Jump to content

Dieselvarmer i seilbåt - tips om innstallering

Guest atletico

Recommended Posts

Har lurt på å innstallere en dieselvarmer i seilbåten- Sun Odyssey 36" slik at jeg kan få med familien også utover høsten/vinteren.  Har lurt på webasto e.l. Når man allerede har diesel ombord må vel dieselvarmer være greiest jf. parafin-varmere. Er det forbundet med fare å ha hoved diesel tank tilkoblet varmeren - eller bør man ha separat tank?

Det jeg lurer på  er gunstigst plassering ombord? Hadde tenkt i salongen (motorrom er også i salongen, men her er det ikke plass (senere kan jeg kanskje legge inn slanger til 3 lugarer). I salongen er jeg ikke sikker på hvor det kan være plass, har plass i diverse stue rom under sittegruppe eller bak  den ene ryggputen. Men det skal vel være en eksos slange ut og helst frisk luftslange inn fra utsiden. Slangenes utløp pleier vel å være høyt oppe mot dollbord eller oppe på dekk? Skal man ha innsug og eksos på båtsiden i en seilbåt som nesten ligger med ripa i vannet må man vel ha  en type bend på slangene.

Har seilbåtmedlemmene noen erfaringer med gode/dårlige varmere og innstalleringer.

Hadde først lurt på en billig løsning med løs parafinbrenner ala Clas Ohlson Fuji, men denne tror jeg ikke jeg tør ha brennende mens jeg seiler. Kunne vel sikkert ha skrudd/tjoret den fast.

Har en Webasto i min Halleberg-Rassy 352. Den ble montert i båten når denne var ny i maskinrommet. Det er slange med friskluft inn på ca 4 tommer, og eksos med "hals" ut. Eksosen går da i en bue høyt opp slik at vann ikke kommer inn. Diesel pumpes rett fra hovedtanken. Varmen går ut i et 4 tommers rør, og kan fordeles via at spjeld på en "Y" koppling. Du kan da velge hvor du vil ha varmen. Det er montert en termostat til dette slik at du Feks kan ha konstant 20 grader. Dette gir ca 3,2 kW og et forbruk på 0,2 -0,3 l/t. Dette fungerer utmerket. Ha en god og varm høst/vinter.

:sailing:

I hine hårde dager monterte jeg en dieselvarmer i en Albin Cumulus og den monterte jeg i et stuerum akter i båten. Da hadde jeg kort vei til dieseltank, samtidig tok jeg innsuget til varmeren i akterspeilet. Det samme gjorde jeg med eksosen.

En annen effekt var at jeg fjernet støyen fra varmeren vekk fra hvor vi sov. Det er aldri hyggelig å bli vekket av en varmer som starter midt på natten.

Dette var for over 20 år siden, tross alt.................................

Wallas er de mest stillegående varmerene, og de som bruker minst strøm, men i forhold til oppgitt effekt også de som varmer "minst".   Det positive er at du kan montere den i salongen, evt i et skap, uten å bli tunghørt pga. støyen.  Til Wallas får du også dekksgjennomføring til exhausten slik at du slipper å gå gjennom skutesida.  Personlig ville jeg valgt Mikuni 3,5 kW, den er driftssikker som få, og varmer som bare fy, men den trenger litt strøm, som du gjerne ikke har for mye av i en seilbåt???

Jeg har en ny sun odyssey 35 med fabrikkinstallert webasto airtop 3500. Den er installert i cockpitstuerommet på babord side bak en vegg som sikkert er lett å demontere når det blir bruk for det... Luftinntaket er på innsiden av cockpiten om utslippet er høyt oppe på skutesiden på babord side. Varmeren funker perfekt (jeg bor i båten). Det er på minst 12 timer i døgnet nå. Den tar diesel fra hovedtanken.

fordeler:

- båten blir varm fort

- termostatfunksjonen er kongebra

- lite støy nede

ulemper

- støy i cockpiten ved luftinntaket

- Støy i akterkabinen fra dieselpumpen som avgir en svak klikkelyd hele tiden. Helt sikkert irriterende for de som sover der.

Lykke til.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

- Støy i akterkabinen fra dieselpumpen som avgir en svak klikkelyd hele tiden. Helt sikkert irriterende for de som sover der.

Opplevde samme tikkelyden fra pumpen, men løste problemet ved at jeg løsnet den fra skottet den var skrudd til og lagde en "krybbe" av 5 cm isolasjonsmateriale som jeg la den oppi. Har aldri hørt en lyd fra den siden da.

KAT

Hej!

Jag har en Eberspächer D4 monterad i 'maskinrummet' på samma sett som Conagaseg,

ansluten direkt till huvudtanken, funkar utmärkt, värmer snabbt upp båten även vintertid!

Brytare o termostat inne i salongen ! (Har en Najad371)

All luftburen värme 'låter', på natten när det är tyst i båten! Hade jag monterat något idag, så hade jag övervägt vattenburen värme!

S/Y Gunga Din

Hadde tidligere en Webasto i min seilbåt som jeg monterte selv. kjempefornøyd. Nå har jeg kjøpt ny båt og ny 3500W Webasto. Har styrt med montering selv. Hadde glemt hvor mye arbeid det var. Skjønner at det koster å få disse ferdig montert. Har igjen å kople 2 ledninger, så kan jeg starte opp. Monterte den i et stort stuverom. Kort vei til tank og korte slanger til toalettrom og salong. Foreløpig ingen slanger til sovekabinene. Der blir det fort varmt allikevel. Flott tips for å unngå tikkelyden fra pumpa!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...