Jump to content

Sliping av gelcoat? Og hvor får man 2000 og 4000-papir?

Bluefin

Recommended Posts

Jeg har en 30 år gammel båt med blått skrog som jeg holder på å restaurere. Skroget er matt og falmet, men gelcoaten er veldig god forøvrig og bør kunne bli fin uten hellakkering.

Flere kilder anbefaler å slipe ned overflaten med 2000- og 4000-papir etter grundig vask med både alkaliske og oxalsyrebaserte vaskemidler (ikke samtidig...). Så anbefales en god rubbing før polering og beundrende blikk.

Noen som har erfaring med teknikken, eller har prøvd andre ting som virker?

Og hvor i all verden får man pussepapir (eller annet pussemedium) til å sette på poleringsmaskinen???

Mvh Kristian

Polermaskin er vel ikke ideelt til dette, da det er snakk om våtsliping. Da er det i så fall kun snakk om luftdrevet verktøy, eller håndsliping. Tror faktisk at jeg ville ha foretrukket sistnevnte, da det er lett å slipe seg gjennom med maskin. Men en del arbeid blir det ja!

Ellers er det utrolig hva man kan få til med Autosol og polermaskin også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Autosol er et glimrende produkt til dette. Husk å bruke vannspruteflaske sammen med Autosol/maskin for å fukte overflaten underveis. Hvis der ikke er riper så ville jeg bare brukt Autosol og maskin for å få opp glansen i gelcoaten og 1200 papir til å fjerne riper etc.

Cirkeline

1200 papir er ikke fint nok hvis du skal ta hele skutesiden. Jeg tror ikke du klarer å rubbe vekk ripene etter 1200 papir hvis du skal ha det blankt etterpå. 1600-2000 papir derimot lager riper du kan rubbe vekk. 2000 papri er absolutt lettest "å rydde op etter" med rubbing. det sier seg selv :-) Jeg har brukt 400-800-1600-2000 i nevnte rekkefølge når skader skal repareres. Ikke mulig å kjenne at skroget er fikset på etterpå :-).

Jeg slipte litt på båten til en kompis i våres (gamle malingsflekker og gelcoat sprut på en ellers fin skuteside) med 1200 vannslipepapir og fikk ikke alle ripene etter dette papiret helt vekk. Ikke bruk 1200, du vil angre etterpå.

1600-200 papir har de i en del fargehandler (Meyer i Tønsberg har, Zeiner har ikke)

Det finnes forøvrig en slipepasta (blå av farge) som jeg tror MaxWax lager. Den har ca 3000 som korningsgrad og fikser "det siste" som skal til.. Rubbing etterpå og det blir lekkert og utrolig blankt.

ps Husk at du MÅ bruke vannslipepapir, ikke tørrsliping... det er også veldig forskjell på vannslipepairet som er i handelen. det som Vallø Marina selger slipper kornene før du har telt til 200. 3M derimot (bare et eksempel, det finnes andre som også er bra) holder og holder og holder... Dyrere i innkjøp? Yepp, men det varer 5-8 ganger lenger.

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...