Jump to content

Rens av plastvinduer i kalesjen

Styrbert

Recommended Posts

Alle har vel funnet ”sine greier av lurium” som man bruker til det ene og det andre på båten. Tenkte å dele min erfaring med de på forumet som har ergret seg over møkkete plastvinduer i kalesjen – og som ikke har funnet en god løsning på dette.

Etter å ha vasket og impregnert kalesjen for sesongene, synes jeg at plast vinduene taper seg fort. Kalesjen er jo noen år gammel (fra 2001). Har prøvd forsiktig på begge sider av mykplasten under sesongene med litt såpe av ulike merker, men uten å lykkes helt med det. Det blir ikke skikkelig reint. Møkka belegget løsner ikke og jeg er redd for å lage riper og fjerne impregneringen i kalesjen.

Satt i båten og tenkte på dette i sommer. Fant fram en flaske med Black Streak Remover og fuktet en bit tørkerull og prøvde forsiktig i et hjørne på et av plastvinduene. Det luktet Ajax av middelet. Ble overrasket hvor skittent papiret ble. Trodde ikke plastvinduer kunne inneholde sååå mye skitt. Satt og ventet på om plasten skulle bli matt eller begynne og koke. Leste jo bruksanvisningen :wink: Mykplasten ble ikke skadet. Fuktet et nytt papir godt uten at det rant av det og tørket så alle plastvinduene på begge sider til de igjen ble klare og fine - nesten som nye... Utrolig bra! Måtte bytte tørkepapir ofte under rengjøringen. Tørket over til slutt med papir fuktet med rent vann.

Vinduene sitter fremdeles på plass 2 måneder etter og plasten er like myk, men er klar for en rens igjen. OBS! les bruksanvisningen på flasken for sikkerhets skyld hvis du skulle falle for fristelsen. :smiley:

Stoff: Black Streak Remover fra Biltema (650 ml : 49.90,-)

Det er mange måter å flå katten: Med nyinnkjøpt kalesje (forrige båt) turte jeg ikke å bruke annet enn vaselinolje som ble varmt anbefalt. Denne hadde mye av samme effekten som du nevner her (dvs. tok med seg svarte renninger osv). I tillegg skulle den visstnok holde plasten i vinduene myk.

Det er mange måter å flå katten: Med nyinnkjøpt kalesje (forrige båt) turte jeg ikke å bruke annet enn vaselinolje som ble varmt anbefalt. Denne hadde mye av samme effekten som du nevner her (dvs. tok med seg svarte renninger osv). I tillegg skulle den visstnok holde plasten i vinduene myk.

Ble vinduene myke? På min forrige båt var jeg ikke så nøye når jeg impregnerte. Synes disse vinduene ble fort gule, stive og sprakk p.g.a løsemiddelet i impregneringen. Har etter dette vært redd for alt av olje baserte produkter på "plastglasset"

Etter vask av kalesjen i vår, ble plastvinduene grå og skjoldede. Mest sannsynlig var det gammel impregnering som heftet seg til plasten under vasken. Etter råd fra seilmakere forsøkte jeg alt mulig rart med literpriser opp til kr.1200,- uten noe særlig synbart resultat.

På en av mine hyppige turer til Biltema kjøpte jeg nærmest i desperasjon noe som heter Plastrens og klinte på. Voila - gammel impregnering, sot, skjolder og andre uhumskheter forsvant som dugg for sola og vinduene ble nærmest som nye.

Flere som observerte forvandlingen kom bort og ville ha oppskriften på stoffet. Prisen var kr.49,90 for en pumpeflaske på 0,5 l, og ut fra det jeg har forbrukt til nå, kommer den til å vare i mange år! :yesnod:

Jeg glemte å nevnte at stoffet i tillegg til sine rensende egenskaper holder plasten myk, er vannavstøtende og antistatisk.

Redigert av kes (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...