Jump to content

AQAD 40B vp diesel, lavt turtall og mye røyk


ola

Recommended Posts

ved fult pådrag røyker den .. Får ikke opp turtallet . Tidligere fikk jeg turtallet opp i 3600 og nå 2800 på topp..

Hasr skiftet dieselfilter.

ser ut som den ikke vil forbrenne alt.. ( sort røyk )

 

???????

Når du har sort røyk, får motoren for lite luft i forhold til diesel. Det er turboen som skaffer nok luft til motoren. Dette skjer når turboen er dårlig, men det skjer også dersom luftinntaket til turboen er delvis tiltettet av smuss. Man kan måle lufttrykket fra turboen for å se om den jobber bra. Wema selger instrument som måler lufttrykket. Et rimelig og nyttig instrument.

 

Har du mellomkjøler på motoren som er tilgrodd og dermed ikke kjøler nok, vil ikke motoren får nok luft og symptomene blir de samme.

 

Samme forholdet blir det om det er mye groe under båten og på propellen. Da vil motoren slite med å få opp turtall og du får sort røyk.

:seeya:

Link to post

mellomkjøler :: mener du da oljekjøleren ?

 

hvor får man fatt i en rimelig turbo , ca . pris ?

Kjøleren har til oppgave å kjøle luften som kommer fra turboen. På grunn av trykket som turboen lager blir luften oppvarmet og man taper da en del av effekten om luften ikke blir avkjølt før den går inn på motoren.

 

Det kan være turboen som svikter, men det kan like godt være andre årsaker slik som tilstopping et eller annet sted på veien. Få med deg en som kan ta de nødvendige målinger, da kan du sikrere fastslå årsaken til problemet.

:sailing:

Link to post

hvordan ser den kjøleren ut ( er det det viftehuset, hvordan fungerer den ??

I dokumentarkivet her på BP finner du under motorer volvo motoren din. Den kan du laste ned og på side 12 punkt 7 er det en tegning av efterkyleren som det står.

 

Her er en kort beskrivelse av hvordan den virker. Den blir ofte kalt mellomkjøler fordi den står mellom turbo og innsugsmanifoil.

 

Ladeluftkjøler

 

En ladeluftkjøler (engelsk intercooler) er en luft-til-luft-radiator som har til oppgave å kjøle ned motorens inntaksluft, for igjen å få høyere motoreffekt. Den plasseres etter kompressorturbinen og før innsugsmanifoil. Når man forandrer volumet til en gass, er temperaturen proporsjonal med trykket. Når man ved hjelp av en turbolader øker trykket på inntaksluften, øker lufttemperaturen betraktelig. Ved å kjøle ned luften tar den mindre plass, slik at man får mer luft per romenhet inn i motoren.

 

:seeya:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...