ola Startet 18.August.2006 Del på Facebook Startet 18.August.2006 ved fult pådrag røyker den .. Får ikke opp turtallet . Tidligere fikk jeg turtallet opp i 3600 og nå 2800 på topp.. Hasr skiftet dieselfilter. ser ut som den ikke vil forbrenne alt.. ( sort røyk ) ??????? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Defekt turbo ??? Dersom det er turbo på denne. Samme erfaring når min turbo gikk i stykker. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Jorg-1 Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Et par tommelfingerregler: sort røyk=bruker/brenner olje (def turbo,utslitt motor.) grå røyk=uforbrent diesel (dårlig komp,slitne dyser) hvit røyk=varmgang/damp event vann i sylindre (fra def toppakning,sprekk i topp etc) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
saga Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Hadde samme på min AQAD 31A da det gikk hull i huset til ladeluftkjøleren slik at turbotrykket lakk ut. Dette kan være farlig å kjøre med da eksostemperaturen kan bli veldig høy. Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 18.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2006 hvordan kan man sjekke om turboen er gåen ? Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 hadde det samme problem i sommer byttet turbo og fikk opp turtallet igjenn. det er store prisforskjeller på bytte turbo :nono: Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 begynn med å fjerne luftfilteret vist du har ett da Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 ved fult pådrag røyker den .. Får ikke opp turtallet . Tidligere fikk jeg turtallet opp i 3600 og nå 2800 på topp.. Hasr skiftet dieselfilter. ser ut som den ikke vil forbrenne alt.. ( sort røyk ) ??????? Når du har sort røyk, får motoren for lite luft i forhold til diesel. Det er turboen som skaffer nok luft til motoren. Dette skjer når turboen er dårlig, men det skjer også dersom luftinntaket til turboen er delvis tiltettet av smuss. Man kan måle lufttrykket fra turboen for å se om den jobber bra. Wema selger instrument som måler lufttrykket. Et rimelig og nyttig instrument. Har du mellomkjøler på motoren som er tilgrodd og dermed ikke kjøler nok, vil ikke motoren får nok luft og symptomene blir de samme. Samme forholdet blir det om det er mye groe under båten og på propellen. Da vil motoren slite med å få opp turtall og du får sort røyk. Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 19.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2006 mellomkjøler :: mener du da oljekjøleren ? hvor får man fatt i en rimelig turbo , ca . pris ? Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 mellomkjøler :: mener du da oljekjøleren ? Det er ladeluftkjøler som menes med, den kjøler luften fra turbo. Hvis din motor er en TMD 40 har den ikkje denne kjøler. Brusi Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 19.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2006 det er en AQ AD 40 B 165 hk.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 Da har den "aftercooler" iflg. denne: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/575A7D9A..._DP_1983_en.pdf (eller "intercooler" eller "mellomkjøler") Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 mellomkjøler :: mener du da oljekjøleren ? hvor får man fatt i en rimelig turbo , ca . pris ? Kjøleren har til oppgave å kjøle luften som kommer fra turboen. På grunn av trykket som turboen lager blir luften oppvarmet og man taper da en del av effekten om luften ikke blir avkjølt før den går inn på motoren. Det kan være turboen som svikter, men det kan like godt være andre årsaker slik som tilstopping et eller annet sted på veien. Få med deg en som kan ta de nødvendige målinger, da kan du sikrere fastslå årsaken til problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 pris på turbo norsk turboservice kr 6200,- ink mva pris på turbo gik turbo kr 7700,- ink mva pris på turbo bjordal og madsen kr 9700,- ink mva Sitér dette innlegget Link to post
ola Svart 19.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2006 hvordan ser den kjøleren ut ( er det det viftehuset, hvordan fungerer den ?? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 hvordan ser den kjøleren ut ( er det det viftehuset, hvordan fungerer den ??I dokumentarkivet her på BP finner du under motorer volvo motoren din. Den kan du laste ned og på side 12 punkt 7 er det en tegning av efterkyleren som det står. Her er en kort beskrivelse av hvordan den virker. Den blir ofte kalt mellomkjøler fordi den står mellom turbo og innsugsmanifoil. Ladeluftkjøler En ladeluftkjøler (engelsk intercooler) er en luft-til-luft-radiator som har til oppgave å kjøle ned motorens inntaksluft, for igjen å få høyere motoreffekt. Den plasseres etter kompressorturbinen og før innsugsmanifoil. Når man forandrer volumet til en gass, er temperaturen proporsjonal med trykket. Når man ved hjelp av en turbolader øker trykket på inntaksluften, øker lufttemperaturen betraktelig. Ved å kjøle ned luften tar den mindre plass, slik at man får mer luft per romenhet inn i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 En ladeluftkjøler (engelsk intercooler) er en luft-til-luft-radiator I båt er den dog vann-til-luft og kalles helst for en vameveksler, for det er det den er. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nemo Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 I båt er den dog vann-til-luft og kalles helst for en vameveksler, for det er det den er.Beklager, selfølgelig er det vann-til-luft som brukes i båt. Å kalle den for varmevesler er vel ikke vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 (redigert) Det er i alle fall mer vanlig enn å kalle den en radiator ... Redigert 19.August.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Chrian Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 (redigert) Fjern luftfilteret og kjenn om du kan snurre turboen lett rundt, kjenn også etter om det er slakk i turbinhjulet, både i aksial og radial retning. Litt slakk kan det være i aksialplanet, men ikke i radialplanet. Du vil på denne enkle måten få en indikasjon på om turboen er i ustand. Redigert 19.August.2006 av Chrian (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Motordoktoren Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Å kalle den for varmevesler er vel ikke vanlig. Alle maskinister lærer at det som heter Intercooler, kalles ladeluftkjøler eller spyleluftkjøler på norsk. På engelsk og amerikansk kalles Intercooler "Charge Air Cooler" eller "Scavenging Air Cooler". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.