Eriho Startet 20.August.2006 Link til dette innlegget Startet 20.August.2006 Ny motor hadde skikkelig gromlyd på de fleste turtall, 150 hk, 2,4 liter V6 gjør sitt.. ! :-D Malende knurring på tomgang avslørte at det lå en tiger på lur under motorlokket. Etter litt over 300 timers kjøring begynte motoren med en spesiell "fjertelyd". Det sa "fjui-fjui-fjui" ved lave turtall, type tomgang og litt mer. Vi fant ut at lyden kanskje kunne komme fra kompressoren og undersøkte denne og fant ut at lagrene der hadde skåret seg. Hele kompressorsylinderen var full av metallspon og guffe. Trodde lyden kom av at metallspona hadde satt seg i reedventilen i kompressortoppen slik at det lakk luft i kompresjonsfasen. Ny kompressor kom på garantien og den ble forskriftsmessig montert. Problemet er at lyden er der fremdeles! Hvis en holder for inntaket til kompressoren et øyblikk, så gir det seg. Forhandler sier at lyden skal være sånn... Er det noen andre som har (fått) sånn type ulyd på sin Optimax? Vi har nå kjørt omlag 80 timer på den nye kompressoren, men lyden vedvarer. Det er utrolig irriterende at en såpass potent motor skal lyde som ei lita jente på tomgang :-| Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.August.2006 Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 (redigert) Ble det noen gang sjekket hvor langt metallspona fra kompressoren hadde funnet veien? Det kan vel være at reed-ventilene har tatt skade av å "spise metall" selv om de er reine nå? (red: ser at det du skriver kan tyde på at reed-ventilene sitter på kompressoren og ble skiftet i samme slengen). Redigert 20.August.2006 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eriho Svart 20.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2006 (redigert) Ikke kontrollert, nei. Men trykket fra kompressoren går rett på railene som mater innsprøytningsdysene. Hvis det hadde gjort noe skade der, så ville det gitt mye utslag på ytelsen skulle jeg tro. Reedventilene sitter i toppen på kompressoren, og det er skiftet ettersom vi fikk en komplett ny kompressor. Er det noen som vet hvordan eksosen går etter at den har forlatt sylindrene, gjennom vanlige porter antar jeg, men deretter? Kan det være noe her som gir den teite "synge"/"kvitrelyden" Redigert 20.August.2006 av Eriho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.