Jump to content

Agder 840, erfaringer?


Scand_550

Recommended Posts

Det ligger en Agder 840 i erfaringsdatabasen. Eieren av denne er tydeligvis ganske fornøyd. Da kan jeg si litt negativt:

 

Jeg synes dette er ei balje med dårlig plassutnyttelse og teite løsninger. Knotete pentry med en høyde som gjør at man kan bestille time hos kiropraktor i begynnelsen av sesongen. Da har man tid til å rette ryggen mye nok før neste sesong. Cockpit'en er jo stor, men du verden så dårlig utnyttet. Kunne de ikke lage en løsning der man kan vende og senke førersetet i stedet for den teite smale krakken?

 

Dårlig kalesjeløsning, for langt spenn og få bøyler. Feilkonstruert dollbord der vannet her store problemer med å renne av der det skal. Vinduene i frontruta er alt for små. Knotete med ankervinsj på badeplattformen. Dette blir trangt, men går. Stor forkabin, men også her ikke spesielt godt utnyttet. Akterkabinen er som den blir med en rund rau. Det er det ikke noe å gjøre med. Generelt er smarte detaljer og smarte løsninger fraværende. Prisen er gunstig. Eller var i alle fall gunstig. Mitt utgangspunkt er en 2000-modell. Mulig ting har endret seg til det bedre.

 

Siden du også spør om halvfabrikat, antar jeg at du tenker på å kjøpe ny båt. Da vil nok mange si at det finnes valg som er mye bedre - også innenfor samme størrelse snekker. Felles for alternativene er at de er noe dyrere. Når du tenker på en halvplaner med akterkabin, bør du etter mitt syn også vurdere varianter med rett hekk. Akterkabinløsning samt badeplattform blir gjerne i en helt annen klasse.

 

Lotus

 

PS: Glemte at jeg tidligere har skrevet omtrent akkurat det samme i strengen som Ingar viser til. Og like negativ var jeg da :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er en lykkelig innehaver av en helt ny AGDER 840. Hentet den fra fabrikk påsken 06 Etter 22 sesonger på sjøen føler jeg at jeg kan si at jeg har fått båten jeg vil ha i mange år fremover.

 

Jeg mener at innlegget til LOTUS er litt vel negativt. Kanskje kunne pentryet vært noe høyere kanskje kunne dollbordet vært skrått slik at ikke disse 20 vanndråpene ikke samler seg der. Mulig at det kunne vært andre løsninger, men da hadde det det ikke vært den båten det er i dag. Tror også det er en eldre type AGDER som LOTUS skriver om da det ikke er noen vinsj på badeplatformen.

Vi har nu rundet 120 gangtimer i sommer. Turene har gått til Danmark Svenskekysten og på Vestfoldkysten. Vi mener at vi har fått veldig mye båt og fart for pengene.

 

VI ER RETT OG SLETT SUPERFORNØYD

Link to post
Share on other sites

Er en lykkelig innehaver av en helt ny AGDER 840. Hentet den fra fabrikk påsken 06 Etter 22 sesonger på sjøen føler jeg at jeg kan si at jeg har fått båten jeg vil ha i mange år fremover

 

VI ER RETT OG SLETT SUPERFORNØYD

 

Hei Linge2

 

Ja smaken er som baken...

Jeg synes båten virker veldig fin.

Hvilken motor har du i den? fart?

Det er en på finn.no med en D-4 på 210 hk gjør 24 knop på topp. ikke værst for en snekke.

jeg blir ikke klok på om man burde velge med eller uten hardtop.

ser fordeler med begge men synes båten er veldig fin med hardtopen.

hvilke grunner hadde du for ditt valg?

 

kjøper jo argumentene til lotus om den runde ræuva å dårlig plass i aktercabin men nå liker jeg nå en gang snekkefasong på båt veldig godt da..

ikke godt å bestemme seg for noe egentlig er jo så mye fine båter, men jeg heller litt mere mot å få en praktisk romslig båt fremfor en båt som kun er noe for øyet.

 

tiden får vise :crazy:

Link to post
Share on other sites

Vedr spørsmål fra Scand 550

 

Jeg har 144 HK Yanmar og er veldig godt fornøyd med denne.

Vedr fart så gjør min båt 21 knop. Men vi marsjer som regel i 8 - 15 knop. Har jo ikke kjøpt denne båten for å komme fortest mulig frem. Da skulle jeg valgt en helt annen båttype.

Når det gjelder hard top så var det aldri aktuelt for oss. Vi liker å sitte i friluft under åpen himmel. Når det er pent vær altså med tilbakerullet kalesje. En annen fordel er den nye kalesjeløsningen med glidelås mellom vindskjermer ogkalesje. Både sprut og trekkfritt. Fikk merket fordelen med dette da vi ikke hadde problemer med å holde varmen i snøvær og 0 grader. Hvordan holdbarheten på glidelås og borelås er får tiden vise.

 

Oppfølging fra fabrikk(produsent) er vi meget godt fornøyd. Ble alltid ønsket velkommen for å følge opp under byggeperioden i vinter.

Kort og godt vi føler at vi har fått veldig mye båt og kvalitet for pengene.

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal ha en snekketype med rund hekk, kan det uansett bli mye bra båt ut av det. Ta en Joda 850 TC. I utgangspunktet en fetter av Agder 840, men ser man nærmere etter er ikke familielikheten så stor likevel. Joda har fintenkt og gjort noen forbedringer her og der. De ankepunktene jeg har angående Agder 840 er det vanskelig å påstå at Joda'en har, selv om utgangspunktet er det samme. Selv om Joda'en er over 20 cm smalere, er plassen etter mitt syn mye bedre utnyttet.

 

Nå vil jeg anta at Joda 850 koster en del mer enn Agder 840. Hovedsaken er at kjøperne er fornøyde med sine valg og pris er en viktig faktor i totalvurderingen.

 

Lotus

Bildene under er hentet fra reklamen til Joda og Agder Boat

Litt store, men det går forhåpentligvis bra i bredbånds-Norge.

 

Posted ImagePosted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Synes ikke at Lotus’ innlegg kan stå ubesvart – har nå diskutert litt av hvert med ham før, og vil vel karakterisere ham som en av de mer fargerike sort/hviterne her på Båtplassen !

 

Jeg har også ny Agder 840 av året, har vel kanskje 30+ båtsomre bak meg, og kan med en gang si at jeg er fornøyd med båten, og regner med å ha denne i mange år framover. Vi har vært på tur Tønsberg-Mandal, og så Tønsberg-Marstrand (nesten Gøteborg),. Besetningen har stort sett vært 4 voksne og en labrador. Totalt har vi til nå pådradd oss 185 timer på motoren, men jeg er fortsatt sjuk på mer, så jeg ser ikke bort ifra at vi passerer 200 før opptak. Min forrige båt var en Nidelv 26 - 87, som er en kjent båt for de fleste som beveger seg i denne klassen, så jeg føler meg fri til å trekke noen sammenlikninger til denne underveis.

 

Agder Boat ble overtatt av nye eiere for noe over ett år siden, og i den forbindelse har det vært gjort en del oppgraderinger, og det som vel er det mest åpenbare er jo ny vindskjermløsning med større vinduer og targa i aluminium. Dette sammen med blå stripe, pullere og luftinntak i rustfritt, gjør at båten framtrer helt annerledes enn eldre modeller. Utseende er jo en smaksak, men jeg synes i allefall at båten tar seg bra ut, selv om man jo ser at den er brei spesiellt bakfra.

 

Jeg valgte å kjøpe en såkalt turklar båt, men relativt ribbet, og så har jeg stått for bunnbehandling, og installasjon av mye av utstyret selv. Fabrikken har på alle punkt vært imøtekommende, og bistått ved spørsmål, og bidradd til at dette ble en spiselig løsning- både økonomisk, og praktisk.

 

Så til selve båten – jeg valgte etter lange kvaler en Yanmar 144. Alternativet jeg holdt opp mot denne var en Volvo D3 160. De kostet omtrent det samme, og du kan si jeg valgte driftsikkerhet over år framfor en modene elektronisk styrt motor med antakelig fordeler både ved forbruk, vekt og støy. Skulle jeg valgt motor nå, ville det sannsynligvis blitt Yanmar 184. Dette fordi båten faktisk takler farta på 20+ såpass bra at jeg kunne tenke meg å gjøre det oftere enn bare når båten er nesten tom. Når det er sagt, så havner vi ofte i området rundt 10 kn. Først og fremst fordi det hele blir mer uanstrengt, og i dette området tar den også litt sjø ganske greitt. Med 144hk. Blir maks masrjfart ca 15 kn med full ferieoppakking inkl. slepejolle. Men da skal det være relativt stille, og etter et par timer i den farta, ser du det greit på dieselmåleren. Ellers har noen sagt at båten tåler mer sjø enn personene om bord, og det har vi fått verifisert – i ca 2m ”grunnbølger” + div mindre overlagret dro vi fra Staværn mot Jomfruland. Vi lå i ca 9 kn, og ting oppførte seg greit, inntil stakkaren som satt på do kom tvers gjennom dodøra ! Kan vel heller ikke underslå at det under disse forhold sprutet såpass at nok kalesja ikke holdt alt sjøvann ute. Imidlertid er det helt klart at med N-26 som tidligere nevnt ikke hadde vært mulig å holde 9 kn – verken med tanke på rulling eller vannsprut. Det bør vel også nevnes at båten har stort vindfang, og ikke allverdens størrelse på roret, så jeg tror ikke jeg ville valgt å satse uten å ta med baugpropell. Ellers virker installasjon av motor / driverk veldig solid, og jeg har merket meg at motoren står i et eget lukket rom som bla hindrer motorlukt i akterkabinen. Slik var det ikke i N26. Ellers er jo Yanmaren en 4-sylindret 3,5ltr, og det er ikke til å unngå at det blir noe vibrasjoner når den går på tomgang. Dette ble imidlertid heller ikke underslått fra Agder før jeg valgte motor.

 

Det hevdes at Agderen har dårlige innredningsløsninger – og jeg vet ikke helt – det er klart at om man sammenlikner med N26 – så er den vel ikke meningen at den skal romme så mange flere personer, men det blir mye mer luft på alle kanter, og det oppleves som positivt når man skal bevege seg over et tross alt såpass lite område over tid. N26 er jo ekstrem når det gjelder å utnytte plassen, og all ære til konstruktøren der. Men jeg vet ikke om Lotus har forsøkt å tre seg inn i stikk-køya eller akterkabinen på en N-26, det passer bedre for barn enn for voksne, selv om det akkurat er plass nok når du er på plass. Jeg tror det er viktig å ha klart for seg at selv om Agderen er n % lengre, og bredere, så er det ikke for å få plass til n % flere personer. Derav kan kanskje noen løsninger virke ikke så smarte. Imidlertid er det etpar ting som kunne vært annerledes, og som det kanskje er greitt å vite om, og ta stilling tilfør man bestemmer seg. Dersom du velger TV hylle med skap i piggen (det er veldig dekorativt), ender du opp med ei seng som er ca.170 lang. Den er imidlerid brei så det holder, og velger man å ligge på tvers er jo den ytterste plassen bortimot 3 meter, men tviholder du på å ligge på langs i båten kan det bli litt snautt. Imidlertid ligger båten uvanlig støtt, så det er ikke sikkert at problemet er så stort. Man ligger ikke på bordet i en Agder, men det er 4 puter med stiv bunn som legges i midt-trapeset. Det blir mer stødig , men vær obs om ikke alle putene er på plass – det er også litt mer styr å stue disse putene når de er stive under, men vi har nå funnet en plass å legge dem.

Toalettrommet fungerer helt greitt på alle måter – og jeg setter pris på å slippe å ta ned buksa før jeg går inn – slik jeg måtte på N26. Et ekstra pluss for tilgangen til det elektriske bak rattet som er i en stor luke inne fra toalettrommet.

I cokpit klager Lotus på pentry løsningen – jeg kan ikke egentlig skjønne at du kan få den noe særlig høyere i noen båt – så lenge den skal være ute, og det vil vi ha den. Kan ikke huske at det er noe forskjell i så måte i forhold til N26. Ett pluss er omrammingen til oppvaskkummen - den sørger for at vannsøl holder seg nedi der. Det vi brukte litt tid på var å venne oss til er at det er relativt få skap, slik at matlagring foregår nå litt annerledes. Det er jo en del rom rundt forbi – og noen av dem er store. Bare i rommet under bakre babord sitteplate er det plass til komplett dykkerutstyr med drakt, vest, svømmeføtter og ikke mindre enn 4 fullsize dykkerflasker.

Så til den omtalte ”brisken”, og vi snakker altså om benken ved spisebordet som har ryggen mot kjøreretningen. Og den er ikke perfekt – så gjør deg likegodt opp en mening om du kan leve med den med en gang. Det er en selvfølge at førerstolen skyves helt fram slik at bakhodet går klar av den, men likevel er setet i korteste laget, og ryggstøet i laveste laget for meg på 183. Mor på 163 synes plassen er helt grei. Dette setet er taperen i kampen om et justerbart dobbelt førersete, og et stort kjøleskap. Noen mente at det bare var plass til et 42 l. skap – det er feil - i min båt sitter det et 62 l. skap, og det er såpass dypt, at man kan legg 1,5l brusflasker helt ned.

 

Så til en av de tingene jeg synes er bra – det er mange sitteplasser der det er behagelig å sitte mens man kjører. 3 seter oppe foran + at man faktisk kan gjøre benken bak slik at den går i hele båtens bredde. Og da sitter du med nesa i kjøreretningen.

 

Akterkabinen er stor nok til at vi (183cm+163cm) har valgt denne til vår faste soverom. Den er stor nok til at vi kan ha sakene våre her, og sengen er stor nok til at vi kan ligge greitt her.

Synes faktisk at denne løsningen har blitt ganske så bra, for akterenden er rund, og slik er det bare !

 

Badeplattformen kan man få i teak, og det kostet ca 3 lapper mer enn en i plast, og det synes jeg det var verdt. Ankervinsjen sitter i et rom akter i skroget, med rulle på plattformen på vanlig vis. Jeg har 50 meter kjetting, og den må ha litt hjelp i stablingen, ellers vokser den opp i kabularet, men det tror jeg heller ikke er noe uvanlig.

 

Så kommer vi til det som jeg oppfatter som en av de største fordelen – nemlig hvordan man med enkle hångrep gjør båten solklar ! To glidelåser, og et lite trykk på borrelåsen, og hele framre kalesjen folder seg mot targaen, og vips har du en åpning på bortimot 6m2 over hodet.

Nærmere flybridge kommer du ikke i ei snekke. Bak er det litt mer jobb, men det er glidelåser mot kalesjebøyelene, så vi ender gjerne opp med at vi tar vekk bakre delen, og lagrer selve kalesjen inne, og fester bøylen til rekkverket. Da blir akterkabintaket ei kjempesolseng som jeg tror få andre i denne prisklassen kan matche. Så når jeg da på den beste soldagen møter en Vikes 8xx med attpåtil bakre kalesja på , og fyren satt godt innpakket under hardtop’en, visste jeg at jeg har valgt rett type båt !

 

PS om du befinner deg i nærheten av Vestfold, og kunne tenke deg en titt - så ikke nøl med å si ifra, så ordener vi det.

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Koh.

 

Hjertlig takk for en fin beskrivelse av båten, det er sånne tilbakemeldinger som er kjekkt å få

når valget av båt skal taes. :cheers:

 

Valg å valg... Drømmer jo da vettu :lol:

 

Å takk igjen for tilbudet om en titt i båten.

Er desverre så sjelden på dine kanter.

 

Har lest mye godt om motoren du valgte til din båt.

Er nok et stort poeng det du sier om de nye D motorene til Volvo.

Ikke alltid bra med for mye eletronikk det er helt sikkert, også med tanke på det miljøet

en båtmotor lever under.

 

Husker du pris spranget fra 144 til 184 hesteren Koh?

Link to post
Share on other sites

Hei

Er selv den lykkelige eier av en god gammel agder840. Og ja, jeg er meget godt fornøyd med båten.Men vil bare nevne at jeg har vært oppe på fabrikken, ligger 5 min unna meg. Servicen fra Jan Petter Zonneweldt, er helt topp. Anbefaler deg en prat med ham...... Se tlf på www.agderboat.no

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

den graver en durabelig hekksjø. Scand 29 blir jo puslete i forhold til denne.

:eek::eek: Hææhh??

Det kan'ke være mulig vel??? :confused::lol::lol:

Har sett mange Agder båter i sommer. Men har da ikke opplevd dette. :lol:

Virker forøvrig som en veldig populær båt. Synes den virker helt ålreit selv også. Det ligger en ved siden av meg i havna, ( i tillegg til flere andre rundt) og den ser da bra ut den. Eieren er fornøyd han også, men han skal visst selge den, grunnet ønske om større uteplass med utgang/port rett til badeplattform.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen - beklager 550, men jeg husker desverre ikke det nå, og det kan jo ha vært justeringer siden dengang - men det får du vite med en kjapp telefon til Agder Boat.

 

Hrmf... hekksjø - hva er det - visste ikke du var så bitteliten ! :eek:

 

eller

skal jeg svare som båtførerern vi ropte til og spurte om ha så dykkerflagget - joda han gjorde da det, men han kunne ikke forstå at det var hans problem ! :diving:

 

Joda - vi vet nok hva som skjer bak der - men var det det 13.8 - så har jeg alibi - da var vi på båttur med Steinbiten - den blå og hvite skjønnheten til Tjøme og Nøtterøy dykkerklubb som ligger innerst i Kjøpmannskjær ved siden av brannbåten. Ellers er jeg nok fra tid til annen der ja - men jeg tror ikke at hekksjøen er noe særlig mindre i 8 knop enn i 12.

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- men jeg tror ikke at hekksjøen er noe særlig mindre i 8 knop enn i 12.

 

-koh

 

Nei, kanskje ikke så veldig mye?, men det er veldig stor forskjell på 5 knop og 8 knop mht til hekksjø på de fleste båter. Det bør du få med deg. Har sett mange idioter som ikke forstår det. Ja, jeg tror faktisk ikke at de skjønner det selv at medfører stor forskjell og øke 3-4 knop fra 5 knops grensen. Noen ser bare forover og aldri akterover heller så de oppdager det ikke.

Link to post
Share on other sites

Ellers er jeg nok fra tid til annen der ja - men jeg tror ikke at hekksjøen er noe særlig mindre i 8 knop enn i 12.

 

-koh

Sikkert ikke - vår båt graver allerede fra 7 knop, så gjennom Vrengen pleier vi å gå i saktere fart. Denne Agderen gikk i minst 10 knop gjennom hele og Windyene som ligger langsmed når du passerer den grønne lykta husket godt på seg. Skikkelig gravemaskin
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...