Jump to content

Mine batterier er flate

Lotus

Recommended Posts

Jeg tok opp båten her om dagen. Satte nogenlunde fulladede batterier til lading. Begge banker på en gang, selv om jeg antok at reservebatteriet var fullt. For å få ladet begge mine banker, må begge hovedstrømbrytere stå på.

Etter 2 døgn tar jeg en tur for å sjekke. Da er min Sleipner 20A lader død, men laderens 25A sikring er like hel. Jeg skal vinterkonservere motor, og klarer med nød og neppe å få startet.

I dag måles spenningen på bankene. Hovedbanken på 300Ah hadde 11,77V spenning. I praksis flat batteribank. Pussig at den klarte å drive starteren. Reservebatteriet på 75Ah hadde 1,52V. Flatere enn flat med andre ord. Nå står min 4A idiotsikre garasjelader og lader det den kan. Begge banker tar til seg strøm.

Hva har skjedd her da? Hvor har omtrentlig 300Ah tatt veien?

Jeg har et håp om at Sleipner laderen skal begynne å lade igjen når garasjeladeren har fått matet bankene med en nødrasjon strøm. Hvis ikke er det kanskje Sleipner'en som er syndebukken her? Selv om et eller annet annet skulle ha brukt strøm når hovedbryterene stod på, kan jeg vanskelig se hvor 300Ah strøm og 20A konstant strøm fra laderen skulle ta veien. Og hadde de kortsluttet, ville det nok sett ganske bomba ut i batterirommet.

Jeg savner amperetimene mine. Noen som vet hvor de kan ha tatt veien?

Lotus

Kan reservebatteriet ditt ha gått i stykker, dvs. "intern kortslutting" med derav stor selvutlading? Du skrev at du hadde satt på begge hovedstrømsbrytere, altså at alle batterier var sammenkoplet. Da vil vel det ødelagte batteriet tappe de andre batteriene kraftig, og kanskje nok til at laderen har tatt kvelden etter en lengre og intensiv ladejobb. Det virker jo rart at du skal ha så stor spenningsforskjell mellom bankene. Hadde laderen vært problemet, ville jeg trodd at spenningen på batteriene hadde ligget på omtrent samme nivå.

MVh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Nå vet jeg at laderen er defekt. Den er sendt til reparasjon. Men særlig klokere er jeg ikke blitt.

Kanskje Mascot har en forklaring på hvor mine 300Ah kan ha tatt veien etter at de har funnet ut hva som er feil med laderen.

Når 2 helt forskjellige batteribanker står i parallell uten påtrykt spenning, utlader de hverandre, men det tar vel mer enn et par døgn skulle jeg tro.

Lotus

En venn av meg har en 20A Sleipner lader montert i båten. Hösten 2002 skulle han topplade batteriene för vinteropplag.

Etter to dögn med lading skulle han ned i båten og slå den av, da han åpner kalesjen for å gå ombord i båten kjenner han en sterk lukt i båten.

Da han åpner luken til motoren blir lukten svärt sterk, han mistenker batteriene og kobler fra landströmmen og lufter lenge för han gär ned i motorrommet.

Alle batteriene er kokt törr, lader og batteri var da kun 1 år gammel.

Han prövde å få nye batterier av Sleipner, men de nektet, mente det var fuktighet som var årsaken.

Det eneste de tok anavaret for var laderen, den ble reparert, batteriene måtte han erstatte selv.

MVH Chrian

Min erfaring med Mascot er ikke god. Men i båt så vil jeg styre unna alle type ladere som er åpne elektroniske. Det blir for sårbart i klimaet som er ombord. Det  som duger er vanntette laddere av transfomator typen. Da vil ikke salt/fukt kunne ødelegge laderen.  :seeya:  Ladac er dyrt, men etter prøve og feile metoden så er jeg kommet frem til at det også er dyrt med nye batteri.. :cool:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...