om råd og erfaringer fra dere som kjenner motorene. :confused: (båten veier ca 3500kg og har fartspotensiale opp mot 40knop) Arve

4,2 D-tronic'en er en skikkelig bra motor så fremt den er i orden da med hel veiv og greier... :crazy:

Lettstarta, lite røyk, fin gange, gunstig forbruk. Hvis noen bare hadde kunnet fortelle om det er en svakhet i veiva, eller om vi bare har vært ofre for uheldige omstendigheter. Og om det er foretatt noen endringer på veiv eller andre motordeler i de senere år for å forhindre slikt.

D-tronic'en kan forresten chip-tunes til 300 hk såvidt jeg forstår (samme grunnmotor finnes jo i flere effektutgaver, 250/300/320 hk). Og det er slett ikke så dumt :cheers:

Så når jeg får ny-veiva montert og sett at alt funker så blir det vel chip-tuning og et nummer større propeller, og vips så er forhåpentligvis marsjfarta der den burde ha vært, rundt 28-29 knop isteden for 23-24, dvs. nært det som tidligere var toppfarten (29-30 knop).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har hatt same type og årsmodell d-tronic. OK motor, men mykje elektronikk.

Hadde likevel valgt Yanmar, dersom det hadde vore eit alternativ. Eg har også hatt ein slik (ikkje same type som her er aktuell), og det var den beste motoren eg nokon gong har hatt. Yanmar er driftsikker og slitesterk. Og så er motoren i utgangspunktet laga for bruk i båt, - altså ingen marinisert italiensk lastebilmotor...

Men uansett, du har eit lukseriøst val. Lukke til!

Redigert av janb (see edit history)

Hei.

Takker for tilbakemelding så langt. :cheers: Noen som kjenner til om det vil være stor forskjell i "bånndraget på disse to ulike motorene? Tenker at Mercruiseren kanskje har litt mer ytelse fra start og over planingsterskelen.....?

Er det stor forskjell på dieselforbruk/støy på disse to motorene?

Arve

"bånndraget på disse to ulike motorene?

Yanmaren har vel et dreiemoment som gjør at den har knust mange Mercruiser-drev. Utfra dette vil jeg tro at Yanmaren har bedre bunndrag enn Mercruiseren, men dette er jo noe en kan få fakta svar på hos forhandlerne.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg vet ingenting om Mercruiser motorene, siden jeg aldri har hatt en. Men de jeg kjenner (2 stk) som har hatt, har uten unntak hatt problemer.

Jeg har hatt Yanmar 6LP STZE med Bravo 2X fra 2001 da båten var ny. Båten har en startvekt på 6 tonn. Motoren går som en klokke og starter alltid umiddelbart selv om du glemmer å gløde. Også etter vinteropplag. Den gir 700Nm dreiemoment, og har et jevnt skyv over hele turtallsregisteret. Er ikke avhengig av turtall for å skyve. Endrer heller ikke mye på dette om jeg fyller opp med fulle tanker(900 kg) og ekstra feriebagasje. Samme skyvet/turtall/temp etc. Løp og kjøp.

Husk bare at dersom motoren har blitt brukt mye på lave turtall, vil noen kunne få ventil trøbbel. Dette pleier å være dyrt. Sjekk dette på yanmarhelp.com

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Taliban-motoren min :eek:

Posted Image

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

..........D-tronic'en kan forresten chip-tunes til 300 hk såvidt jeg forstår (samme grunnmotor finnes jo i flere effektutgaver, 250/300/320 hk). Og det er slett ikke så dumt

Håper den nye veiva di mener det samme?????? :rolleyes:

Jo men nå er det vel ikke effekten som tar knekken på veiva, det er jo i motsatt ende av effektuttaket (dvs foran på motoren) problemet har oppstått. Samme motor leveres jo i 320 hk utgave, så 300 hk er jo bare peanuts for en 4,2 liter (KAD300 er jo på kun 3,6 liter) :cheers:

..........D-tronic'en kan forresten chip-tunes til 300 hk såvidt jeg forstår (samme grunnmotor finnes jo i flere effektutgaver, 250/300/320 hk). Og det er slett ikke så dumt

Håper den nye veiva di mener det samme?????? :rolleyes:

4,2 liter D-tronic'en på 300 hk kan forøvrig chippes til 350 hk og 740 Nm dreiemoment.. .. min har 550 Nm som standard. Det er jo litt av en økning :yesnod:

Hei.

For ordens skyld, disse Mercruiser 4,2l motorene er ganske forskjellige. ES300 og ES320 er like fysisk, mens 250hk i hvert fall har annen intercooler og injektorer. Svært stor forskjell i skyvet på 250 og 320hk ( 225 Ahk kontra 306 Ahk)

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet.

Mercruiser ryker mindre enn Yanmar, nesten ikke mulig å se eksos og ikke lukt.

Den har ikke noen 24 ventilers topp som trenger registerreim hvert annet år.

Greit med en leverandør av motor og drev, og denne oppleves som grei og fleksibel.

Greie priser på servicedeler, bortsett fra sink.

Og har faktisk snakket med en hel del som aldri har hatt trøbbel med disse motorene. Dette er stort sett lette båter, men som har blitt kjørt hardt og mye.

Veldig fornøyd med lyden som er litt tøff på lave turtall, betydelig lavere støynivå på marsjfart og toppfart enn med V8 bensin. ( har riktignok isolert bedre)

Børre

Takker for all tilbakemelding. Nå ser det for min del ut til at valget faller på Mercruiseren. (Mistenker sterkt at aktuell Yanmarmotor har vært en tur litt for langt under vannlinjen :diving: ...) Har nå lest mange linker her på forumet og mener å kunne konkludere med at uavhengig av grå, svart eller grønn motor er det helt avgjørende med godt vedlikehold og fornuftig bruk av motoren.

Uansett er jeg meget godt fornøyd med forumet som erfaringsbase :flag: og skal selv bidra med info/tips når d-tronic`n er montert og testet.

Ser at bl.a KAD-motorene påståes å være svært kresen på riktig motorolje. Hvilken olje anbefales til Mercruiser d-tronic (250hk) fra 2000?

Arve

10W-40 olje mener jeg det stod i brukermanualen, men du kan laste den ned fra www.marinepower.com. Mobil Delvac stod det bl.a. Rakk ikke å skifte olje på min engang før veiva knakk :nonod: Men de fleste oljer kan vel brukes på denne går jeg ut fra.

Har nå sjekka med diverse chipleverandører. www.powerchip.no i Trondheim utfører reprogrammering av originalchip som gir 300 hk (samme program som originalt i 300-hk versjonen av motoren). Så det skal jeg få gjort til neste sesong (samt propellbytte).

Muligens kan man få det rimeligere fra utlandet http://www.chip-tuning.at/english/index2.htm med en forespørsel, men da blir det vel en slik powerbox som noen mener er en dårligere løsning.

Mercruiser skal ha motorolje beregnet for marinebruk... Sa ihvertfall min mekaniker og han er gud for meg når det kommer til motoren min.

1. motor:mange ti/hundre tusen hvis det går galt

2. motorolje som anbefalt:noen hundringser

Dæggern, det var lett regnestykke :-)

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hvilken olje anbefales til Mercruiser d-tronic (250hk) fra 2000?

Til min (tidlegare) tilsvarande motor fekk eg anbefalt vanleg 15w/40-olje for dieselmotorar, gjerne den typen som motorverkstader har på fat. Dette var rådet frå både merkeverkstad og andre verkstader.

Det er altså ikkje naudsynt å kjøpa dyr Quicksilver-olje, som er det einaste som blir anbefalt i manualen frå fabrikken.

Hei.

For ordens skyld, disse Mercruiser 4,2l motorene er ganske forskjellige. ES300 og ES320 er like fysisk, mens 250hk i hvert fall har annen intercooler og injektorer. Svært stor forskjell i skyvet på 250 og 320hk ( 225 Ahk kontra 306 Ahk)

Børre

ES320 har iallefall større varmeveksler. Skal ta og sjekke i delelista hva som er forskjell på 250 og 300-hesteren ang. turbo, intercooler, kjøling osv.

Sjekk forøvrig emnet mitt ang. Ahk-angivelser https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=24142 Det er noe der jeg ikke helt skjønner :sad:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...