Festina Lente IV Startet 20.August.2006 Link til dette innlegget Startet 20.August.2006 En av motorene mine er tidvis lunefull. Vanligvis oppfører den seg eksemplarisk, men enkelte ganger starter den normalt, for så å oppgi livet. Den starter, ruser litt opp, og stopper etter 2 - 4 sekunder. Ved forsøk på å starte den påny, må selvstarteren kjøres i flere omganger på 15 - 20 sekunder før den plutselig starter. Da går den helt normalt, som om ingenting skulle ha skjedd. Det som er så rart er at problemet oppstår helt tilfeldig, den kan starte normalt 4 ganger, for så å krangle på 5 gangen, og 6. gangen. Så kan den godt starte normalt 8 - 10 ganger før den begynner å tulle med meg igjen. For meg kan det virke som om den ikke har mere diesel enn det som er i pumpa, og ruser opp å stopper når det er oppbrukt, men hvorfor går den da normallt etter litt kinning? Jeg trenger ikke å lufte systemet for å få liv i den. Hvorfor oppstår det ikke hver gang? Jeg har sjekket for lekkasjer mellom fødepumpe og høytrykkspume, men har ikke funnet noen lekkasjer der. Gode forslag? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
LALUNA II Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Den suger nok litt luft en eller annen plass dvs. trekker inn litt luft etter stopp og da oppstår det problemet Hadde samme problemet med min motor og det var returslangen som ikke var helt tett Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Fantino Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Har du merket deg om tidsrommet mellom hver start har noe å bety? I så fall kan det som nevnt over tyde på en liten lekkasje en eller annen plass i dieseltilførselen som slipper inn litt luft over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 åssen filter bruker du Pirus ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Båtvenn Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 Virkar litt rart at lekkasje i returslangen kan gi slike problem, da ville her sannsynligvis ha blitt ein lekkasje enten ved drypping eller lukt når motoren går skulle ein tru. Returdelen sit vel normalt etter høgtrykkspumpa og dysene. Kanskje du har ein overstrømningsventil som ikkje tettar godt. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 lekkasjen på returslangen medførte tilbakesig til tanken og luftboble på toppen av filteret dermed slurpet den litt luft inn i høytrykkspumpen som igjen gjorde at den hostet pga. mangel på diesel Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Skipper Worse Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 åssen filter bruker du Pirus ? Hvis du har Racor 500 må du ha et adapter til filtrene pga. nye filtre er annerledes fra de tidligere Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
TMe Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Høres ut som luft i dieselen. Råder deg til å bruke en gjennomsiktig plastslange slik at du kan se om der er luft i dieselen og gå systematisk til verks. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 21.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 åssen filter bruker du Pirus ? Suzuki Det er montert vannutskillere mellom tank og fødepumpe. Dette er bare to glass, slik de gjorde det for 35 år siden, men fungerer greit. I alle fall har de gjort det hittil. Mellom fødepumpe og høytrykkspumpe er det originale Perkins filtere (standard gjennomstrømningsfiltere). Jeg har tro på teorien om at det kommer luft inn i systemet ett eller annet sted, for det var noe av det første jeg tenkte på, men hvordan får jeg da startet ved å kinne? Dette er jo en gammel motor uten noe slags automatisk lufting. Og hvorfor skjer det ikke hver gang? Tiden som går mellom hver start kan variere. Båten kan ha ligget fra søndag ettermiddag til fredag ettermiddag, og starter og går som et skudd. Så kan jeg stoppe motoren for å ligge på svai et par timer, og da starter den ikke. Kan det være en enveisventil ett eller annet sted som begynner å svikte? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Båtvenn Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Hallo Blir mykje dieselprat fram og tilbake dette her. Slike feil kan vera skikkeleg kipe å finna. Eg har før nevnt overstrøymingsventil, denne sit normalt montert, enten på sjølve høgtrykkspumpa eller oppå filteret. Denne har som hensikt å beholde eit minimums lavtrykk i høgtrykkspumpa. Ofte ligg trykket på ein 0,7 - 1 Bar. Ventilen er enkel og billig, ei stålkule som blir holdt på plass av ei spiralfjør. Skade på denne kula gjer at matetrykket frå matepumpa går direkte på retur, motoren drar dårleg / sloknar. Hadde samme symptom på 370 HK Mercedes V8, monterte ny overstr.ventil, motoren gikk som ei klokke. Dersom det er dette som plagar motoren din vil du ikkje kjenna han igjen etter ventilskifte. Du kan sikkert låna deg ein ventil for å prøve, har mindre og bety om det er Volvo, eller andre merke, dersom gjengene passar, kun for å prøve. Kjenner ikkje akkurat motoren din men reknar med at du har rekkepumpe. Good luck Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 21.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Kjenner ikkje akkurat motoren din men reknar med at du har rekkepumpe. Good luck Nei, jeg har en CAV rund pumpe (radiell?) Ellers takk for et ufyllende svar. Det ga meg noe å se etter. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Båtvenn Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Ok, så motoren din har rotorpumpe. Då vil nok ein god del av desse opplysningane ikkje stemme då desse pumpene virkar på eit litt anna prinsipp med hensyn til omtalte ventil. Vert for inngåande å ta opp dette her, kanskje du har ein tilsvarande indre lekkasje i rotorpumpa? Eit tips kan vere å sjekke solenoid (magnetventil) som stenger / oppnar for dieseltilførsel via strøm frå tenningsnøkkel, dersom du har ein slik. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Ok, så motoren din har rotorpumpe. Då vil nok ein god del av desse opplysningane ikkje stemme då desse pumpene virkar på eit litt anna prinsipp med hensyn til omtalte ventil. Vert for inngåande å ta opp dette her, kanskje du har ein tilsvarande indre lekkasje i rotorpumpa? Eit tips kan vere å sjekke solenoid (magnetventil) som stenger / oppnar for dieseltilførsel via strøm frå tenningsnøkkel, dersom du har ein slik.Har hatt Perkins med samme pumpe og samme problem. Feilen var at det kom luft i dieselen. Når det er luftproblem er det helt typisk at den ruser kort og så stopper den. Hadde svære strev med å finne lekkasjen, da den var så pass liten at den ikke stoppet hver dag jeg brukte båten. Har du forsøkt å lufte på pumpen før du prøver å starte på nytt? På min motor måtte jeg ofte lufte på dysene i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.