Jump to content

Da er handelen i boks og jeg blir snart Bavaria 39 eier

Sydvesten

Recommended Posts

På vei hjem fra ferien min tenkte jeg litt annerledes.. Den ene dagen møtte jeg ca 10-15 båter, ca 5 motorbåter, og resten seilbåter.

Motorbåtene sleit med hopping på bølgene, mens jeg i seilbåten holdt hastigheter på opptil 14,2knop (i følge GPS), og snittet over et par timer på ca 8 (med en båt med vannlinjelengde på 8 meter), det regnet og blåste, men det var fett i cockpiten min!

Dagene før var det omtrent likt vær, og da også var det få motorbåter ute, mens man koste seg i seilbåten..

Tenkte da på det noen her nevnte for noen dager siden ".... seilbåt er bedre enn motobåt å være i under forflyttning, mens motorbåten er best å ligge stille i. Idag ble min konklusjon - bullshit! :lol:

Liker du ikke vann så liker du ikke vann. :rolleyes: Jeg skal selvsagt ta forbehold om at hvis helsa svikter så skal jeg vurdere dekksalong og andre løsninger. Likevel, seilbåt er ikke noe dårligere å ligge stille i enn å være underveis. :yesnod: Selvsagt er det et spørsmål om smak og behag. Er du frilutsmenneske er det trivelig i en cockpit, selv om det regner eller er snøvær. Er du en pinglete stuegris er det selvsagt greit å sitte varmt og godt i en motorbåt og håpe det ikke blir nødvendig å bevege seg ut på dekk. :lol:

Det er riktig at jeg har konvertert ja, så vil tiden vise om det er det vi virkelig ønsker... Nå er ikke jeg spesielt pysete av meg og lider heller ikke av vannskrekk så tåler en regnskvett eller to... Man har da sydvesten....

Jeg ble helt sikker her forrige lørdag, da var det en Sunseeker 65 innom og bunkret i Langesund, han skulle bare ha litt diesel i tankene og nøyde seg med med skrave 2000 liter, til den nette sum av 15500 kroner.... Han skulle sikkert ikke lenger en til Oslo.... så da var det vel akkurat nok vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Liker du ikke vann så liker du ikke vann. :rolleyes: Jeg skal selvsagt ta forbehold om at hvis helsa svikter så skal jeg vurdere dekksalong og andre løsninger. Likevel, seilbåt er ikke noe dårligere å ligge stille i enn å være underveis. :yesnod: Selvsagt er det et spørsmål om smak og behag. Er du frilutsmenneske er det trivelig i en cockpit, selv om det regner eller er snøvær. Er du en pinglete stuegris er det selvsagt greit å sitte varmt og godt i en motorbåt og håpe det ikke blir nødvendig å bevege seg ut på dekk. :lol:

Helsa er nok ikke bra nok til å ha seilbåt og seile aktivt, i hvertfall ikke i tøft vær. Oppsøker uansett ikke tøft vær - fikk nok av det på kystavakta. I stille vær hadde jeg ikke hatt tålmodighet med tempoet i en seilbåt. Jeg ville også savnet uteplassen - en trang cockpit er ikke nok, og nede i"kjelleren" vil jeg bare gjemme meg bort når jeg skal sove. Vann og å bli kliss bløt liker jeg derimot - når jeg vil, ikke når det passer "han der oppe". Friluftsmenneske er jeg vel også selv om jeg har helårsbåt? Ikke mange seilere å se når juletorsken skal fiskes fra akterdekk :wink: .

Nei, skal gi meg nå - det var dumt å komme med mine kommentarer i gratulasjonstråden til Sydvesten. Hver sin smak..... . Håper Sydvesten har valgt rett... .

Gratulerer med seglbåten, sydvesten!

Og takk for alle spørsmåla og tankane ang. overgang til seglbåt, som du har delt med oss her på baatplassen. Ser også fram til å lesa (og kanskje bidra med spørsmål til...) den nye tråden din om praktisk segling. Slikt er nyttig for oss motorbåtfolk som vurderer overgang til ulike tekstil-fartøy.

No er det så mange som er i ferd med å konvertera, at kanskje nokon erfarne seglarar kunne starta "baatplassens seglskule for begynnarar" a la Poseidons båtførarkurs... :wink:

Foreningen for båtlause har no mista eit medlem. Sjølv trudde eg at eg skulle sleppa ut av klubben i går. Men jammen kom det ein annen kjøpar i 12. time med bod høgare enn eg ville gå... :cryin:

En forsinket gratulasjon av ny flott båt, Sydvesten :flag: Den kommer dere helt sikkert til å få mye glede av!

Den båten jeg nå har kjøpt er den som lå hos Lundebåt i fjor høst og som ble benyttet under messen sjøen for alle på Lillestrøm i mars i år. Båten fikk vann under kjølen 3. mai i år... Båten er kjøpt brukt av et vennepar som kjøpte denne båten ny, og fikk akkutt 3 fotssyke....

Jeg måtte ordne noen greier til gummibåten i Leangbukta på lørdag, og da tok jeg en runde blant båtforhandlerne der, men det var omtrent bare Lunde Båt som hadde åpent, så jeg gikk innom deres innendørs utstilling av seilbåter - brukte bl.a. litt tid i 39-foteren, og jeg synes virkelig at det var en flott båt. Flott bysse, romslig salong, 2 gode toalettrom, bra lugarer og en hyggelig cockpit - i det hele tatt en båt det burde være mulig å tilbringe lang tid i, kanskje også uten å risikere å få 3 fotssyken.

Hilsen hos

Takker alle sammen for gratulasjoner.. Det aller meste er boks nå, men før nøklene er min hånd tar jeg ingenting for gitt..

I morgen ettermiddag skal jeg og tidligere eier møtes hos Lundebåt for signereing av diverse papirer.... det som vil ta litt tid er å få båten inn i NOR.. men papirmøllen er i gang, måling og merking av båten vi finne sted hjemme på Stathelle... snakket med sjøfartsdrektoratet i Larvik i dag, og de trenger enn 3-4 dagers varsel så kommer de..

Vi kjører i allefall til Lundebåt i morgen med full bil... og planen er at vi overtar båten så snart papirene er ferdig med kontrakter og skjøter og gud vet hva. En liten tur på fjorden samme med tidligere eier så vi kan få en kjapp innføring i hvordantauverket til seilene funker.. Deretter blir det innlasting av utstyr og mat osv.. og overnatting i havne til lørdag.... Da settes kursen ut av Leangbukte og sørover Oslofjorden... Det ikke akkurat meldt mye vind, så jeg regner med at laknene kommer opp i masta eller ut av maste ganske kjapt.. Er meldt nordlig vind på rundt 3 til 5-6 m/s.. så det burde være overkommelig for en grønnskolling på seil som meg...

Vi satser på å gå til Hortensområdet lørdagen... enten overnatting i gjestehvane der eller Åsgaardstrand... siste etappen til Stathelle blir søndagen.

Værkart for Oslofjorden Lørdag klokken 15.00

Vind:

Posted Image

Temperatur:

Posted Image

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Da passerer du nok oss vil jeg tro.. vi forlater nok leangbukta ved 9 tiden tenker jeg... Så ser du en Bavaria 39 på din vei som oppfører seg noe merkelig og som finner mye rart så er det nok oss skal du se... vi heiser baatplassen vimpelen og seiler med den... :lol::lol:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Da er vi vel innstallert ombord her i havna i Leangbukta. Det meste er ombord, pc'en er kommet på kartbordet og minsten sover. Finner mange låste nettverk her, så Telenor og 3G ble redningen her i dag.

Vi er nå klar til avreise i morgen tidlig etter frokost... er litt lite diesel på tanken så vi må nok sette alle kluter til i morgen skal vi komme sørover...

Regner med vi finner en bunkersstasjon et eller annet sted på vår vei sørover..

Kursen settes mot Horten så snart morgenkaffen er inntatt..

Dette blir spennende..

Da er vi vel innstallert ombord her i havna i Leangbukta. Det meste er ombord, pc'en er kommet på kartbordet og minsten sover. Finner mange låste nettverk her, så Telenor og 3G ble redningen her i dag.

Vi er nå klar til avreise i morgen tidlig etter frokost... er litt lite diesel på tanken så vi må nok sette alle kluter til i morgen skal vi komme sørover...

Regner med vi finner en bunkersstasjon et eller annet sted på vår vei sørover..

Kursen settes mot Horten så snart morgenkaffen er inntatt..

Dette blir spennende..

Det er HydroTexaco kortpumpe (bank-kort også) i gjestehavna i Drøbak.

På kaia på nordsiden rett innenfor moloen.

God tur.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Det er Shell på marinaen i Vollen, men vet ikke når den åpner. Mener å ha hørt at det er kortautomat.

Kortautomat på dieselpumpa. Gå inn med bryggeanlegget på styrbord side. Sender du en ekspedisjon opp veien og til venstre finner de sikkert bakeriet også. God tur, og se opp for båtene som deltar i seilas denne helga. Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Seilas sier dere... måtte jaggu meg sjekke... så er det Hollenderen i dag.. siden jeg ikke er påmeldt så starter jeg nok utenfor konkuranse og blir som en outsider å regne i dette selkabet.. så det skulle være konsert med Postgirobygget på Oscarsborg i kveld.. kommer vi ikke lengere så kommer vi ikke lengere.. men håpet er fremdelse Horten/Åsgaardstrand i aften, før lanternene må tennes...

Er bare skipperen på skuta som er våken på denne tiden, lettmatrosen og matrøsene sover ennå... driver her og tester utstyr, som varmapparet, kjekke greier det... er jo mya rart som skal finnes ut av...

Har du fått heist seil da?

Seil :eek::eek:

Han ringer nok redningselskapet når han er tom for diesel :lol::lol:

Tror dette går bra sydvesten, gratulerer med ny skute :flag::flag:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...