Bluefin Startet 18.August.2006 Link til dette innlegget Startet 18.August.2006 Jeg har en 30 år gammel båt med blått skrog som jeg holder på å restaurere. Skroget er matt og falmet, men gelcoaten er veldig god forøvrig og bør kunne bli fin uten hellakkering. Flere kilder anbefaler å slipe ned overflaten med 2000- og 4000-papir etter grundig vask med både alkaliske og oxalsyrebaserte vaskemidler (ikke samtidig...). Så anbefales en god rubbing før polering og beundrende blikk. Noen som har erfaring med teknikken, eller har prøvd andre ting som virker? Og hvor i all verden får man pussepapir (eller annet pussemedium) til å sette på poleringsmaskinen??? Mvh Kristian Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 (redigert) Da har du nok fått feil råd. 1200-papir holder i massevis som papir for siste runde og du kan kjøpe våtslipepapir med 1200-korning de fleste steder som selger pussepapir, inkludert Biltema. Redigert 18.August.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 Enig med Lotus. Jeg brukte 1200-papir vått til fjerning av tidligere skibsnavn. Det funket som bare juling. Hvis det bare er falming som er problemet, kan du jo forsøke deg med Autosol først og se om du får bort det dårlige laget på den måten. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
index Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 Polermaskin er vel ikke ideelt til dette, da det er snakk om våtsliping. Da er det i så fall kun snakk om luftdrevet verktøy, eller håndsliping. Tror faktisk at jeg ville ha foretrukket sistnevnte, da det er lett å slipe seg gjennom med maskin. Men en del arbeid blir det ja! Ellers er det utrolig hva man kan få til med Autosol og polermaskin også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cirkeline Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 Autosol er et glimrende produkt til dette. Husk å bruke vannspruteflaske sammen med Autosol/maskin for å fukte overflaten underveis. Hvis der ikke er riper så ville jeg bare brukt Autosol og maskin for å få opp glansen i gelcoaten og 1200 papir til å fjerne riper etc. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 Alternativet er å rubbe med maskin. Pasta til dette får du tilsvarende korning 600 og oppover. Hvor Afin autosol er vet jeg ikke, men noe slipeeffekt er det i den, så jeg vil tippe 1200-1500 Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
power Svart 18.August.2006 Link til dette innlegget Svart 18.August.2006 (redigert) Mange svar på samme ting Selv så har jeg brukt 2000 papir og autosol på maskin hvis du har . Ikke bruk 1500 da det blir mye riper som du sliter med og pusse bort. Har du en billakkerer i nærheten så får du sikkert kjøpt 2000 papir av dem. Autosol har jernia mm Redigert 18.August.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 1200 papir er fint å bruke med litt forsiktighet, men det må brukes på en eksentersliper. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.August.2006 Link til dette innlegget Svart 19.August.2006 Clas Ohlson selger Autosol. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 1200 papir er fint å bruke med litt forsiktighet, men det må brukes på en eksentersliper. Hvem selger 1200 papir for eksenter ? selv så har jeg 800 . 2000 vannslipepapir er tingen Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 (redigert) 1200 papir er ikke fint nok hvis du skal ta hele skutesiden. Jeg tror ikke du klarer å rubbe vekk ripene etter 1200 papir hvis du skal ha det blankt etterpå. 1600-2000 papir derimot lager riper du kan rubbe vekk. 2000 papri er absolutt lettest "å rydde op etter" med rubbing. det sier seg selv :-) Jeg har brukt 400-800-1600-2000 i nevnte rekkefølge når skader skal repareres. Ikke mulig å kjenne at skroget er fikset på etterpå :-). Jeg slipte litt på båten til en kompis i våres (gamle malingsflekker og gelcoat sprut på en ellers fin skuteside) med 1200 vannslipepapir og fikk ikke alle ripene etter dette papiret helt vekk. Ikke bruk 1200, du vil angre etterpå. 1600-200 papir har de i en del fargehandler (Meyer i Tønsberg har, Zeiner har ikke) Det finnes forøvrig en slipepasta (blå av farge) som jeg tror MaxWax lager. Den har ca 3000 som korningsgrad og fikser "det siste" som skal til.. Rubbing etterpå og det blir lekkert og utrolig blankt. ps Husk at du MÅ bruke vannslipepapir, ikke tørrsliping... det er også veldig forskjell på vannslipepairet som er i handelen. det som Vallø Marina selger slipper kornene før du har telt til 200. 3M derimot (bare et eksempel, det finnes andre som også er bra) holder og holder og holder... Dyrere i innkjøp? Yepp, men det varer 5-8 ganger lenger. Joda310 Redigert 20.August.2006 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.