Lazyjack
Alt det som er foreslått over blir nok bare å "pisse i buksa for å holde varmen". Bavaria-metoden for å legge teak er ikke ment å holde mer enn maks 10 år uten vedlikehold. Med vedlikehold mener jeg å passe på som en smed at det ikke finnes en eneste liten sprekk i fugemassen hvor vann kan komme inn. Det er en tilnærmet håpløs jobb å gjøre det på en båt hvor hele dekket er belagt på denne måten. X-fineren råtner temmelig raskt ved kontakt med vann når den ikke får anledning til å tørke ut. Frost bidrar selvsagt til å akselerere prosessen med å bryte ned X-fineren.
Sandvik kan sikkert levere nytt dekk, laget på samme måte men lagt på skive av plast i stedet for finer.
Et annet alternativ er å fjerne alt men det er nok en stor jobb å fjerne limet selv om Bavaria sikkert ikke har sløst med det. Da kan man legge et konvensjonelt teakdekk slik det gjøres på svenske båter til noen hundre tusen eller legge Tread Master gummibelegg som er meget bra både når det gjelder sklisikkerhet og kvalitet forøvrig.
Må si jeg er glad jeg kun har teak i cockpit på mim Bavaria. Det er forøvrig også i ferd med å gi opp livet men jobben der er mer overkommelig.
Ser nå også at tråden ikke var direkte fersk, ville være nyttig å vite hva TS endte opp med å gjøre.