Suzuki Startet 19.August.2006 Del på Facebook Startet 19.August.2006 har et sted, en gang,sett omtale av et instrument som rett og slett måler "flow"`en i kjølevannslangene. Stopper flommen gjennom slangen (strømmen av vann ) av ukjent grunn ( tomt hav, gjensatt inntak,slangebrudd eller av andre grunner ) så går alarmen. Noen som husker når dette var omtalt, og evt har en link ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Martin_ Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Progress Ingeniørfirma fører dette. Men det er svindyrt!!! Husker ikke akuratt prisen men det er flere tusen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Uten at jeg kan hjelpe deg videre særlig, så er det forskjell mellom å måle strømmen til et fluid og det å få en alarm når noe slutter å strømme. Det første kan være ganske dyrt, avhengig av nøyaktigheten, det andre kunne en evt mekke selv. Mener å vite at det finnes varianter hvor man setter et lite varmeelement inn i strømmen hvor man også måler temperaturen. Når elementet blir uvanlig varmt, så har fluidet sluttet å strømme (det fører ikke lenger bort varmen). Kanskje det setter fantasien i sving? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Stopper flommen gjennom slangen (strømmen av vann ) av ukjent grunn ( tomt hav, .... ) så går alarmen.Bruk heller alarmen på ekkoloddet for dette problemet Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Mener å vite at det finnes varianter hvor man setter et lite varmeelement inn i strømmen hvor man også måler temperaturen. Når elementet blir uvanlig varmt, så har fluidet sluttet å strømme (det fører ikke lenger bort varmen). Kanskje det setter fantasien i sving? Suverent forslag i grunn. Spørsmålet er hvor rask man kan få dette til å reagere og hvor lenge en motor kan gå uten sirkulasjon. Hva om det samme brukes på både sensommeren med vanntemp opp mot 25 og tidlig vår hvor temp er rundt 5. Vil kunne gi forskjellige utslag. Kanskje en mekanisk ordning hvor eks. et spjel blir vridd på av strømmen. Dette spjelet kunne være montert til en liten fjær og en endebryter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Vi diskuterte dette i strengen om pyrometre. Ingar hadde et forslag om å sette en temperaturgiver der hvor kjølevannet går inn i eksosbendet. Forsvinner vannet, så stiger den temperaturen tvert. En annen sak er at du hører det før det blir problematisk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Hensikten er først og fremst å oppdage at filter, varmeveksler etc. er i ferd med å gå tett. Slik at man kan ta aksjon før skade oppstår. Ved å følge litt med får man oversikt over hva som er normal temperatur ved ulike belastninger på motoren. En slik "vane" som skal trigge en alarm vil nødvendigvis måtte være slik innstillt at den ikke gir alarm på tomgang. Da vil den gi alarm altfor sent på fullt turtall.... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Hmmm. Laget ikke Vetus tikoblingsmuligheter for alarmgiver på sine eksossystemer? Mener jeg så dette for 6-8 år siden, de er/var jo laget i en form for plast..... Kan de fortsatt ha noe som kan egne seg? Kanskje det er noen som har en katalog......?? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 https://www.svb.de/pdf/s_201.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Dette har eg tenkt på i flere år at eg ville montere. Du kan se her og det koster ikke mye heller.. Vel mye og mye da.. vel 600 spenn. Billig forsikring. OG du får alarm med en gang og slipper alarm når alt er varmkjørt og kanskje ødelagt.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Ingar Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Kunne forstått nytten av dette hvis vannstrømmen var tilnærmet konstant. Men den varierer jo med turtall på motoren, hvor skal man sette trip-punktet for denne alarmen...?? Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 (redigert) Kanskje noe av dette kan brukes. Tlf.: 23006340. - - Wellcraft og ingar kom meg i forkjøpet. Det er vel samme prinsippet. Man må kanskje ha en flowmåler hvor settpunktet kan justeres automatisk ifht. turtall eller belastning, men det kan jo bli ganske omfattende saker. Redigert 20.August.2006 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Birchwood 320 Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Kommer jo ann på hvor stor gjennomstrømning må være før det går varmt. Ser liksom ikke problemet med hvor trigger punktet skal justeres. Det er da en smal sak å teste mens motor går på tomgang. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Fantino Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Det kan vel hende at en får en delvis blokkering som fører til at en får en gjennomstrømning på litt over den som tilsvarer tomgang, mens en går på "full peising". Da får en vel ikke alarm, og kjølinga går heden likevel... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 20.August.2006 Del på Facebook Svart 20.August.2006 Du kan lage deg et rør som du innsnevrer på midten. Her borrer du et lite hull hvor du stikker ned en smal slange/rør. Til denne slangen kopler du et vakummeter eller vakumbryter. Vakummeteret gir deg god oversikt over gjennomstrømningen, men gir ingen alarm dersom undertrykket(les gjennomstrømningen) forsvinner. Vakumbryteren gir alarm, men sier ingenting om variasjonene i undertrykket. Ben Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 21.August.2006 Del på Facebook Svart 21.August.2006 Man kan vel også benytte kjølevann inn til motor, kommer det lite ut/mindre så kommer det naturligvis mindre inn. Denne slangen er ofte mere kompatibel men andre lure løsninger angående float/strøm/mengde/trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.