Anonym Startet 18.August.2006 Link til dette innlegget Startet 18.August.2006 Hei! Jeg har hørt at det skal finnes en greie å koble til gassflaska som gjør at du kan fylle selv på bensinstasjonen.. (Fra LPG-tanken for biler..) Og på den måten få ekstremt billig propan.. Noen som vet hvor man får tak i stæsjet? Er det lovlig? Og er det trygt? Sitér dette innlegget Link to post
Redman Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 Det er helt lovlig. Se http://www.lpgnorge.no Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 Dette var interessant, jeg må visst finne fram igjen de flaskene jeg var nødt til å kjøpe i USA. Kanskje jeg kan få fyllt dem igjen? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Cirkeline Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 Siden vi er inne på gass, hva med en ombygd "bensinsprut" båtmotor med LPG som fuel? Gass anlegg er der jo innstallert i mange båter allerede, så det kunne jo være noe.........eller? Med en literpris på 5,50 var det jo fristende. Bare bær ombord en tank og fyr opp? Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 En del drosjer i Trondheim ble bygd om slik at de kunne kjøre på gass eller bensin (sjåførens valg til enhver tid). Ombyggingen kostet ca. 30 000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 Har vurdert å bygge om bilen min selv jeg. Kjører ca 40000 i året. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Anonym Svart 18.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 Det er helt lovlig. Se http://www.lpgnorge.no Bare kjipt at flasker for det tydeligvis finnes kun i 11-21kg størrelse.. Det har jeg ikke plass til ombord :( Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Det er helt lovligDet krever godkjente flasker. På side 5 i september-utgaven av PBO står det en notis på side 5 om at et fabrikat av slike flasker ikke er godkjent for båt (fordi flaskene kunne overfylles). Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 En del drosjer i Trondheim ble bygd om slik at de kunne kjøre på gass eller bensin (sjåførens valg til enhver tid). Ombyggingen kostet ca. 30 000 kr.Gidder man ta turen til Belgia så koster det ca 1500 euro. Tar 2-3 dager, verdt turen når man får det til ca halve prisen når momsen er lagt til. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
GeirKS Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 (redigert) Linker til belgiske leverandører av LPG anlegg? Er det samme merkene som selges i Norge slik at det er mulig å få service/reparasjoner utført? Må anlegget godkjennes av noen? Geir Redigert 21.August.2006 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Har dessverre ingen linker. Tror det er samme som brukes her men skal prøve å sjekke opp. Har hørt om flere store amerikanere som har fått bygget om til gassdrift i Belgia. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Motordoktoren Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Gidder man ta turen til Belgia så koster det ca 1500 euro. Tar 2-3 dager, verdt turen når man får det til ca halve prisen når momsen er lagt til. Hva blir prisen når importavgift på 1500 euro, toll på importavgift og 1500 euro, og mva på toll, importavgift og 1500 euro (eller hvordan det nå regnes ut) er lagt til? Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Interessant tanke å bygge om til gass, men hvor mange marinaer tilbyr LPG? Er vel ikke mange? forrige båten min som hadde høykomp. QA-130 forlangte 98 oktan på tanken, og bare det var ikke enkelt... Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 22.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 La meg gjette. Du trodde den måtte ha fra RØD pumpe, altså "blybensin" ? Isåfall kastet du bort en del kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Nope. Fant (heldigvis) ingen "røde" pumper rundt Tønsberg, så det ble bly-erstatning på flaske og tilbakestillt tenning for min del. Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 22.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 og hva brukte du så bly-erstatning for? Det er bare tull på den motoren, med mindre den er basert på en volvomotor fra før 1976. Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Fordi toppen kom fra en B-20E. Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 DENNE linken advarte mot "sjølfylling", men kom i havn etter mye "kav". Nyttig info Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.