Jump to content

VP. 130 hk går ikke på max turtall


ola

Recommended Posts

VP. 130 hk....

Jeg fulte diesel på tanken mens motoreg gikk . Etter en times kjøring begynte problemet, den går ikke på fult pådrag lenger ( får ikke den opp i skikkelig turtall ).

Den nøkker når jeg gir full gass ( misser turtallet, får ikke nok diesel ) når jeg gir mindre gass går den fint. Til slutt måtte jeg gi mindre og mindre gass for at jeg skulle komme meg hjem..

Kan det være dieselfilteret som er tett, eller er det dysene ?

Den røyker ikke på fult pådrag, så den får sikkert får lite drivstoff...

 

 

????

Link to post

Man skal alltid begynne med de enkleste ( og billigste ) tingene først. Dermed sier det seg selv at du må begynne med filterskift før noe annet. Regner helt sikkert med at det løser problemet.

 

Det som sikkert har skjedd hos deg er at urenheter i tanken har blir virvlet opp ved tankfylling. Dermed er de blitt sugd inn i filtrene. Du bør nok sjekke tanken og rengjøre den.

Link to post

Heisann!

 

Mulig jeg er helt på jordet her, men husker at en nabo av meg fortalte at han fylte diesel på en lastebil som sto og gikk. bilen hadde lite diesel på tanken og lastebilen stoppet mens han sto og fylte. Årsaken her var at det ble små luftblærer i dieselen som ble trukket med inn i dieselpumpa..

Kan dette være årsaken her også kanskje, at en luftblære ligger og "sperrer" et sted?? Prøv å lufte og se om det hjelper. Er selvfølgelig smart å skifte filter også! Lykke til :seeya:

Link to post

Hvis det er et lokk på tanken som kan demonteres kan du kanskje få sett hvordan det ser ut nedi. Kanskje kan du suge ut urenheter med en vacumpumpe, eller få det ut på andre måter. Hvis det ikke er noe lokk på tanken kan det bli vanskelig å få det ut selv om tanken demonteres. Kanskje kan du sage ut et hull som kan tettes med et lokk slik at du også senere kan komme til for rensing. Jeg ville ikke brukt noe annet enn diesel til rensing av tanken i første omgang. Hvis diesel ikke er tilstrekkelig får man prøve med andre stoffer, men da må man få alle rester av disse ut av tanken før man tar den i bruk igjen.

Link to post

Det er ofte lokk på tankene (mannlokk/mannhull) Er det ikke det ville jeg fått tappet av tanken med pumpe el.lignende, og så fått noen til og laget et hull på toppen hvor du kan inspisere tanken. Dette er et must. Vet at endel regattaer over nordsjøen KREVER mannhull på tankene før en får forlate havn. En må kunne rense tankene.

 

Husk at en skal være meget forsiktig med vinkelsliper og lignende enda Diesel "bare" er en B-væske. Ville latt en proff ta seg av en slik jobb. (gass i tanken??)

Link to post

Jeg hadde det samme problemet på båten min i vår og jeg gjorde som følger.

 

1) Åpnet mannhullet og øste ut rest diesel fra dette hullet. På min tank var dette ca 30cm i diameter.

 

2) Tørket ut all diesel, mask og vann med en fille og vasket tanken inni med ren diesel.

 

3) Renset grovfilter. På min motor var det en sil i banjokoblingen inn på matepupe. (det tok lit tid før jeg fant denne).

 

4) skiftet diesel filter.

 

5) fylle opp tanken igjen og tilsatte "luriumstof" mot kondens og dieseldyr.

 

6) Lufte hele diesel systemet

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...