Jump to content

Strømningsmåler - kjølevann


Suzuki

Recommended Posts

har et sted, en gang,sett omtale av et instrument som rett og slett måler "flow"`en i kjølevannslangene. Stopper flommen gjennom slangen (strømmen av vann ) av ukjent grunn ( tomt hav, gjensatt inntak,slangebrudd eller av andre grunner ) så går alarmen.

 

Noen som husker når dette var omtalt, og evt har en link ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Uten at jeg kan hjelpe deg videre særlig, så er det forskjell mellom å måle strømmen til et fluid og det å få en alarm når noe slutter å strømme. Det første kan være ganske dyrt, avhengig av nøyaktigheten, det andre kunne en evt mekke selv. Mener å vite at det finnes varianter hvor man setter et lite varmeelement inn i strømmen hvor man også måler temperaturen. Når elementet blir uvanlig varmt, så har fluidet sluttet å strømme (det fører ikke lenger bort varmen). Kanskje det setter fantasien i sving?

Link to post

Mener å vite at det finnes varianter hvor man setter et lite varmeelement inn i strømmen hvor man også måler temperaturen. Når elementet blir uvanlig varmt, så har fluidet sluttet å strømme (det fører ikke lenger bort varmen). Kanskje det setter fantasien i sving?

Suverent forslag i grunn. Spørsmålet er hvor rask man kan få dette til å reagere og hvor lenge en motor kan gå uten sirkulasjon. Hva om det samme brukes på både sensommeren med vanntemp opp mot 25 og tidlig vår hvor temp er rundt 5. Vil kunne gi forskjellige utslag.

 

Kanskje en mekanisk ordning hvor eks. et spjel blir vridd på av strømmen. Dette spjelet kunne være montert til en liten fjær og en endebryter.

Link to post

Hensikten er først og fremst å oppdage at filter, varmeveksler etc. er i ferd med å gå tett. Slik at man kan ta aksjon før skade oppstår.

Ved å følge litt med får man oversikt over hva som er normal temperatur ved ulike belastninger på motoren.

 

En slik "vane" som skal trigge en alarm vil nødvendigvis måtte være slik innstillt at den ikke gir alarm på tomgang. Da vil den gi alarm altfor sent på fullt turtall....

Link to post

Dette har eg tenkt på i flere år at eg ville montere. Du kan se her og det koster ikke mye heller.. Vel mye og mye da.. vel 600 spenn.

 

Billig forsikring. OG du får alarm med en gang og slipper alarm når alt er varmkjørt og kanskje ødelagt..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Du kan lage deg et rør som du innsnevrer på midten. Her borrer du et lite hull hvor du

stikker ned en smal slange/rør. Til denne slangen kopler du et vakummeter eller vakumbryter.

Vakummeteret gir deg god oversikt over gjennomstrømningen, men gir ingen alarm dersom

undertrykket(les gjennomstrømningen) forsvinner. Vakumbryteren gir alarm, men sier ingenting

om variasjonene i undertrykket.

 

Ben

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...