Jump to content

7,4 liter bensin. hvilket forbruk?

Odd Thomas

Recommended Posts

Når du kjører motoren med en viss belastning, har den samme forbruk ved denne belastning uansett hvilken båt den sitter i. Du kan forvente et forbruk ved full effekt på 80-90 liter per time.

Sannelig billigt.

Ville heller tro at denne motoren super over , og godt over 100 liter time på fult i en slik båt

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg har en 7,4 i en bayliner 2855 92mod og har fått beskjed fra mitt motorverksted at denne motoren teoretisk bruker 99 L pr time på maks turtall, har noe med effekt og volum å gjøre fikk jeg beskjed om. Og etter min erfaring så stemmer det ganske bra også, men har ikke fått målt den eksakt enda da tankmåler ikke er helt nøyaktig. Vet i allefall at jeg brukte ca 1/4 tank på 70 minutter ved marsfart 23 knop,3800 rpm og tank er oppgitt til 120 gallons. Men som sagt så er ikke tankmåler 100%

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

hvis det er en 7.4 mpi kan forbruket se slik ut på en båt som veier 3300 kg målt i usa der saker og ting yter litt dårligere:

Posted Image

fra us boat mag.

brygga mi (2556en) brukte omtrent 2.25 l/nm i 21-23 knuter med ferielast ca 4 tonn 40-50 liter i timen.

"brygga":

Posted Image

Takker for tilbakemeldingen. Jeg har snakket med noen som har Bayliner 2855, og siden dette er maken båt til den vi vurderer, er nok tilbakemeldingen fra de til de bra og sammenlikne med. De har en 5,4 liter om jeg ikke tar feil og bruker 40-50 liter i timen når de marser i 25 knop, som nevnt over.. de har riktignok en undermotorisert båt med den motoren, så jeg regner ikke med at det gjør deres forbruk noe mindre.

To forskjellige båter med samme motor kan vel ha forskjellig forbruk ved samme fart/turtall dersom den ene motoren må belastes hardere enn den andre?

Jeg vil påstå at båt i aller høyeste grad har noe å si for brenseforbruk

Svaret på spørsmålet er selvfølgelig ja, og etterfølgende påstand korrekt.

Men hvis en motor kjøres med samme belastning i mange forskjellige båter, får man vel samme forbruk i alle båtene?

Redigert av Motorconsult (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...